De spanningregelaar zet de spanning om naar ongeveer 10V. De originele spanning regelaar werkt dmv een bi-metaaltje maar deze wil naar verloop van tijd gaan afwijken of kapot gaan.
Je benzinemeter en koelwatertemperatuurmeter gaan hierdoor meestal teveel aangeven.
Achter op tellerset zit de spanningregelaar.
Nu heeft Freestyler(Christiaan) volgens de beschrijving van Zajak een HowTo gemaakt over dit onderwerp stap voor stap met foto’s.
Spanningregelaar: hoe maak ik hem zelf
Hier dan de how to voor het ombouwen van de spanningregelaar achter op het dashboard.
Wat heb je nodig:
- 1x transistor L7810CV
- 2x condensator 0,1 µF
- stukje draad
- M3 boutje en moertje (max 15 mm)
- 3mm boortje
- krimpkous
- aansteker
- geleide pasta
- waterpomptang
- mini kniptang
- soldeerbout
- soldeer tin
- stukje grof schuurpapier
- kleine platkop schroevendraaier
- striptang
- oude spanningsregelaar












With special thanks to Zajak @ Opel Hecktriebler Forum

Zie ook de elektrische schema’s van de Manta B.
Als je de 7810 gebruikt ipv de 7809 hoef je geen aparte weerstand meer te gebruiken, die zit er al standaard in verwerkt 🙂
Zijn ze nog te bestellen?
Beste Freestyler,
Graag zou ik een spanningstabilisator bestellen, ik ben niet te lui maar heb geen transistor 😛
Kunt u aangeven of u deze kunt verzenden en wanneer ik hem kan verwachten?
Bedankt!
Beste,
Hoe kan ik testen of hij werkt?
Grtjs
Je kunt hem voor dat je hem inbouwd op een accu los aan sluiten en dan meten of er 10 volt op staat.
De stabilisatoren worden door mij niet meer gemaakt. Ik heb wel vernomen dat er leden zijn van het opel-forum.nl die ze wel nog willen maken (zie manta deel en dan spanningsstabilisator)
Testen kan idd op de manier zoals Joost al aangaf.