CIH koppeling

De enkelvoudige drogeplaatkoppeling werkt als volgt. Als het koppelingspedaal wordt ingetrapt, trekt de koppelingskabel het naar buiten stekende einde van de koppelingsvork naar voren. Deze vork scharniert daardoor om de kogelkop en drukt daardoor het druklager tegen de schotelveer. Als het midden van deze veer wordt ingedrukt, wordt de buitenste rand naar buiten bewogen en daarmee ook de drukplaat die met de veer verbonden is. De drukplaat wordt daardoor van de koppelingsplaat gelicht, waardoor de koppelingsplaat het motorkoppel niet meer overbrengt van het vliegwiel naar de ingaande as van de versnellingsbak overbrengt.

Wordt het koppelingspedaal weer losgelaten, dan laat de koppelingskabel de vork weer naar achteren bewegen. Daardoor wordt het druklager gelost van het midden van de koppeling. De schotelveer duwt dan de koppelingsplaat weer tegen het vliegwiel, zodat het motorkoppel van het vliegwiel naar de ingaande as kan worden overgebracht.

Naarmate de koppelingsplaatvoeringen afslijten, beweegt de ruststand van het koppelingspedaal in de richting van de bestuurder en daarmee in de richting van de schakelaar die het waarschuwingslampje voor “versleten koppeling” bedient. De schakelaar is op de pedaalsteun gemonteerd.

Het bedieningsmechanisme is zodanig uitgevoerd dat er geen vrije slag van het koppelingspedaal is. De trekveer van het koppelingspedaal dient ervoor om een lichte restdruk op het druklager en de schotelveer in stand te houden.

Vliegwiel demonteren

  1. Één van de bouten is gemerkt met een P op zijn kop. Dit is de pasbout en de plaats ervan moet op het vliegwiel worden afgetekend.
  2. Bij de c24ne met r25/r28  is niet gebruik gemaakt van 1 pasbout maar alle bouten zitten strak in het vliegwiel.
  3. Draai de zes bouten kruisgewijs en in stappen los.

Vliegwiel controleren

  1. Controleer of het contactvlak groeven vertoont of zo ruw is, dat de koppelingsplaat overmatig slijt en de koppeling schokkend in werking treedt.
  2. Het vliegwiel mag niet meer dan 0,3 mm afgedraaid worden, de diepte van de contactrand tegenover de buitenrand ( maat A ) moet 4,5 mm ± 0,1 mm bedragen.
    vliegwiel afdraaien
  3. Het vliegwiel moet na afdraaien gebalanceerd worden.
  4. Als er een tand afgebroken is of de toestand van de overige tanden is slecht moet de starter krans vervangen worden. Nog te verkrijgen??
  5. De starter krans kan worden verwijderd door een gat van 6 mm met een diepte van 8 mm in de krans te boren. De krans is zo voldoende verzwakt om deze met een beitel ter plaatse van het gat te breken.
  6. De nieuwe starter krans moet in een oven worden gelegd (een elektrische keukenoven) en worden verhit tot 180 á 230 °C. Hou de krans 5 minuten op deze temperatuur.
  7. Neem de krans nu snel uit de oven en plaats het zodanig op het vliegwiel dat de inwendige afschuining naar het vliegwiel gekeerd is. Tik met een zachte metalen drevel de nog hete ring gelijkmatig rondom het vliegwiel.
  8. De zijdelingse onrrondheid van de starter krans, gemeten met een meetklok, mag niet groter zijn dan 0,508 mm.

Vliegwiel 1.6 tot 22E monteren

Het vliegwiel is vastgezet met 6 12.9 bouten, eentje hiervan is de pasbout en gemerkt met P. De pasbout moet weer in het goede gat in het vliegwiel komen, 1 gat is hiervoor op maat gemaakt.

  1. De motor voor montage van het vliegwiel cilinder 1 en 4 in BDP zetten
  2. Het balletje in het vliegwiel moet in lijn komen met het pop nageltje of het gaatje hiervoor in het koppelingshuis achter op het blok.
  3. De pasbout moet weer in het goede gat komen.
  4. Vliegwiel bouten kruislings en stapsgewijs vastzetten met 60 Nm.

Vliegwiel c24ne monteren

Bij de c24ne met R25 vliegwiel zijn alle bouten als pasbout uitgevoerd en de draad van de bouten is ook anders.

