Injectie systeem ontwikkeld door Bosch werd ook door andere auto fabrikanten dan Opel gebruikt. Toegepast van 1975 tot 1982,vanaf 1977 werd de 19E motor vervangen door de 20E motor. De opvolger van dit systeem is het LE Jetronic inspuit systeem.
Op de Duitse website Senatorman en de Franse site dethomaso staat de werking van het L Jetronic inspuit systeem uitgebreider uitgelegd. Op Opel Tuners staat een artikel over de tuning mogelijk heden van het L en LE systeem.
De computer is analoog deze kan niet gemapt worden, maar de lhm kan wel worden gemapt cg ingesteld worden om een betere mengsel verhouding te verkrijgen.
Op het Amerikaanse forum over de VW lucht gekoelde moteren Itinerant air cooled staat de werking van de Jetronic lhm uitgebreid uitgelegd.
Bij DIVALO tuning kun je motor op de rollenbank laten afstellen.
Werking
Indirect ingespoten dat wil zeggen niet direct in de verbrandingskamer, maar in dit geval in het inlaatspruitstuk.
De computer (ECU) is analoog deze kan niet gemapt worden net zoals de Motronic versies. Het enigste uitgang signaal is de inspuit tijd.
Het toerental signaal wordt gebruikt voor de timing van de injectoren. Er wordt 2x per cyclus ingespoten (batch injectie), de inspuit tijd van de injector bepaald de hoeveelheid brandstof.
De injectie computer berekend de hoeveelheid aangezogen lucht aan de hand van grote van de openings hoek klep in de lhm en toerental motor.
Er wordt van deellast op bedrijfstemperatuur uitgegaan en stoch (1 gram brandstof op 14,7 gram lucht).
Hieruit berekend de ECU de theoretisch inspuit tijd. Dit is gelijk de minimum inspuit tijd.
Deze waarde wordt daarna gecorrigeerd door de koelwater temperatuur sensor, gasklep schakelaar, lucht temperatuur sensor en tenslotte de hoogte van de accu spanning.
luchthoeveelheidsmeter
De luchthoeveelheidsmeter (lhm) is een klep hoe meer lucht de motor nodig heeft hoe verder de klep opent. De veer in de lhm heeft directe invloed op de openingshoek. Zet je de veer strakker, dan meet de ECU minder lucht en andersom.
Het armpje in de lhm is instelbaar zodat het verloop over de weerstand banen in de lhm verandert wordt. Met deze twee instellingen is de mengsel verhouding het beste af te stellen over het gehele vermogens bereik van de motor.
Lucht temperatuur sensor
Lucht temperatuur sensor bevindt zich in de lhm, de temperatuur heeft invloed op de dichtheid (massa) van de lucht.
koelwater temperatuur sensor
De koelwater temperatuur sensor bevindt zich in het thermostaat huis, een koude motor heeft meer brandstof nodig als een motor op bedrijfstemperatuur.
Beide temperatuur sensoren zijn het type NTC, de weerstand waarde wordt lager bij een hogere temperatuur.
Gasklep schakelaar
De gasklep schakelaar heeft drie standen namelijk stationair, deellast en vollast. Deze zorgt ervoor dat de motor beter reageert op je gaspedaal, de lhm meet de verandering in luchtstroom niet direct.
De stationair stand zorgt ervoor dat tijdens deaccelereren de brandstof toevoer verminderd tot ongeveer 1200 a 1400 rpm hier onder wordt er weer normaal ingespoten.
Tijdens accelereren in de vollast stand wordt er meer ingespoten te opzichte van de deellast stand.
accu spanning
De hoogte van de accu spanning is van invloed op de openings tijd van de injectoren. De injectoren openen sneller bij een hogere spanning, hierdoor wordt bij een bepaalde inspuit tijd meer benzine inspoten.
Om dit te corrigeren meet de ecu de spanning en corrigeert de inspuit tijd.
Injectoren
De injectoren van de L-jetronic werken op 6 volt dus zijn er voorschakel weerstanden nodig.
De brandstofdruk is vast ingesteld op 3bar door de benzinedruk regelaar, maar wordt verlaagd door de onderdruk aansluiting bij stationair en deaccelereren van de motor. Zodat het drukverschil over de injector altijd 3bar blijft.
