Ontsteking CIH motor

Verdeler met contactpunten

Het ontstekingssysteem kan worden verdeeld in twee circuits:

Laagspannings circuit of primaire circuit

  • Accu
  • Zwarte draad vanaf contactslot +15 met weerstand draad op bobine aansluitklem BAT
  • Zwarte draad vanaf startmotor +16 op bobine aansluitklem BAT
  • Primaire wikkeling bobine aansluitklem BAT
  • Contactpunt en condensator aan aansluitklem DIST bobine

Hoogspannings circuit of secundair circuit

  • Secundaire wikkeling bobine
  • Rotor en verdelerkap
  • Bougiekabels
  • Bougies

Laagspanning wordt in de bobine omgezet in hoogspanning door het openen en sluiten van de contactpunten in het laagspanning circuit.

De hoogspanning wordt dan via de koolstift in het midden van de verdelerkap overgebracht op de rotor;
telkens als de rotor 1 van de vier metalen elektroden passeert die met de bougie kabels verbonden zijn, wordt door het openen en sluiten van de contactpunten hoogspanning opgewekt, die de spleet tussen de rotor en de desbetreffende elektrode overbrugt;
de stroom vloeit dan door de bougie kabels naar de bougies, waar ten slotte de elektroden afstand wordt overbrugd en de stroom naar de massa wegvloeit.

Het vaste ontsteking tijdstip wordt aan de hand van het toerental en de belasting verder geoptimaliseerd.
Het ontsteking tijdstip wordt mechanisch en door een onderdruksysteem verder geregeld.

Het mechanisch gedeelte omvat twee gewichtjes die van de verdeleras worden weggeduwd door de centrifugaal kracht die toeneemt als het toerental stijgt.
De buitenwaartse beweging van de gewichtjes doet de nok ten opzichte van de verdeleras roteren, waardoor de vonk wordt vervroegd.
De gewichtjes worden op hun plaats gehouden door twee veertjes; de veerspanning bepaalt in grote mate de juiste vervroeging.

Het onderdruksysteem bestaat uit een membraan, waarvan 1 zijde via een dunne onderdrukleiding in verbinding staat met de carburateur of inlaatspruitstuk, de andere zijde is verbonden met de steunplaat van de onderbreker.
De onderdruk die verandert met het motortoerental en de gasklepstand, verandert de stand van het membraan, waardoor de steunplaat wordt verdraaid en de vonk vervroegd of verlaat wordt.

In de voedingsdraad naar de bobine is een weerstand draad van 1,8ohm opgenomen. Het is van groot belang dat alleen een bobine geschikt voor een ballastweerstand wordt gebruikt.
Het startrelais van de startmotor heeft een extra aansluitklem, waardoor via een aparte kabel tussen startrelais en bobine deze laatste direct stroom krijgt toegevoerd zodra de startmotor wordt bekrachtigd.
De ballast weerstand draad wordt op deze wijze kortgesloten, waardoor de volle accuspanning over de ontsteking staat, hetgeen het starten vergemakkelijkt.

Het doel van de condensator is om ervoor te zorgen dat er geen vonk overspringt bij de contactpunten als deze openen. Dit leidt tot spanningsverlies en doet de contacten inbranden.

Verdeler met transistor

Vanaf modeljaar 1982 is naast de contactpunt ontsteking ook de transistor ontsteking beschikbaar op sommige Opel modellen.

Het laagspannings circuit van de transistor ontstekingssysteem:

Laagspannings circuit of primaire circuit

  • Accu
  • Zwarte draad vanaf contactslot +15 op bobine
  • Primaire wikkeling bobine
  • Module
  • Hallgever met bedrading tussen verdeler en module

Het systeem is zodanig ontworpen dat bij een lage accuspanning de contacthoek wordt vergroot en omgekeerd. Zo wordt steeds een optimale primaire spanning verkregen, onafhankelijk van de ladingstoestand van de accu, het motortoerental en de omgevingstemperatuur.
Om te voorkomen dat het ontstekingssysteem, als het wordt ingeschakeld bij niet draaiende motor, overbelast wordt, wordt de eindtrap (module) 1 seconde na het afzetten van de motor automatisch uitgeschakeld.
In plaats van contactpunten heeft de verdeler een magnetisch schakelaar (hall sensor) en een rotor met vier hapjes eruit .
Het afstellen van de contact hoek is niet mogelijk.

Het vaste ontsteking tijdstip wordt mechanisch en door een onderdruksysteem verder geregeld net zoals het contactpunt systeem.

Nummers verdelers

Ontsteking verdelers contactpunten

MotorBosch JFU4Delco-Remy
160 231 170 1533 470 228
16S0 231 170 1473 470 228
16S vanaf motornr
0489850
0 231 170 2363 470 237
190 231 170 2253 470 235
19S0 231 170 1883 470 232
19E0 231 170 154
200 231 170 2343 470 236
20S0 231 170 188
20E0 231 170 235
  • Contactpunt afstand nominaal : 0,5 mm
  • Contactpunt afstand minimaal : 0,4 mm
  • Contacthoek : 47 º tot 57 º
  • Contacthoek : 47 º tot 53 º (vanaf 1/81)
  • Contactpercentage : 53 tot 59
  • Condensatorcapaciteit : 0,17 tot 0,23 µF

Bobine

  • Bosch : KW12V 0 221 119 023
  • Delco : Remy 12VDR502
  • Weerstand primaire wikkeling : 1,2 – 1,6 ?
  • Startspanning : 12 V
  • Bedrijfsspanning : 4,5 – 6 V
  • Vonkbrug : 14 mm
  • Hoogspanning : 12.000 – 14.000 V
  • Weerstand bougies kabels : 3000 ?
  • Weerstand draad : 1,8 ?

Bougies

  • Bougies : Bosch W200T35 of AC 42.6FS
  • Elektrode afstand : 0,7 – 0,8 mm

Ontsteking verdelers hall gever

MotorBosch jhfu4
200 237 020 043
20S0 237 020 042
20E0 237 020 041
20E0 237 020 040

Ontstekingsmodule : BOSCH 1227 022 008

Bobine + module : BOSCH 0 221 600 001

CIH onsteking volgorde 4 cilinder

1 gedachte over “Ontsteking CIH motor”

  1. hallo ik heb de koppakking vervangen van mijn manta 1.9n nu heb ik het volgende probleem de krukas staat op tijd evenals de nokkenas de motor draait ook alleen als ik de stroboscooplamp richt op het merkteken vliegwiel staat de ontsteking niet goed draai ik aan de verdeler tot het merkteken zichtbaar word dan loopt de motor beroerd tegen afslaan en stotterend wat is de oorzaak hiervan de ontsteking is er uitgeweest evenals de tandwielen van de oliepomp de verdeler heb ik via het plaatje op manta blog erin gezet zet ik daarna de kabel no 1 erop doet de motor het niet kabels omdraaien motor slaat aan wat doe ik fout? heb jij de oplossing? gr alfred

Plaats een reactie