De R25 bak die er origineel aan zit is een stukje groter en de aansluiting naar de tussenas is ook anders en de versnellingpook zit meer naar achteren, dit is wel aan te passen maar de R25bak is niet veel beter dan de Getrag 240 bak. R25 bak heeft een ander vliegwiel dan de Getrag 240, deze is hoger en natuurlijk veel zwaarder.

Wil je een 2.2E, 2.0, 1.9 vliegwiel voor de versnellingsbak monteren dan zit er spelling tussen het vliegwiel en de c24ne bouten, dit kun je oplossen door een busje te laten draaien.
Deze vastlijmen in een van de grote gaten in het vliegwiel, niet het gat van de pasbout deze is kleiner.
Ook kun je een moer over een vliegwielbout draaien en deze op 10,7 mm laten afdraaien.

  1. De motor voor montage van het vliegwiel cilinder 1 en 4 in BDP zetten
  2. Het balletje in het vliegwiel moet in lijn komen met het pop nageltje of het gaatje hiervoor in het koppelingshuis achter op het blok.
  3. De pasbout moet weer in het goede gat komen.
  4. Vliegwiel bouten kruislings en stapsgewijs vastzetten met 70 Nm.

Drukgroep en koppelingsplaat van het desbetreffend vliegwiel monteren. Nu kan de 4 bak of 5 bak gemonteerd worden.

Vliegwiel bout busje

  • Binnen diameter 9.9 mm
  • Buiten diameter 10.7 mm
  • Lengte 9 mm

Automaat bak starter krans bouten hebben een te hoge kop voor gebruik met een vliegwiel.

Bij de automaat versie zit geen toplager in de krukas, niet vergeten te plaatsen bij gebruik van een schakelbak.

Op het Opel-forum staat een topic over de pasbout.

Toplager

In de krukas van een motor origineel met een automaat bak zit geen toplager.

  1. Controleer het toplager in de krukas op slijtage en vernieuw het indien nodig.
  2. Er komen ook krukassen voor met een 1,0 mm overmaat boring voor het priseaslager. Dit lager is dan niet als naaldlager uitgevoerd maar als lagerbus en de krukas is op de centreer rand voor het vliegwiel met de letter A gemerkt.
  3. Smeer het naaldlager met wiellager vet en de lagerbus met molybdeen-disulfide pasta.
  4. Het toplager volproppen met kit, dan met een stalen pen met dezelfde diameter als de prise as die normaal in de toplager zit op de kit slaan. Door het slaan op de kit perst zich de toplager er uit.

Druklager vervangen

Slijtage van het druklager is te horen als een piepend geluid wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt bij draaiende motor.
Verwijder de versnellingsbak om bij het druklager te kunnen komen.

  1. De borgmoer van de scharnierbout verwijderen en schroef de bout verder in het koppelingshuis.
  2. Verwijder de koppelingsvork van de scharnierbout en schuif de vork met druklager van de ingaande as van de versnellingsbak.
  3. Maak het druklager los van de stiften in de koppelingsvork.
  4. Het druklager moet gelijkmatig en zonder geluid kunnen worden rondgedraaid. Als het lager rauw loopt of rauw geluid voortbrengt, moet het vervangen worden.
  5. Het inbouwen is het omgekeerde van de uitbouw procedure.

Drukgroep

Verwijder de versnellingsbak om bij de drukgroep en koppelingsplaat te kunnen komen.