Buiten de ecu om
De hulplucht schuif en koude start injector met thermotijd schakelaar zorgen ervoor dat de lucht/benzine verhouding tijdens koude motor en starten nog klopt.
hulpluchtschuif
In de hulpluchtschuif zit een klepje dat door een bimetaaltje gesloten wordt, het bimetaaltje wordt verwarmd door een verwarming spiraaltje en door de warmte van de motor zelf de klep staat immers op het thermostaathuis.
Koude start injector
De koude start injector achter in het spruitstuk spuit alleen benzine in tijdens het bedienen van de startmotor en maximaal voor 8 seconden gemeten vanaf -20°C, behalve als de koelwater temperatuur hoger dan 35°C is. De schakelaar zelf is een bimetaaltje met een verwarmings elementje. De thermotijd schakelaar zit in het thermostaathuis.
Kabelboom
De dubbelrelais zorgen voor de stroom van de injectie componenten en de brandstofpomp, bij L-jetronic loopt de pomp als je start of/en al de klep in de luchtweger beweegt.
Ontsteking met contactpunt, werkt los van injectie.
Motor afstellen
Motor op bedrijfs temperatuur brengen.
Eventueel eerst de kleppen en ontsteking afstellen.
Max 1% CO bij stationair toerental van 850-900rpm.
Hogere waarde gevonden? Stel de LHM met de CO stelschroef op 0,5% CO af.
Brandstof druk is 3 bar met vacuüm slang los van de regelaar.
Schema L Jetronic
Code | Gebruiker |
---|---|
1 | Injectie computer |
2 | Bobine |
3 | Gasklep schakelaar |
4 | Hulplucht klep |
5 | Koude start injector |
6 | Thermotijd schakelaar |
7 | Zekering |
8 | Brandstofpomp |
9 | Accu |
10 | Dubbel relais |
11 | Voorschakel weerstanden |
12 | Injector cyl.4 |
13 | Injector cyl.3 |
14 | Injector cyl.2 |
15 | Injector cyl.1 |
16 | Lucht hoeveelheids meter |
17 | Koelwater temperatuur sensor |
18 | Massa aansluiting |
Componenten L Jetronic
Nummer | Gebruiker |
---|---|
1 | Injectie computer |
2 | Accu |
3 | Stekker dubbel relais |
4 | Koude start injector |
5 | Massa aansluiting |
6 | Injectoren |
7 | Koelwater temperatuur sensor |
8 | Hulplucht klep |
9 | Gasklep schakelaar |
10 | Thermotijd schakelaar |
11 | Dubbel relais |
12 | Voorschakel weerstanden |
13 | Lucht hoeveelheids meter |
14 | Startmotor |
15 | Bobine |
16 | Verdeler |
17 | Klem 1 bobine |
L jetronic 19E bestelnummers
77kw - 105 PSManta A
Manta B
Kadett C
nr. opel | nr. GM | nr. Bosch | Omschrijving |
---|---|---|---|
0 280 000 102 | Computer L Jetronic | ||
0 280 200 003 | Luchthoeveelheidsmeter | ||
0 280 150 105 | Injector (grijs) | ||
0 280 120 200 | Gasklep schakelaar | ||
0 280 160 202 | Benzine druk regelaar 3,0 bar | ||
0 280 130 023 | Koelwatersensor | ||
0 280 140 104 vanaf 05/76 eindnummer 114 | Hulpluchtklep | ||
0 280 159 014 | Voorschakel weerstanden 4 | ||
0 332 514 103 | Dubbel relais | ||
0 280 170 028 | koudestart ventiel | ||
0 280 130 214 vanaf 8/75 eindnummer 204 | Thermotijd schakelaar | ||
