Ombouw c20xe in Manta B

De c20xe levert 150 pk, deze is met katalysator en lambdasonde uitgevoerd in combinatie met het motronic 2.5 of 2.8 injectie systeem. De 20xe 156 pk en 20xej 150 pk hebben geen katalysator en lambdasonde en werken met het motronic 2.5 injectie systeem.

Deze motoren dohc zijn aan de basis gelijk aan de manta ohc 1.8s motoren, dus hiervan kun je een hoop onderdelen gebruiken.

  • ? Carter, oliepijlstok+houder, oliezeef en beugeltje Manta 1.8S
  • Motorsteunen + rubbers Manta 1.8S
  • 5bak Manta/Rekord 1.8S Getrag 240
  • Radiator slangen Manta 1.8S en T-stuk
  • Drukgroep c20xe
  • Koppelingsplaat c20let
  • Druklager Manta 5 bak
  • Tussenas 5bak Manta/Ascona B
  • Toplager van CIH motor
  • Motor c20xe met motronic 2.8 dis ontsteking vanaf mei ’93
  • Gaskabel c20xe of Manta GSI
  • Koppelingskabel Manta B 5bak
  • Carterpan pakking Manta 1.8S (kurk) evt. 2x
  • Pakking voor uitlaat spruitstuk c20xe
  • Uitlaat spruitstuk van een 16v aanpassen of Risse, Lenk, etc
  • SFI vervanger (M-tech, Lexmaul of Mathijssen )

Motorblok ombouwen

De ombouw begint met het carter te wisselen, de oliepomp zit voorop het blok, dus deze eerst even controleren op slijtage. Makkelijkste is ook om de distributie riem,waterpomp enz. te vervangen, nu kan je er goed bij.

De spatplaat c20xe moet je een stuk er uithalen aan de voorkant van Manta carter zodat deze erin past, de rubberen pakking moet er ook af. Nu kun je de pakking kurk, spatplaat en daarna de oliezeef 1.8S monteren, let op bij de oliezeef dat de O-ring er nog op zit. Daarna weer een pakking erop met het carter. De pakking insmeren met een klein beetje vloeibare pakking zodat deze niet verschuift en niet meer gaat lekken.
De spatplaat hoeft niet perse gemonteerd worden, je hoeft dan maar 1 pakking te gebruiken. Ook kun je bij de spatplaat de rubberen pakking gebruiken, maar deze sluit niet zo goed af zeker als deze hergebruikt wordt.
De afdekplaat van de versnellingsbak is bij gebruik van de spatplaat te hoog geworden, hier een stuk af halen, anders komt deze tegen het vliegwiel.

De oliepijlstok en houder van de c20xe klopt niet met het 18S carter, dus de oliepijlstok en houder van de 18S gebruiken voor het goede olie pijl in het carter.

  • Manta 18S oliepijlstok 90.169.162
  • MIN op 35,5cm
  • MAX op 38,5cm

Je kunt ook de c20xe houder gebruiken, met aangepaste 18S pijlstok, de min en max markering dan 3cm hoger maken.

  • Aangepaste oliepijlstok voor c20xe houder
  • MIN op 32,5cm
  • MAX op 35,5cm

Motorsteunen meteen ook monteren. De korte aan de kant van de uitlaat.
SFI vervanger monteren anders gaat de motorkap later niet meer dicht.
Als er stuurbekrachtiging op de c20xe heeft gezeten, dan vervalt deze maar ook de spanner voor de dynamo.
Op de achterkant cilinderkop de koelwaterslang alvast monteren, hier kun je moeilijk bij als de motor al in de auto hangt. Er is niet veel ruimte, de rand van het schutboard zit ongeveer op de zelfde hoogte als de aansluiting. De slang moet zo kort mogelijk 90 graden om de hoek.

Motorblok met DIS Motronic 2.8

Isolatie van de kachel afhalen, scherpe rand in het midden en pin voor isolatie te bevestigen eraf halen.
DIS ontsteking zal de kachel net raken, de kachel verwarmen met een hete lucht föhn en ongeveer 1,5cm terug duwen op de plek van de DIS module.
Nadeel is wel dat je de DIS module en kachel niet meer makkelijk kan demonteren.
Viervonks bobine plaatsen op kachel of tegen achterkant cilinderkop.