  1. Controleer of er merktekens op de drukgroep en vliegwiel staan, zo kan de drukgroep weer opnieuw gebruikt worden.
    cih drukgroep merkteken
  2. Verwijder de vier bouten van de drukgroep, draai de diagonaal tegenover elkaar liggende bouten telkens een halve slag verder los, zodat het drukgroep deksel niet kan vervormen.
  3. Als alle bouten verwijdert zijn kan de drukgroep samen met de koppelingsplaat van het vliegwiel worden verwijderd worden.
  4. Noteer  in welke richting de plaat gemonteerd is.
  5. Het is belangrijk dat er vet of olie op de voeringen van de koppelingsplaat of op de drukplaat  of het wrijvingsvlak van het vliegwiel terechtkomt.
  6. Voor het monteren van de koppeling moet eerst de koppelingsplaat  tegen het vliegwiel worden geplaatst.
    Vroegere koppelingsplaten moeten met de lange zijde van de naaf  naar het vliegwiel wijzen.
    Latere typen worden gemonteerd met de korte zijde naar het vliegwiel gekeerd.
  7. De latere typen kunnen worden herkend aan de borgring om de naaf.cih koppelingplaat verschil naaf
  8. Plaats de drukgroep tegen het vliegwiel. Breng de vier bouten en veerringen aan en zet de bouten met de vingeren vast, zodat de koppelingsplaat vastgehouden wordt, maar nog wel kan worden verplaatst.
  9. Nu moet de koppelingsplaat worden gecentreerd, dat kan gebeuren met een ronde staaf of stevige schroevendraaier, zodat de naaf van de koppelingsplaat ten opzichte van het gat in schotelveer op het oog precies in het midden ligt.
  10. Met een oude prise-as kan dit beter gecontroleerd worden.
  11. Zet bouten van de drukgroep diagonaal vast per halve slag, zodat het drukgroep deksel gelijkmatig wordt vast getrokken zonder de flens vervormd raakt.
  12. Zet de bouten vast met 22 Nm.

CIH koppelingsplaat

16 - 20S20E22E
8" koppeling8,5" koppeling9" koppeling
Buiten en binnen diameter voering
204/131 mm216/144 mm230,5/158 mm
Plaatdikte onbelast
9,35 ±0,25mm9,55 ±0,3mm9,4 ±0,25mm
Effectief oppervlakte
363m³379m³421m³
Kenmerk ingeslagen letter
PLUKOO
Max slingering bij buitenomtrek 0,4 mm
Spline maat

Koppeling afstellen vroege modellen

Het koppelingspedaal heeft geen vrije slag.
De pedaalslag hoeft alleen te worden bijgesteld als de koppelingsplaat zo ver is afgesleten dat het pedaal de waarschuwingsschakelaar indrukt na ongeveer 25 mm omhoog gekomen te zijn of als er een nieuwe koppelingskabel is gemonteerd.koppelingskabel vroege modellen

  1. Als de handrem met een waarschuwingslampje is uitgerust, moet de handrem vrij gezet worden. Hetzelfde lampje wordt ook gebruikt voor de koppeling en het remsysteem.
  2. Draai de borgmoer van de scharnierbout van de koppelingsvork los, deze zit rechts van het koppelingshuis.
    CIH kogelbout 4 bak
  3. Verdraai de scharnierbout totdat de afstand X tussen het koppelingsvork en de voorzijde van het koppelingshuis bereikt is.
    cih koppelingskabel maat x
  4. De afstel maat X van koppelingsvork  is 120 mm bij de 9″ inch set en 109 mm bij de 8″en 8,5″ versies.
  5. Hierna de borgmoer vastzetten op 5,5 Nm.

hulp gereedschap sw-411

 

Je kan het bovenstaande hulp gereedschap maken van een oude koppelingskabel.

sw-411 meting koppelingsvork

Koppelingskabel vervangen

De koppelingskabel moet worden vervangen als het pedaal moeilijk of schokkend beweegt of als de kabel gebroken is.

  1. Verwijder de nylon borgring van de kabel uiteinde en schuif het kogelvormig uiteinde uit de koppelingsvork.
    cih koppelingsvork nylon borgring
  2. Trek de kabel uit het oog in het koppelingshuis.
  3. Wip de borgring van de buitenkabel eruit. Deze bevindt links van de rembekrachtiger.
  4. Duw de kabel voldoende naar binnen om hem van het pedaal te kunnen losmaken.
  5. Maakt de kabel los uit de beugel op de carrosserie en verwijder de kabel.
  6. Voor het monteren van de kabel moet het onderste uiteinde door het oog in het koppelingshuis gestoken worden.
  7. Bevestig de kogelvormig kabel uiteinde aan de koppelingsvork en duw de nylon borgring op zij plaats.
  8. Duw de kabel door de rubberdemper op het schutbord en haak het uiteinde van de binnenkabel vast aan het koppelingspedaal.