0 280 190 110 | Kabelboom kadett c | ||
0 231 170 154 | Verdeler kadett c |
L jetronic 20E bestelnummers
81kw - 110 PSRekord E
Manta B
Kadett C
nr. opel | nr. GM | nr. Bosch | Omschrijving |
---|---|---|---|
0 280 000 186 | Computer L Jetronic | ||
0 280 202 006 | Luchthoeveelheidsmeter | ||
0 280 150 105 | Injector (grijs) | ||
0 280 120 200 | Gasklep schakelaar | ||
0 280 160 202 | Benzine druk regelaar 3,0 bar | ||
0 280 130 026 | Koelwatersensor blauw | ||
0 280 140 112 | Hulpluchtklep | ||
0 280 159 014 vanaf 09/78 eindnummer 006 | Voorschakel weerstanden | ||
0 332 514 109 | Dubbel relais | ||
0 280 190 120 | Kabelboom kadett c | ||
0 231 170 235 | Verdeler kadett c |
L jetronic 20E bestelnummers
85kw - 116 PSKadett C
nr. opel | nr. GM | nr. Bosch | Omschrijving |
---|---|---|---|
0 280 000 186 | Computer L Jetronic | ||
0 280 202 009 | Luchthoeveelheidsmeter | ||
0 280 150 105 | Injector (grijs) | ||
0 280 120 200 | Gasklep schakelaar | ||
0 280 160 202 | Benzine druk regelaar 3,0 bar | ||
0 280 130 026 | Koelwatersensor blauw | ||
0 280 140 112 | Hulpluchtklep | ||
0 280 159 014 vanaf 09/78 eindnummer 006 | Voorschakel weerstanden | ||
0 332 514 109 | Dubbel relais | ||
0 280 190 120 | Kabelboom kadett c | ||
0 231 170 235 | Verdeler kadett c |
L jetronic 30E bestelnummers
180 PSMonza
Senator
1978-1982
nr. opel | nr. GM | nr. Bosch | Omschrijving |
---|---|---|---|
0 280 001 107 | Computer L Jetronic | ||
0 280 202 007 | Luchthoeveelheidsmeter | ||
0 280 150 105 | Injector (grijs) | ||
0 280 120 200 | Gasklep schakelaar | ||
0 280 160 202 | Benzine druk regelaar 3,0 bar | ||
0 280 130 026 | Koelwatersensor | ||
0 280 140 104 | Hulpluchtklep | ||
0 280 159 001 | Voorschakel weerstanden 4 | ||
0 280 159 003 | Voorschakel weerstanden 2 | ||
0 332 514 103 | Dubbel relais | ||
0 580 464 008 | Brandstofpomp | ||
0 450 905 002 | Brandstof filter |
Werkplaatsregels bij werkzaamheden aan inspuit systeem
- Motor niet starten als de accu niet is aangesloten
- Gebruik voor het starten van de motor nooit een snellader
- Nooit bij draaiende motor accu loskoppelen
- Bij snelladen de accuklemmen losnemen
- Bij temperaturen boven 80C (droogoven) moet het regelapparaat worden uitgebouwd
- Zorg voor een goede verbinding van alle elektrische contacten
- Neem nooit de stekker van het regelapparaat los als het contact aan staat en sluit de ontkoppelde stekker ook niet aan als het contact aan staat
- Bij het meten van de compressie moet de stroomtoevoer vanaf de accu naar het dubbel relais worden onderbroken
- Bij laswerkzaamheden moet het regelapparaat worden uitgebouwd
Controleren van het L jetronic inspuitsysteem
Trek de stekker uit de injectie computer, de klemmen 1 – 18 zitten op de lange strip, 19 -35 op de korte, 1 en 19 zitten aan de kant van de kabelboom.