DIS ontsteking

Motorblok met verdeler Motronic 2.5

Bij een motor zonder DIS ontsteking, zit de verdeler met de kachel in de weg.
De DIS ontsteking heeft namelijk geen verdeler, maar werkt met een veel lagere nokkenas positiesensor.

Dus zul je de kachel moeten verbouwen of een ander passend model zien te vinden.
Kachelkraantje van een C-Kadett vervangt eventueel de klep in de kachel als deze vervallen is.
Bekijk ook de website van Mantaclub Zuidholland voor een mooie uitleg van de kachel ombouw. (kies boven in het menu “informatie & leden” en dan klik op de foto links van de motorkap met 16v airbrush)
Ook kan het andersom, de verdeler aan de voorkant van de motor, hiervoor moet je zelf een beugel maken voor de verdeler, of die van de 1.8S aanpassen.
En een nokkenas tandwiel monteren van een 1.8s of soortgelijke OHC motor om de verdeler aan te drijven.
Je zult wel dezelfde verdeler moeten gebruiken deze werkt samen met het injectie systeem.

ontsteking 18Sontsteking 18S

ontsteking voorop

ontsteking voorop

rotor verdeler voorop

Nog een mogelijkheid is om de verdelerkap en rotor voor op de motor te monteren, de hallgever blijft achter op de motor zitten.
Nu draait de verdeler rechtsom, normaal draait hij linksom. De bougiekabels moeten dus verwisseld worden. Ontsteking volgorde van de cilinders moet altijd 1-3-4-2 zijn.

Versnellingsbak 1.8S Getrag240 5bak

Eerst het toplager monteren in krukas, deze zit er standaard niet in!
De koppelingsplaat c20xe kun je niet gebruiken de vertanding van het hart verschilt met de prie as van de 1.8S versnellingsbak. Koppelingsplaat 1.8S past wel maar is te klein voor grotere vermogens.
Mooiste is om koppelingplaat c20let met drukgroep c20xe te monteren, deze is even groot en  dik.

Je kunt ook de x20dth turbo diesel koppelingsplaat voor de F23 bak gebruiken, maar niet van de F18 bak die heeft andere vertanding.

Koppelingsplaat c24ne met drukgroep c20xe past de koppelingsplaat alleen andersom.
Koppelingplaat c20ne en drukgroep c20xe, maar is iets kleiner dan koppelingplaat c20xe.

Drukgroepen voor platvliegwiel en komvliegwiel zijn verschillend in hoogte, dus drukgroep voor desbetreffende vliegwiel gebruiken. Totale hoogte van de beide vliegwielen met drukgroepen is gelijk.

Je kunt ook de drukgroep van de c20let gebruiken deze zou wat sterker moeten zijn??

Vliegwielen 1.8s, 20ne, 20seh passen niet op de krukas, 6 bouten in plaats van 8 bouten bij c20xe.

Ook kun je het hart van een Manta koppeling (14tanden) over zetten in een c20xe koppelingsplaat of speciale sinterplaat laten maken.

Het snelheid tandwiel is origineel geel bij de 1.8s bak, heb je een 3,67 achteras dan zit je goed. Heb je een 3,44 achteras dan moet je een rood tandwieltje monteren anders klopt de snelheidsmeter niet meer. Teller met w-getal 740 gebruiken.

Het schakelmechanische van de 5bak Rekord staat te ver naar achteren, deze kun je naar voren ombouwen of eentje monteren van een Manta B 5bak.

4bak 1.8S Manta B/ Rekord E kun je ook gebruiken, alleen bij hogere snelheden is het gemis van een 5de versnelling groot.

OHC bak is het zelfde als cih inwendig, verhoudingen zijn het zelfde, alleen koppelinghuis gedeelte is verschillend. Bij de 5bak kost het wat meer moeite om het koppelingshuis te wisselen, de bak moet gedeeltelijk uit elkaar, bij de 4bak hoeft alleen het koppelingshuis verwisseld te worden.

Zie ombouw 4bak naar 5bak voor meer info over de getrag 240.

Zie c20let ombouw voor de Getrag265 5bak.

Ombouw c20let

R25 of R28 5bak

De R25 voor de ohc is te vinden in de:

  • Omega A 1.8S of c20ne
  • Omega B c20xev

Zelfde vliegwiel/koppelingplaat/drukgroep als getrag240 1.8S 5bak.

