LE jetronic 22E

Toegepast van 1984 tot 1986 op de 22E motor uit de Rekord E, Monza en Senator A.  De LE jetronic 22E is de uitgebreide versie van de LE jetronic. Injectoren, voetjes, ringleiding, benzinedruk regelaar en gasklep schakelaar zijn hetzelfde.

Op de duitse site Senator-Monza.de kun meer vinden over het injectie systeem en de 22E motor.

Werking LE jetronic 22E

De hulplucht schuif is in deze uitvoering vervangen door een leegloop steller (idle valve) en regelkast. De koude start injector met thermotijd schakelaar is ook vervallen, tijdens het starten wordt door de injectoren extra ingespoten. De temperatuur sensor (zwart voetje) is dubbel uitgevoerd.

Weking transistor onsteking hetzelfde als LE behalve :
Ontsteking heeft geen mechanische vervroeging meer vervangen door kenlijn gestuurde onsteking d.m.v. extra computer.
Toerental begrenzing tot 6000rpm.

ECU stekker K15

LE jetronic computer stekker


PinGebruikerAansluiting
1Stationair regelunitK40 kl.12
 Injectie relaisK31 kl.1
 BobineL2 kl.1
2Gasklep schakelaarS44 kl.2
 Stationair regelunitK40 kl.8
3GasklepschakelaarS44 kl.3
4StartmotorM1 kl.50
 Injectie relaisK31 kl.50
5LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.5/1
 Massa 
7LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.7
8LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.8
9Gasklep schakelaarS44 kl.9/4
 LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.9/3
 Injectie relaisK31 kl.87
 InjectorenY7 kl.31tot34
10Koelwater temperatuur sensorP12 kl.10
12InjectorenY7 kl.12/1tot12/4
13Massa 

Injectie relais K31

Brandstof injectie relais voet


PinGebruikerAansluiting
1Injectie computerK15 kl.1
 BobineL2 kl.1
 Stationair regelunitK40 kl.12
15Plus vanaf contactslot 
30Plus accu 
31massa 
50StartmotorM1 kl.50
 Injectie computerK15 kl.4
87BBenzinepompM21
 Stationair regelunitK40 kl.1
87Gasklep schakelaarS44 kl.9/4
 LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.9/3
 Injectie computerK15 kl.9
 InjectorenY7 kl.31-34

LE jetronic schema

Schema injectie 22E
LE2 jetronic shema onsteking



CodeGebruikerLijn nr.
L2Bobine 
Y11Hall sensor 
Y22Verdeler 
K46Onstekings kast 
K52Onstekings module 
   
S66Vacuum potje 
S74Buitenlucht temperatuur 
S75Olie temperatuur 
   
K31Injectie relais 
K40Stationair regelunit 
K15Injectie computer 
   
M33Stationair regelaar 
Y7Injectoren 
P11Luchthoeveelheidsmeter 
S44Gasklep schakelaar 
P12Koelwater temperatuur sensor 
   
M21Benzine pomp 

Het complete schema Senator en Monza 22E kun je vinden in de handboeken groep.

LE jetronic bestelnummers

85kw - 115 PS
Rekord E
Monza
Senator A
nr. opelnr. GMnr. BoschOmschrijving
8 15 63890 194 9280 280 000 326 vanaf 8/86 eindnummer 327Computer LE2 Jetronic
8 36 61190 194 9310 280 202 068Lucht hoeveelheids meter
8 17 40990 144 5110 280 150 205Injector (geel)
8 26 28590 122 534 0 280 120 301Gasklep schakelaar
8 15 50590 215 7310 280 160 239Benzine druk regelaar
13 38 456/790 510 1820 280 130 032/069Koelwater sensor (zwart)
8 37 10090 183 1010 280 140 502Leegloop steller (idle valve)
8 37 00690 194 9290 280 220 017Leegloop regelaar schakel zonder airco
8 37 00790 194 9300 280 220 018Leegloop regelaar automaat of airco
8 37 00890 215 7300 280 220 019Leegloop regelaar schakel met airco
8 17 4809 281 039 Voet injectoren
8 25 39590 183 093 Gasklep
8 28 45490 200 894 Pakking gasklep inlaat
0 237 507 002 vanaf 08/86 eindnummer 004verdeler JHU 4
0 227 921 006 en eindnummer 015Steuergerät Zündung, Bosch "EZ 10"
Siemens5WK2204Injectie relais

Controleren van het LE jetronic inspuitsysteem

Trek de stekker uit de injectie computer, gebruik de nummering van de afbeeldingen boven aan de pagina.
Je hebt het volgende nodig om door te meten:

