De Opel Manta B werdt in augustus 1975 in productie genomen als de opvolger van de Manta A, de eerste Manta’s B worden in Nederland op 11 november 1975 op naam gezet. De laatste Manta B loopt op 28 juni 1988 van de band in Antwerpen.
Totaal zijn er dan 557.940 exemplaren gemaakt, van de B1 377.636 exemplaren en van de B2 180.304 exemplaren met de Manta A erbij opgeteld staat de teller op 1.056.436.
De Ascona B was het zuster model van de Manta B, model lijn en technisch grotendeels identiek, onderstel en bodemplaat waren het zelfde. Er werden tussen augustus 1975 en augustus 1981 1.448.251 Ascona’s B geproduceerd.
Meer over de Ascona B op Stielie Opel Ascona B website en een overzicht van alle Opel modellen uit die tijd op Franco Blitz.
Deze beschrijving is grotendeels gebaseerd op het duitse artikel over de Manta op Wikipedia en de artikelen op Manta B club België en Manta B homepage websites.
Op de Opel Manta Owners Club website is de model history van de engelse Manta B beschreven samen met de Vauxhall Cavalier.
Modeljaar 1976
augustus 1975 De Manta B volgt de modellen lijn van de Manta A, namelijk Manta Standaard, Manta de Luxe, Manta Berlinetta en de Manta GT/E.
Het SR-pakket was ook weer leverbaar. Dezelfde motoren als in de Manta A waren beschikbaar 12S, 16N, 16S, 19S en natuurlijk de 19E die alleen in de GT/E te vinden was.
Modeljaar 1977
augustus 1976 12N en 19N motoren in programma genomen.
mei 1977 Injectie motor ook leverbaar in deluxe en Berlinetta.(Manta E)
Modeljaar 1978
september 1977 De 19E wordt uit het programma genomen en vervangen door de 20S en 20E.
April 1978 De 19S wordt uit het programma genomen en vervangen door de 20N.
July 1978 De 16S wordt uit het programma genomen
Modeljaar 1979
Oktober 1978 Introductie Manta CC
februari 1979 De 12N en 12S worden uit het programma genomen en vervangen door de 13N.
Modeljaar 1980
Augustus 1979 De Manta B1 krijgt een kleine facelift, de chromen bumpers verdwijnen, zwart plastic bumpers komen in de plaats.
Februari 1980 De 13S motor komt beschikbaar
Modeljaar 1981
1 Augustus 1980 Introductie GT/J
februari 1981 De 13N, 16N, 19N en 20N worden uit het programma genomen alleen de 13S 20S en 20E waren beschikbaar.
1981 werd de GT / J toegevoegd aan het Manta-assortiment als standaardmodel en verkrijgbaar in alle standaardkleuren.
Modeljaar 1982
mei 1982 Introductie Opel Manta B2 modellen
Modellen beschikbaar GT/J, Berlinetta en GT/E
Voorfront dubbele sleuven, enkel parafaan rooster Voorbumper en achterbumper in wagen kleur, bij de GT/E ook de side skirts en achterklep spoiler.
Geen chromen delen meer, sierlijsten en pezen rond ramen en onder voorfront zwart Dikke zwarte stoot randen beschikbaar op GT/J en Berlinetta
Randen om achterlichten zwart niet meer rood bruin
13S 18S 20S 20E motoren waren beschikbaar
Transistor ontsteking standaard beschikbaar op Opel Berlinetta SR.
Modeljaar 1983
Augustus 1982 5 versnellings bak komt in het programma, standaard op GT/E 20E
LE jetronic vervangt het L jetronic inspuit systeem 20E motor met elektronische ontsteking vervangt gene met contactpunten
Modeljaar 1984
Augustus 1983 Model naam aangepast GT/J wordt GT
Berlinetta niet meer leverbaar
20S motor niet meer leverbaar
Modeljaar 1985
Augustus 1984 Model naam aangepast GT/E wordt GSI
April 1985 Manta GSI Exclusiv beschikbaar
Modeljaar 1987
Augustus 1986 13S motor niet meer leverbaar
Modeljaar 1988
Augustus 1987 18S motor niet meer leverbaar, alleen de 20E is nog leverbaar eventueel uitgerust met een ongeregelde katalysator.
28 juni 1988 De laatste Opel Manta B loopt van de band in antwerpen.