Toegepast van 1984 tot 1986 op de 22E motor uit de Rekord E, Monza en Senator A. De LE jetronic 22E is de uitgebreide versie van de LE jetronic. Injectoren, voetjes, ringleiding, benzinedruk regelaar en gasklep schakelaar zijn hetzelfde.
Op de duitse site Senator-Monza.de kun meer vinden over het injectie systeem en de 22E motor.
Werking LE jetronic 22E
De hulplucht schuif is in deze uitvoering vervangen door een leegloop steller (idle valve) en regelkast. De koude start injector met thermotijd schakelaar is ook vervallen, tijdens het starten wordt door de injectoren extra ingespoten. De temperatuur sensor (zwart voetje) is dubbel uitgevoerd.
Weking transistor onsteking hetzelfde als LE behalve :
Ontsteking heeft geen mechanische vervroeging meer vervangen door kenlijn gestuurde onsteking d.m.v. extra computer.
Toerental begrenzing tot 6000rpm.
ECU stekker K15
Pin | Gebruiker | Aansluiting |
---|---|---|
1 | Stationair regelunit | K40 kl.12 |
Injectie relais | K31 kl.1 | |
Bobine | L2 kl.1 | |
2 | Gasklep schakelaar | S44 kl.2 |
Stationair regelunit | K40 kl.8 | |
3 | Gasklepschakelaar | S44 kl.3 |
4 | Startmotor | M1 kl.50 |
Injectie relais | K31 kl.50 | |
5 | Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.5/1 |
Massa | ||
7 | Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.7 |
8 | Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.8 |
9 | Gasklep schakelaar | S44 kl.9/4 |
Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.9/3 | |
Injectie relais | K31 kl.87 | |
Injectoren | Y7 kl.31tot34 | |
10 | Koelwater temperatuur sensor | P12 kl.10 |
12 | Injectoren | Y7 kl.12/1tot12/4 |
13 | Massa |
Injectie relais K31
Pin | Gebruiker | Aansluiting |
---|---|---|
1 | Injectie computer | K15 kl.1 |
Bobine | L2 kl.1 | |
Stationair regelunit | K40 kl.12 | |
15 | Plus vanaf contactslot | |
30 | Plus accu | |
31 | massa | |
50 | Startmotor | M1 kl.50 |
Injectie computer | K15 kl.4 | |
87B | Benzinepomp | M21 |
Stationair regelunit | K40 kl.1 | |
87 | Gasklep schakelaar | S44 kl.9/4 |
Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.9/3 | |
Injectie computer | K15 kl.9 | |
Injectoren | Y7 kl.31-34 |
LE jetronic schema
Code | Gebruiker | Lijn nr. |
---|---|---|
L2 | Bobine | |
Y11 | Hall sensor | |
Y22 | Verdeler | |
K46 | Onstekings kast | |
K52 | Onstekings module | |
S66 | Vacuum potje | |
S74 | Buitenlucht temperatuur | |
S75 | Olie temperatuur | |
K31 | Injectie relais | |
K40 | Stationair regelunit | |
K15 | Injectie computer | |
M33 | Stationair regelaar | |
Y7 | Injectoren | |
P11 | Luchthoeveelheidsmeter | |
S44 | Gasklep schakelaar | |
P12 | Koelwater temperatuur sensor | |
M21 | Benzine pomp |
Het complete schema Senator en Monza 22E kun je vinden in de handboeken groep.
