De gemakkelijkste manier om de zuigerveren te monteren is met een zuigerveertang.
Je kan ook een voelerlint van 0,35 mm gebruiken, deze wordt om de bovenrand van de zuiger gelegd en de veren één voor één, te beginnen met de olieschraapveer, op het voelerlint worden gemonteerd. Het voelerlint kan dan samen met ring omlaag worden geduwd, over de groeven heen, tot de juiste gleuf is bereikt. Dan wordt de veer voorzichtig van het lint af geduwd en in de groef gelegd.
Een andere methode om de veren te monteren, is die waarbij ze weinig worden opengebogen met de duimen en wijsvingers. Deze methode vereist een vaste hand en grote voorzichtigheid, omdat de veer gemakkelijk te ver kan worden opengebogen en dan zou kunnen breken.
Zuigerveren monteren
- De compressie veren moeten altijd van bovenaf worden gemonteerd.
- De bovenste veer en de olieschraapveer hebben geen boven of onderkant, de tweede veer is iets schuin en moet dus met het woord top naar boven worden gemonteerd.
- Leg bij het aanbrengen eerst de tussenring in de groef. Kijk of de sloteinden niet over elkaar komen.
Plaats daarna de staalbandringen afzonderlijk in de groef, een sloteinde op de tussenring in de groef en daarna spiraalvormig inrollen over de zuiger naar boven.
Controleer of de combinatie van ringen nergens klemt terwijl het geheel toch veervast moet zitten. - Als al de veren op hun plaats op de zuiger zitten, moeten ze zó worden verdraaid dat de sloten telkens ongeveer 180° gedraaid zitten ten opzichte van de veer die erboven of eronder zit.
Het sloteinde van de bovenste veer komt gelijk te liggen met het hapje uit de cilinder.
De middelste veer wordt 180° verdraaid ten opzichte van de bovenste.
Het sloteinde olieschraapveer komt gelijk te liggen met het hapje uit de cilinder. De staalbandringen worden ten opzichte van het sloteinde van de olieschraapveer 25mm a 50mm naar links en rechts verdraaid.
Lees verder : CIH motor revisie