Zorg ervoor dat het cilinderblok grondig schoon is en dat alle oliekanalen schoon zijn. Een dunne pijpenrager is handig om de oliekanalen schoon te maken. Eventueel kunnen ze met perslucht worden doorgeblazen.
Behandel de krukas op dezelfde manier en spuit dan motorolie in de oliekanalen.
Krukas monteren
- Veeg de zittingen van de lagerschalen in het blok schoon en monteer dan de bovenste lagerhelften op hun plaats.
- Let erop dat er een lip zit aan de rug van iedere lagerschaal die in een uitsparing van de zitting moet vallen.
- Monteer nu de andere helften in de lagerkappen.
- Vier sets lagerschalen zijn gelijk en passen in de zittingen 1 tot met 4. De achterste hoofdlagerschalen zijn één geheel met het taatslager.
Deze schalen worden geleverd met verschillende flensdiktes zodat de axiale speling van de krukas op de juiste waarde kan worden ingesteld. - Overtuig je ervan dat de gaten in de lagerschalen goed zitten ten opzichte van de olieboringen in het blok. Spuit olie in elk oliekanaal en voorzie de lagerschalen rijkelijk van olie.
- Leg de krukas voorzichtig op zijn plaats.
Tik met een kunststof hamer in beide richtingen tegen de krukwangen zodat de krukas zich zet in de lagers. - Monteer de lagerkappen.
De tapte rand voor de hoofd lagerkap moet lichtjes worden ingesmeerd met vloeibare pakking voordat deze op het blok gemonteerd wordt.
- Schroef de bouten op hun plaats. Let erop dat de bout van kap nummer 4 ook de steun van de olie aanzuigbuis bevestigt.
- Lijn alle lagerkappen met het onderblok uit.
Zet de bouten gelijkmatig vast tot de helft van het voorgeschreven aanhaalmoment 55 Nm en controleer of de krukas nog licht loopt. - Als de krukas moeilijk te draaien is of strakke punten heeft, moet de zaak nauwkeurig worden onderzocht, door een ervaren monteur. Het komt zelden voor dat dit soort problemen zich voordoet.
- Wrik de krukas met behulp van van twee bandenlichters naar voren en meet de axiale speling met een voelermaat tussen de kraag van het hoofdlager en de geslepen zijkant van de achterste krukastap.
- Smeer de afdichtlip van de achterste keerring van de krukas in met olie en monteer deze op zijn plaats op de krukas.
- Draai nu de hoofdlagerkap bouten vast op 110 Nm.
Lees verder : CIH motor revisie