Afstellen pedaalslag

  1. Voor het afstellen van de kabellengte moet de buiten kabel zover uit de demper worden getrokken, dat het pedaal juist de stift van de waarschuwingsschakelaar raakt.
  2. Houd de kabel op deze stand en breng de borgring zodanig op de buitenkabel aan, dat er drie groeven tussen de ring en de demper te zien zijn.

    afstellen koppelingskabel oude modellen
    Maat A is 3 groeven
  3. Duw de buitenkabel door de demper zodat de borgring aanligt.
  4. Bevestig de kabel weer in de steun aan de carrosserie.
  5. Trap nu het koppelingspedaal meerdere keren in om de kabel zich te laten zetten.
  6. Meet de afstand tussen de buitenste rand van het stuurwiel en het midden van het pedaalrubber: eerst bij geheel ingetrapt pedaal, vervolgens met het pedaal in ruststand. Het verschil tussen beide afstanden moet 150 mm bedragen.
  7. Deze afstand kan worden gewijzigd door de borgring in een andere groef te plaatsen.
  8. Controleer de stand van het koppelingsvork zoals hier boven beschreven.
  9. Als alles goed is afgesteld staat het koppelingspedaal wat hoger dan het rempedaal.

Koppeling afstellen latere modellen

Vanaf augustus 1977 zijn op de 16S vanaf motornummer 492233 en de 19S vanaf motornummer 1536240 een gewijzigde koppelingsvork en koppelingskabel gemonteerd. Alle 20 motoren zijn met de gewijzigde koppeling uitgerust.
De nieuwe koppelingsvork en kabel kunnen op eerdere modellen worden gemonteerd, maar dan moeten beide onderdelen samen worden gebruikt.

  1. Het afstellen van de koppelingsvork is bijna identiek aan de beschrijving vroegere modellen.
  2. De afstel maat X van koppelingsvork  is 120 mm bij de 9″ inch set en 109 mm bij de 8″en 8,5″ versies.
  3. Hierna de borgmoer vastzetten op 5,5 Nm.
    cih koppelingskabel maat x nieuwe modellen
  4. Deze afstand moet worden ingesteld met de kogelbout, probeer de afstand niet af te verstellen met de koppelingskabel zoals bij de vroegere modellen is beschreven.

Koppelingskabel vervangen

Het latere type koppelingskabel is aan de bovenkant niet stelbaar, maar aan de kant van de koppelingsvork met schroefdraad.

  1. Meet de schroefdraad aan het uiteinde van de koppelingskabel op.
  2. Verwijder de borgmoer en stelmoer.
  3. Trek de kabel uit het oog in het koppelingshuis.
  4. Haak de kabel van het koppelingspedaal los.
  5. Maakt de kabel los uit de beugel op de carrosserie en verwijder de kabel.koppelingskabel latere type
  1. Voor het monteren steek de kabel door de rubberdemper op het schutbord en haak het uiteinde van de binnenkabel vast aan het koppelingspedaal.
  2. Bevestig de kabel weer in de steun aan de carrosserie.
  3. het onderste uiteinde door het oog in het koppelingshuis gestoken worden.
  4. Monteer de stelmoer en borgmoer zoals boven opgemeten of begin met ?? mm.

Afstellen pedaalslag

  1. Trap het koppelingspedaal meerdere keren in om de kabel zich te laten zetten.
  2. Meet de afstand tussen de buitenste rand van het stuurwiel en het midden van het pedaalrubber: eerst bij geheel ingetrapt pedaal, vervolgens met het pedaal in ruststand. Het verschil tussen beide afstanden moet 150 mm bedragen.
  3. Deze afstand kan worden gewijzigd door de stelmoer.
  4. Als alles goed is afgesteld staat het koppelingspedaal wat hoger dan het rempedaal.

4 bak aanhaalmomenten

Aanhaalmomenten in NmNm
Koppelingshuis aan motorblok45
Versnellingsbak aan koppelingshuis30
Afschermplaat aan koppelingshuis22
Drukgroep op vliegwiel22
Staartstuk aan versnellingsbakhuis25
Kogelbout op koppelingshuis (borgmoer)5,5
Ophangrubber op staartstuk45
Ophangrubber op dwarsbalk29
Dwarsbalk aan chassis40
Schakelaar voor achterrijlamp25

2 gedachten over “CIH koppeling”

  1. effe een vraagje , ik heb mijn 2.4 blok beetje kapot gerijden ( cylinderslap / vast gelopen ) en ik wil mijn ouwe 2.0 s blok terug inbouwen , ik heb een r 25 bak achter . mijn vraagje kan ik de 9 inch vliegwiel monteeren op een lichte motor en ka de krukass het aan …

    gr stef ,

Plaats een reactie