Om een digitaal dashboard in een Manta B te bouwen heb je nodig:
- Digidash Kadett GSI
- witte en zwarte stekkers
- Pulsgever 16 pulsen
- Oliedruksensor kadett GSI
- Eventueel dimmerknop kadett
- Manta dash voor de buitenkant
Als eerste zul de digidash passend moeten maken in de manta dash, de hoogte komt goed overeen alleen de breedte niet.
Het digidash is smaller dan de originele Manta B meters. Dit moet je gaan opvullen met zwart kunststof of polyester.
De achterbak van het manta dash moet je zo verzagen dat je de zijkanten overhoud, hiermee klem je de digidash vast op het voorste stuk van het manta dash.
Nu kun je gebruik blijven maken van de kachelhendels en de originele bevestigingspunten in de auto.
Verlichting van de originele manta dash kun je eruit halen deze heb je niet meer nodig. En indicatielampje alarmlichten vervalt ook deze zit niet op de digidash.
De witte stekker kun je kleur op kleur aansluiten op de Manta kabelboom, behalve de blauw/rode draad in de Manta kabelboom, deze is van de indicatielampje alarmlichten.
Bij de witte stekker is blauw/rode draad voor de pulsgever.
De drie bruine draden komen samen op de aarde en de twee zwarte samen op 12volt vanaf contactslot.
Voor de oliedrukmeter zul je een Kadett GSI sensor moeten gebruiken, deze past ook in een CIH motor.
Dimfunctie hoeft niet aangesloten te worden, verlichting in digidash zal dan vol uit branden.
De zwarte stekker is voor de indicatielampjes onder in het digidash.
Boven op het digidash zit een rood knopje om de goede pulsgever te selecteren namelijk stand 1 voor 6 pulsen en stand 2 voor 16 pulsen.
De km teller geeft maximaal 254 km per uur aan.
Nu zal de km teller niet kloppen met de originele pulsgever, de kadett heeft andere aandrijf verhoudingen, band/velg grote dan de Manta B.
Optie 1
(niet meer verkrijgbaar)
Je kan hier een kastje voor kopen waarbij je het goede signaal kan instellen. Deze wordt aan de originele km-kabel aangesloten, nu kun je met stickers het aantal pulsen instellen.
In de pulsgever zit een ronde gepolijste schijf met daarop allemaal zwarte vlakjes, de gepolijste vlakjes zijn het aantal pulsen wat die waarneemt, nu kun je de gepolijste vlakje zwart maken om het aantal pulsen te verminderen.
Dat de afstanden tussen de vlakjes niet overal gelijk zal zijn maakt verder niets uit de schijf draait zo snel rond dat je daar niets van merkt. Zet het rode knopje boven op het digidash op stand 2. Geeft de teller te veel aan verminder dan het aantal pulsen op de schijf.
Zie www.projekt-lcdtacho.comWegstreckengeber mit Wellenanschluss.
Optie 2
Code | Gebruiker | Lijn nr. |
---|---|---|
U6 | LCD instrument panel | 569 to 593 |
U6.1 | Charging system warning lamp | 569 |
U6.2 | Voltmeter | 570, 572 |
U6.3 | Fuel gauge | 571 |
U6.4 | Oil pessure warning lamp | 586 |
U6.5 | Oil pessure gauge | 588 |
U6.6 | Temperature gauge | 581 |
U6.7 | Lights on’ indicator | 578 |
U6.8 | Speedometer | 592, 593 |
U6.9 | High beam indicator | 582 |
U6.10 | Direction indicator repeater left | 586 |
U6.11 | Direction indicator repeater right | 588 |
U6.13 | Handbrake ‘on’ warning lamp | 584 |
U6.14 | Tachometer | 584 |
U6.15 | Trailer direction indicator repeator | 580 |
U6.21 | Panel lighting relay | 574, 576 |
U6.22 | Panel lamp bulbs | 575, 576 |
U6.23 | Speedometer illumination | 592 |
U6.24 | Miles/KM changeover switch | 593 |
U6.25 | Changeover switch | 578 |
U6.27 | Engine malfunction warning lamp | 590 |
P4 | Feul gauge sender | 571 |
P5 | coolant temperature sensor | 581 |
S13 | Handbrake ‘on’ warning switch | 584 |
S14 | Oil pressure warning switch | 586 |
P10 | Oil pressure sensor | 588 |
R11 | Instrument illumination rheostat | 575 |
Getriebe MT | Getriebe AT | Reifen | LCD | WFG code | Impulse | Katalog Nr. |
---|---|---|---|---|---|---|
X | 175/70R13 185/60R14 | AA | 6 | 12 36 262 | ||
X | 175/70R13 175/60R14 | AD | 10 | 12 36 263 | ||
X | 175/65R14 185/65R14 | AG | 16 | 12 36 264 | ||
X | 175/70R13 185/60R14 | X | AH | 6 | 12 36 267 | |
X | 185/65R14 | X | AK | 16 | 12 36 271 |
Effe op marktplaats kijken 😀
De speciale pulsgever is niet meer te krijgen en heb nog geen vervanger gevonden helaas.
is het mogelijk de pulsgever van een univercell cruise control te gebreuken?
bij zoon system plaats je een magneet op de steekas en een pulsgever der naast het is dan alleen puzzelen met de rotatie ferqantie en voltage wat het digidash nodig heeft
gr manta ties
manta c20let in aanbouw
Het apparaatje boven beschreven was de simpelste oplossingen.
Jou oplossingen zal kunnen werken, alleen om het goede signaal te krijgen zal niet echt simpel worden. De opnemer plaatsen is misschien ook te complex, misschien is het ook mogelijk het signaal van de originele pulsgever te gebruiken?
Er is helaas geen out of de box oplossingen.
het is zeker een gepuzzel ik ben zelf met een manta bezig hier komt een c20let in de bedoeling is ook om een digidash de in te bouwen het dash heb ik al maar geen pulsgever en was bij de automatrialen zaak bij ons in de buur en daar was een jonge die met dit idee aan kwam vandaar dat ik het hier vraag als het mogelijk is en dat de pulsgever hier boven aangegeven is niet meer te krijgen is