  • Proeflamp 12V 2W met meetpennen
  • Multi meter
  • Toerenteller

Te testen functie of componentTesten metMeten tussen klemmenTijdens het testenAanwijzing in ordeAanwijzing fout of defectFout opsporen
Signaal klem1testlamp1 en 5ontsteking ingeschakeld motor startentestlamp brandt zwak na ca. 1sec licht en flikkert tijdens startenonderbreking in kabeltrosOntsteking uitschakelen. Leiding kl. 1 vanaf multistekker tot bobine kl. 1 en leiding kl. 5 vanaf multistekker naar massaklem. Elektronica met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
Stuurrelais, startmotortestlamp4 en 5ontsteking ingeschakeld motor startentestlamp brandtonderbreking in kabeltrosOntsteking uitschakelen. Leiding kl. 4 vanaf multistekker tot aansluiting stuurrelias kl. 50 met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
Stuurrelais, spannings toevoertestlamp9 en 5ontsteking ingeschakeld motor startentestlamp brandtonderbreking in kabeltros, stuurrelais defectOntsteking uitschakelen. Accu aansluitingen losnemen. Leiding kl. 9 vanaf multistekker naar stuurrelias kl. 87 en vanaf stuurrelais kl. 30 tot plus aansluiting van accu met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. Wanneer testlamp nog steeds niet gaat branden, stuurrelais vervangen.
Massa eindtrapOhmmeter13 en 5ontsteking uitgeschakeldca. 0 Ωkabeltros niet in orde (massa aansluiting)Leiding kl. 13 vanaf multistekker tot massaklem eindtrap 2 en leiding kl. 5 naar massaklem. Elektronica 1 met ohmmeter op doorgang controleren.
VerstuiversOhmmeter12 en 9ontsteking uitgeschakeldca. 4 Ωonderbreking in Kabeltros, defecte verstuiverLeiding kl. 12 vanaf multistekker naar verstuivers alsmede naar toerentalrelais kl. 87 en kl. 9. In multistekker met ohmmeter op doorgang controleren. Elke verstuiver op doorgang testen. Streefwaarde 15 tot 19 Ω.
Gasklep schakelaar (stationair)Ohmmeter2 en 9ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal losca. 0 Ωonderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defectLeiding kl. 2 vanaf multistekker tot gasklep schakelaar kl. 2 en vanaf gasklep schakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren. Gasklep schakelaar afstellen.
gaspendaal ingetrapt∞ Ω
Gasklep schakelaar (vollast)Ohmmeter3 en 9ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal in vollast standca. 0 Ωonderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defectLeiding kl. 3 vanaf multistekker tot gasklep schakelaar kl. 3 en vanaf gasklep schakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren.
Temperatuur opnemer 2Ohmmeter10 en 5ontsteking uitgeschakeld0°c = 4,8 tot 6,6 kΩonderbreking in Kabeltros, temperatuur opnemer defectLeiding kl. 10 vanaf multistekker tot temperatuur opnemer kl. 10 en leiding kl. 38 vanaf temperatuur opnemer tot massaklem elektronica 1 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
20°c = 2,2 tot 2,8 kΩ
40°c = 1,0 tot 1,4 kΩ
80°c = 270 tot 380 Ω
100°c = ca. 200 Ω
Lucht hoeveelheids meterOhmmeter8 en 9ontsteking uitgeschakeld160 tot 3300 Ωkabeltros of lucht hoeveelheids meter defectLeiding kl. 8 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 8 en leiding kl. 9 vanaf lucht hoeveelheids meter naar multistekker met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
7 en 5ontsteking uitgeschakeld60 tot ca. 1000 ΩLeiding kl. 7 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 7 en leiding kl. 40 tot multistekker kl. 5 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.

Regeling voor stationair draaien controleren

Te testen functie of componentTesten metMeten tussen klemmenTijdens het testenAanwijzing in orde
Spanningstoevoervoltmeter1 en 2draaiende motoraccuspanning
Ontstekings spanning kl. 1voltmeter12 en 2motor draait met verhoogd toerentalaccuspanning
Gasklep schakelaarvoltmeter8 en 2lichtjes gasgeven leegloopcontact openspanning valt op 0 volt
Temperatuur voeler 2ohmmeter9 en 2ontsteking uitgeschakeld0°c= 4,8 tot 6,6 kΩ
20°c = 2,2 tot 2,8 kΩ
40°c = 1,0 tot 1,4 kΩ
80°c = 270 tot 380 Ω
100°c = ca. 200 Ω
Testkabelohmmeter10 en 2testpen kabel BR in motorruimte aan massa klemmenca. 0 Ω
1e wikkeling in leegloop stellerohmmeter4 en 5ontsteking uitgeschakeld13 tot 27 Ω
2e wikkeling in leegloop stellerohmmeter4 en 3ontsteking uitgeschakeld13 tot 27 Ω

LE2 jetronic shema legenda
LE2 jetronic shema
overzicht kabelboom LE jetronic 22E
Le2-Jetronic systeem 2

13 gedachten over “LE jetronic 22E”