Je hebt het volgende nodig om door te meten:
- Proeflamp 12V 2W met meetpennen
- Multi meter
Te testen functie of component | Testen met | Meten tussen klemmen | Tijdens het testen | Aanwijzing in orde | Geen aanwijzing wijst op | Opmerking |
---|---|---|---|---|---|---|
Spannings toevoer | testlamp | 10 (+) en carrosorie massa | contact aan | testlamp brandt | dubbel relais defect; toevoer dubbel relais onderbroken. draad 10 onderbroken; accu plus naar dubbel relais ontbreekt | |
Massa inspuit systeem | testlamp | 10 (+) en 5 (-) | contact aan | testlamp brandt | aansluiting centrale massa ontbreekt; draad 5 c.q. 16 en/of 17 onderbroken | |
10 (+) en 16 (-) | ||||||
10 (+) en 17 (-) | ||||||
Inspuit impuls | testlamp | 10 (+) en 1 (-) | startmotor kort laten draaien | testlamp flikkert zoals onderbreker contact | draad 1 onderbroken; ontstekings systeem contactloos; onderbreker contact in stroomverdeler vervangen | |
Startsignaal van startmotor voor ecu | testlamp | 4 (+) en 5 (-) | startmotor kort laten draaien | testlamp brandt | onderbreking tussen klem 50 op startmotor en dubbelrelais; draad 4 onderbroken; dubbel relais defect | lamp mag slechts zolang branden als startmotor draait. wanneer lamp blijft branden met ingeschakeld contact, controleren waarom spanning aanwezig is op klem 86a |
Dubbel relais pomp gedeelte | testlamp | 20 (+) en 5 (-) | startmotor kort laten draaien | testlamp brandt | dubbel relais defect; massacontact relais niet aanwezig, zekering pomp doorgebrand | |
Hulp lucht schuif | testlamp | 34 (+) en 5 (-) | startmotor kort laten draaien | testlamp brandt zwak | onderbreking in kabelboom; hulp lucht schuif defect | |
Injectoren | testlamp | 19E en 20E | contact aan | testlamp brandt | onderbreking in kabelboom; voorschakel weerstanden defect; injector defect | |
14 (+) en 5 (-) | ||||||
15 (+) en 5 (-) | ||||||
32 (+) en 5 (-) | ||||||
33 (+) en 5 (-) | ||||||
30 E | ||||||
14 (+) en 5 (-) | ||||||
15 (+) en 5 (-) | ||||||
30 (+) en 5 (-) | ||||||
31 (+) en 5 (-) | ||||||
32 (+) en 5 (-) | ||||||
33 (+) en 5 (-) | ||||||
Lucht hoeveelheid meter | weerstand meter | 6 en 7 | contact uit, bij 20°c | ca. 50 Ω | onderbreking en/of kortsluiting in kabelboom, lhm defect | |
6 en 8 | ca. 180 Ω | |||||
6 en 9 | ca. 280 Ω | |||||
8 en 9 | ca. 100 Ω | |||||
27 en 6 | 20 E en 30 E | ca. 2000 tot 3800 Ω | ||||
Injectoren en voor schakel weerstand | weerstand meter | 30 E | contact uit | 15 tot 19 Ω | kabel onderbreking opsporen. injector en weerstand één voor één doormeten. injector = 2 tot 3 ohm; weerstand 5,5 tot 6,5 ohm; defecte delen vervangen | |
15 en 33 | ||||||
15 en 32 | ||||||
14 en 32 | ||||||
14 en 33 | ||||||
30 en 31 | ||||||
14 en 33 | ||||||
19 E en 20 E | ||||||
14 en 15 | ||||||
15 en 32 | ||||||
32 en 33 | ||||||
33 en 34 | ||||||
Temperatuur voeler 2 | weerstand meter | 13 en 5 | contact uit | 0°c = ca 16000 Ω | onderbreking in kabelboom; voeler defect | |
0°c = ca 5500 Ω | ||||||
20°c = ca 2600 Ω | ||||||
40°c = ca 1200 Ω | ||||||
80°c = ca 300 Ω | ||||||
97°c = ca 200 Ω | ||||||
Afgeven stationair contact in gasklep schakelaar | weerstand meter | 2 en 18 | contact uit, gaspendaal los | 0 Ω | onderbreking in kabelboom; gasklep schakelaar defect | |
gaspendaal intrappen | ∞ Ω | |||||
Afgeven stationair contact in gasklep schakelaar | weerstand meter | 3 en 18 | contact uit, gaspendaal los | ∞ Ω | onderbreking in kabelboom; gasklep schakelaar defect | |
gaspendaal volledig intrappen | 0 Ω | |||||
Pompcontact in lhm | testlamp | 20 en 5 | luchtslang van lhm lostrekken contact inschakelen. stuwklep met de hand bedienen | proeftlamp brandt; pomp draait | onderbreking in kabelboom; schakelaar in lhm defect | proeflamp mag bij ingeschakeld contact en stilstaande motor niet branden,anders lhm vervangen |