LE jetronic bestelnummers
85kw - 115 PSRekord E
Monza
Senator A
nr. opel | nr. GM | nr. Bosch | Omschrijving |
---|---|---|---|
8 15 638 | 90 194 928 | 0 280 000 326 vanaf 8/86 eindnummer 327 | Computer LE2 Jetronic |
8 36 611 | 90 194 931 | 0 280 202 068 | Lucht hoeveelheids meter |
8 17 409 | 90 144 511 | 0 280 150 205 | Injector (geel) |
8 26 285 | 90 122 534 | 0 280 120 301 | Gasklep schakelaar |
8 15 505 | 90 215 731 | 0 280 160 239 | Benzine druk regelaar |
13 38 456/7 | 90 510 182 | 0 280 130 032/069 | Koelwater sensor (zwart) |
8 37 100 | 90 183 101 | 0 280 140 502 | Leegloop steller (idle valve) |
8 37 006 | 90 194 929 | 0 280 220 017 | Leegloop regelaar schakel zonder airco |
8 37 007 | 90 194 930 | 0 280 220 018 | Leegloop regelaar automaat of airco |
8 37 008 | 90 215 730 | 0 280 220 019 | Leegloop regelaar schakel met airco |
8 17 480 | 9 281 039 | Voet injectoren | |
8 25 395 | 90 183 093 | Gasklep | |
8 28 454 | 90 200 894 | Pakking gasklep inlaat | |
0 237 507 002 vanaf 08/86 eindnummer 004 | verdeler JHU 4 | ||
0 227 921 006 en eindnummer 015 | Steuergerät Zündung, Bosch "EZ 10" | ||
Siemens | 5WK2204 | Injectie relais |
Controleren van het LE jetronic inspuitsysteem
Trek de stekker uit de injectie computer, gebruik de nummering van de afbeeldingen boven aan de pagina.
Je hebt het volgende nodig om door te meten:
- Proeflamp 12V 2W met meetpennen
- Multi meter
- Toerenteller
Te testen functie of component | Testen met | Meten tussen klemmen | Tijdens het testen | Aanwijzing in orde | Aanwijzing fout of defect | Fout opsporen |
---|---|---|---|---|---|---|
Signaal klem1 | testlamp | 1 en 5 | ontsteking ingeschakeld motor starten | testlamp brandt zwak na ca. 1sec licht en flikkert tijdens starten | onderbreking in kabeltros | Ontsteking uitschakelen. Leiding kl. 1 vanaf multistekker tot bobine kl. 1 en leiding kl. 5 vanaf multistekker naar massaklem. Elektronica met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
Stuurrelais, startmotor | testlamp | 4 en 5 | ontsteking ingeschakeld motor starten | testlamp brandt | onderbreking in kabeltros | Ontsteking uitschakelen. Leiding kl. 4 vanaf multistekker tot aansluiting stuurrelias kl. 50 met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
Stuurrelais, spannings toevoer | testlamp | 9 en 5 | ontsteking ingeschakeld motor starten | testlamp brandt | onderbreking in kabeltros, stuurrelais defect | Ontsteking uitschakelen. Accu aansluitingen losnemen. Leiding kl. 9 vanaf multistekker naar stuurrelias kl. 87 en vanaf stuurrelais kl. 30 tot plus aansluiting van accu met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. Wanneer testlamp nog steeds niet gaat branden, stuurrelais vervangen. |
Massa eindtrap | Ohmmeter | 13 en 5 | ontsteking uitgeschakeld | ca. 0 Ω | kabeltros niet in orde (massa aansluiting) | Leiding kl. 13 vanaf multistekker tot massaklem eindtrap 2 en leiding kl. 5 naar massaklem. Elektronica 1 met ohmmeter op doorgang controleren. |
Verstuivers | Ohmmeter | 12 en 9 | ontsteking uitgeschakeld | ca. 4 Ω | onderbreking in Kabeltros, defecte verstuiver | Leiding kl. 12 vanaf multistekker naar verstuivers alsmede naar toerentalrelais kl. 87 en kl. 9. In multistekker met ohmmeter op doorgang controleren. Elke verstuiver op doorgang testen. Streefwaarde 15 tot 19 Ω. |
Gasklep schakelaar (stationair) | Ohmmeter | 2 en 9 | ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal los | ca. 0 Ω | onderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defect | Leiding kl. 2 vanaf multistekker tot gasklep schakelaar kl. 2 en vanaf gasklep schakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren. Gasklep schakelaar afstellen. |
gaspendaal ingetrapt | ∞ Ω | |||||