  1. hoi ik ben niet echt van de manta’s maar van de rekords en ben bezig met inbouwen van een 2,4 vanuit omega a ik hebt de blok alles lijk re passen op de mechanies gebied maar dan het stroom problem …. ik hebt een blok met kabel boom en die was met automaat bak en ik zou graag de kabel boom willen simpler maaken want ik snap niet wat ik aan een getriebbestureng hebt . zou deze shemaas boven over een komen met die van mij ? of weet iemand welke en waar ik die kan vinden ?

    groetjes stef
    rekord c ’68

  2. Ik zit hopeloos te sukkelen met een 2.2 die geen vonk meer geeft vanaf de bobine 😕 . Een wegenwachter heeft alle componenten op zich gecontroleerd en zouden goed moeten zijn, zonder resultaat 🙁 .
    Om zeker te spelen zijn bijna alle componenten vervangen of vernieuwd.
    Bobine, thyristerblok, onstekingskastje, computer en brandstofpomprelais.
    Maar nog steeds geen vonk aan de uitgang van de bobine 👿 .
    Wat ik me nu afvraag is of ik aan klem 7 van K46 wel of geen weerstand moet meten t.o.v. massa?

  3. Zo, mijn storing is opgelost! 😀 Althans die van mijn auto dan, hè. 😎 😎
    Ik heb dankzij de schema’s en de laatse reactie hier een aantal potentiele storingen kunnen uitsluiten. 😉 😉
    Daar mijn wagen een circuitwagen is en daardoor veel gesnoeid in originele boom was, was deze site een verademing om na te kunnen gaan waar de bedrading ooit voor gedien heeft.
    Ik heb nu alles 1 op 1 kunnen meten en zo kunnen constateren dat bepaalde stekkercontactjes beschadigd waren, die in eerste instantie goed leken te zijn. Gelukkig had ik in mijn AMP-voorraad dezelfde soort 😮 en de juiste tang, zodat ik de originele stekker heb kunnen behouden.
    Ik ben jullie hiervoor erg dankbaar!!!

  4. Dag Joost,
    Mooi overzicht van le2. Ik ben zelf bezig met ombouw opel gt naar 2.2 i met le2 maar loop vast in de kabelboom en de aansluitingen. Moeilijk om complete documentatie le2 te vinden. Jouw info helpt al veel maar er blijven toch nog punten waar ik niet mee verder kan. Heb jij nog suggesties voor documentatie? Kun je mij laten weten waar jouw schema’s vandaan komen?
    Alvast dnk
    Jos

  5. Hoi bedankt voor alle info.
    Heb bijna alles uitgezocht.

    Alleen stekker A aan de onstekingskant is afgeknipt bij mij.
    Hoe moet dat aangesloten worden?
    Heb 3 kabeltjes over een zwart met groen streepje en een zwarte met wit streepje en een bruine met wit streepje.

    Op het injectie systeem heb ik ook een stekker over met 3 kabels.
    ( witte kabels met labels 3/1 , 84 , 2/1)
    Hier moet toch de onstekingkant op aangesloten worden ?

    gr chris

  6. Hallo,
    Ik ben Theo en ben nieuw hier
    Ik zelf heb geen manta, maar wel een Opel liefhebber,
    Ik ben met een gt bezig om er een 2.2 motor in te bouwen
    Heb alles compleet maar mis het gedeelte van de bobine en ontstekings module
    Ontsteking zelf heb ik wel
    Heb al wel een kabelboom maar deze is voor een complete 2.2e met aansluiting ontstekingskast/olie temp/enz enz
    Ik wil graag de kabelboom ombouwen tot een simpele kabelboom m.a.w.
    Stukje kabel van ontsteking tot bobine met module maar zonder de ontstekingskast en alle sensoren
    Is dit mogelijk? Iemand hier ervaring mee?
    Wie kan mij hier mee helpen?

  7. Beste Opel mensen ,

    Ik zal mezelf even voorstellen , Heb al diverse opel modellen gehad / gereden maar heb nu nog een kadett -C met een 2.2 E erin maar hij start wel maar als die eenmaal loopt dan kan ik hem met geen mogelijkheid stationair laten draaien.
    Hij loopt even goed en dan gaat die naar denk ik 1500-1800 toeren lopen ( heb de toerenteller nog niet aangelsoten ) .
    Ik heb al een nieuw brandstofrelais gemonteerd en een nieuwe leerlaufregler maar helpt helemaal niets .
    Heb ook al hier het electrische schema nagelopen en alle weerstanden van de componenten na gemeten en de kabelboom alle draden op weerstand gecontroleerd .
    Onsteking afgesteld , brandstofdruk gecontroleerd 98 getankt maar helpt niets .
    Ook al met remmenreiniger overal langs gespoten en de injectie rail nog eens gecontroleerd op lekkage maar helaas geen lekkage .
    Wat zie ik over het hoofd ???
    Kan iemand mij helpen 🙏🏻

    Mvg, Nico .

Plaats een reactie