Gasklep schakelaar (vollast) | Ohmmeter | 3 en 9 | ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal in vollast stand | ca. 0 Ω | onderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defect | Leiding kl. 3 vanaf multistekker tot gasklep schakelaar kl. 3 en vanaf gasklep schakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren. |
Temperatuur opnemer 2 | Ohmmeter | 10 en 5 | ontsteking uitgeschakeld | 0°c = 4,8 tot 6,6 kΩ | onderbreking in Kabeltros, temperatuur opnemer defect | Leiding kl. 10 vanaf multistekker tot temperatuur opnemer kl. 10 en leiding kl. 38 vanaf temperatuur opnemer tot massaklem elektronica 1 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
20°c = 2,2 tot 2,8 kΩ | ||||||
40°c = 1,0 tot 1,4 kΩ | ||||||
80°c = 270 tot 380 Ω | ||||||
100°c = ca. 200 Ω | ||||||
Lucht hoeveelheids meter | Ohmmeter | 8 en 9 | ontsteking uitgeschakeld | 160 tot 3300 Ω | kabeltros of lucht hoeveelheids meter defect | Leiding kl. 8 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 8 en leiding kl. 9 vanaf lucht hoeveelheids meter naar multistekker met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
7 en 5 | ontsteking uitgeschakeld | 60 tot ca. 1000 Ω | Leiding kl. 7 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 7 en leiding kl. 40 tot multistekker kl. 5 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
Regeling voor stationair draaien controleren
Te testen functie of component | Testen met | Meten tussen klemmen | Tijdens het testen | Aanwijzing in orde |
---|---|---|---|---|
Spanningstoevoer | voltmeter | 1 en 2 | draaiende motor | accuspanning |
Ontstekings spanning kl. 1 | voltmeter | 12 en 2 | motor draait met verhoogd toerental | accuspanning |
Gasklep schakelaar | voltmeter | 8 en 2 | lichtjes gasgeven leegloopcontact open | spanning valt op 0 volt |
Temperatuur voeler 2 | ohmmeter | 9 en 2 | ontsteking uitgeschakeld | 0°c= 4,8 tot 6,6 kΩ |
20°c = 2,2 tot 2,8 kΩ | ||||
40°c = 1,0 tot 1,4 kΩ | ||||
80°c = 270 tot 380 Ω | ||||
100°c = ca. 200 Ω | ||||
Testkabel | ohmmeter | 10 en 2 | testpen kabel BR in motorruimte aan massa klemmen | ca. 0 Ω |
1e wikkeling in leegloop steller | ohmmeter | 4 en 5 | ontsteking uitgeschakeld | 13 tot 27 Ω |
2e wikkeling in leegloop steller | ohmmeter | 4 en 3 | ontsteking uitgeschakeld | 13 tot 27 Ω |
hoi ik ben niet echt van de manta’s maar van de rekords en ben bezig met inbouwen van een 2,4 vanuit omega a ik hebt de blok alles lijk re passen op de mechanies gebied maar dan het stroom problem …. ik hebt een blok met kabel boom en die was met automaat bak en ik zou graag de kabel boom willen simpler maaken want ik snap niet wat ik aan een getriebbestureng hebt . zou deze shemaas boven over een komen met die van mij ? of weet iemand welke en waar ik die kan vinden ?
groetjes stef
rekord c ’68
De 2.4 heeft motronic en de 2.2 heeft jetronic dus komt niet overeen. Op de download pagina staat het schema van de 2.4 , maar ik persoonlijk zou de 20E jetronic injectie er opbouwen.
Ik zit hopeloos te sukkelen met een 2.2 die geen vonk meer geeft vanaf de bobine 😕 . Een wegenwachter heeft alle componenten op zich gecontroleerd en zouden goed moeten zijn, zonder resultaat 🙁 .
Om zeker te spelen zijn bijna alle componenten vervangen of vernieuwd.
Bobine, thyristerblok, onstekingskastje, computer en brandstofpomprelais.
Maar nog steeds geen vonk aan de uitgang van de bobine 👿 .
Wat ik me nu afvraag is of ik aan klem 7 van K46 wel of geen weerstand moet meten t.o.v. massa?
Oneindig veel massa als S66 er is vacuum en S74 lucht temp boven 17gr c en olie temp onder de 65 gr c. Anders nul ohm. (gokje)
Maar wel of niet k46 klem 7 aan de massa er zou een vonk moeten zijn.
Zo, mijn storing is opgelost! 😀 Althans die van mijn auto dan, hè. 😎 😎
Ik heb dankzij de schema’s en de laatse reactie hier een aantal potentiele storingen kunnen uitsluiten. 😉 😉
Daar mijn wagen een circuitwagen is en daardoor veel gesnoeid in originele boom was, was deze site een verademing om na te kunnen gaan waar de bedrading ooit voor gedien heeft.
Ik heb nu alles 1 op 1 kunnen meten en zo kunnen constateren dat bepaalde stekkercontactjes beschadigd waren, die in eerste instantie goed leken te zijn. Gelukkig had ik in mijn AMP-voorraad dezelfde soort 😮 en de juiste tang, zodat ik de originele stekker heb kunnen behouden.
Ik ben jullie hiervoor erg dankbaar!!!
Dag Joost,
Mooi overzicht van le2. Ik ben zelf bezig met ombouw opel gt naar 2.2 i met le2 maar loop vast in de kabelboom en de aansluitingen. Moeilijk om complete documentatie le2 te vinden. Jouw info helpt al veel maar er blijven toch nog punten waar ik niet mee verder kan. Heb jij nog suggesties voor documentatie? Kun je mij laten weten waar jouw schema’s vandaan komen?
Alvast dnk
Jos
Meeste info komt van http://www.senator-monza.de en een beetje uit kluwer vraagbaak rekord E 1982-1986
Hoi bedankt voor alle info.
Heb bijna alles uitgezocht.
Alleen stekker A aan de onstekingskant is afgeknipt bij mij.
Hoe moet dat aangesloten worden?
Heb 3 kabeltjes over een zwart met groen streepje en een zwarte met wit streepje en een bruine met wit streepje.
Op het injectie systeem heb ik ook een stekker over met 3 kabels.
( witte kabels met labels 3/1 , 84 , 2/1)
Hier moet toch de onstekingkant op aangesloten worden ?
gr chris
zwart/groen op 2/1
zwart/wit op 3/1
bruin/wit op 84
zie bovenste twee schema’s 😉
bedankt voor de info.
Heb de schema’s wel bekeken alleen ik kwam er geen wijs uit
Hallo,
Ik ben Theo en ben nieuw hier
Ik zelf heb geen manta, maar wel een Opel liefhebber,
Ik ben met een gt bezig om er een 2.2 motor in te bouwen
Heb alles compleet maar mis het gedeelte van de bobine en ontstekings module
Ontsteking zelf heb ik wel
Heb al wel een kabelboom maar deze is voor een complete 2.2e met aansluiting ontstekingskast/olie temp/enz enz
Ik wil graag de kabelboom ombouwen tot een simpele kabelboom m.a.w.
Stukje kabel van ontsteking tot bobine met module maar zonder de ontstekingskast en alle sensoren
Is dit mogelijk? Iemand hier ervaring mee?
Wie kan mij hier mee helpen?
Beste Opel mensen ,
Ik zal mezelf even voorstellen , Heb al diverse opel modellen gehad / gereden maar heb nu nog een kadett -C met een 2.2 E erin maar hij start wel maar als die eenmaal loopt dan kan ik hem met geen mogelijkheid stationair laten draaien.
Hij loopt even goed en dan gaat die naar denk ik 1500-1800 toeren lopen ( heb de toerenteller nog niet aangelsoten ) .
Ik heb al een nieuw brandstofrelais gemonteerd en een nieuwe leerlaufregler maar helpt helemaal niets .
Heb ook al hier het electrische schema nagelopen en alle weerstanden van de componenten na gemeten en de kabelboom alle draden op weerstand gecontroleerd .
Onsteking afgesteld , brandstofdruk gecontroleerd 98 getankt maar helpt niets .
Ook al met remmenreiniger overal langs gespoten en de injectie rail nog eens gecontroleerd op lekkage maar helaas geen lekkage .
Wat zie ik over het hoofd ???
Kan iemand mij helpen 🙏🏻
Mvg, Nico .
Andere verdeler proberen?