Omdat het vliegwiel bij de R25 of R28 bak hoger is als bij de c20xe moet je dit opvullen.
Bij de R25 bak kun je dit oplossen door het druklager met een ring op te hogen.
De R28 bak met hydraulisch koppeling kun je een vulplaat tussen het drulager en de bak monteren.

Je kunt ook de stelstift aanpassen, zie dit topic op Opel Hecktriebler Forum.
Of een Vectra/Calibra V6 vliegwiel etc gebruiken zie dit topic op Opel Turbo forum.

Tussenas aanpassen, nl hardy schijf met schuifstuk aan manta aandrijfas.

Schakelpook en baksteun aanpassen.

Radiator

  • Radiator Manta
  • Elektrische ventilator
  • Thermocontact kadett GSI 100C-95C M14x1,5 of M22x1,5

Onderin de radiator een moer solderen om het thermocontact in te schroeven.
Of een pijpje tussen de onderste radiator slang met daarin een thermocontact.
Elektrische fan voor of achter de radiator monteren.
Pijpje van 8mm bovenin radiator solderen voor koelwater slangetje vanaf inlaatspruitstuk.

Meer info over het koelsysteem van de Manta B.

Schema fan

Benzine

  • Injectie tank (2 aansluitingen)
  • Benzine pomp set c20xe of Manta GSI
  • Benzine leiding (aanvoer en retour)

Heeft in je Manta voorheen een injectie motor gezeten, dan kun je het benzine systeem hiervan gebruiken. Lees meer over brandstof systeem van de manta B.

Heeft er een carburateur motor ingezeten, dan zul je dit moeten ombouwen de mechanische pomp komt te vervallen en er is geen retour leiding en aansluiting op de tank. De aanvoer leiding komt ook aan de verkeerde kant van het blok uit en in de buurt van de uitlaat.

Achter op het inlaatspruitstuk zit een benzinetank ontluchting ventiel, slangetje wat vroeger naar de tank ging afdoppen. Wel elektrische aangesloten laten anders gaat de injectie in noodloop.

Uitlaat

Uitlaat spruitstuk is verkrijgbaar bij verschillende tuners (BV Risse motorsport), ook kun je er zelf een maken van een c20xe spruitstuk. Ook moet er een moer evt. opgelast worden voor de lambdasonde. Waar? Soms past het uitlaatspruitstuk niet meer als de motor al in de auto hangt.
Bij geen gebruik van de lambdasonde kun je deze uitschakelen door bij Motronic 2.5 pin 20 van de computer aan de massa leggen.
Lambdasonde uitschakelen bij Motronic 2.8 kan niet op bovenstaande manier.

Middelste uitlaat deel is niet verkrijgbaar dus zelf maken. De rest groep A of N gebruiken, dus de middenpijp en dempers.

Je moet wel rekening houden met de koppelingskabel en de uitlaat dat deze elkaar niet in de weg zitten. Kabel past ook op de andere zijde bak, maar daarvoor moet je de koppeling hefboom omdraaien (engelse stand) en je hebt een langere koppelingskabel nodig.

uitlaatspruitstuk Manta B c20xe
uitlaat Manta B c20xe

Motorblok inbouwen

Makkelijkste is om de bak eerst aan het blok te monteren voor dat je deze in de auto hangt.
In de tunnel is erg weinig ruimte om de bak op de motor te monteren. Hangt de motor goed in de motorsteunen dan pas de versnellingpook, baksteun, uitlaat en cardanas monteren.

Luchtfilter met aluminium buis achter koplamp plaatsen voor extra koude lucht.
Luchtvoeler bij DIS niet vergeten te plaatsen.

Plastic pijp van waterpomp afhalen.
Op de waterpomp het korte haakse radiatorslang 1.8s met daarop het T-stuk 1.8s monteren.
De twee dunne aansluitingen, eentje naar de kachel en de andere naar onderste aansluiting inlaatspruitstuk.
Onderste radiatorslang 1.8s aansluiten op T-stuk en onderkant radiator.
Bovenste radiatorslang 1.8s aansluiten vanaf bovenkant radiator naar thermostaathuis.
Kachel slang aansluiten op achterkant cilinderkop en bovenkant kachel.
Koelwaterslangetje 8mm vanaf bovenste aansluiting inlaatspruitstuk op radiator aansluiten.
De koelwater slangen naar de gasklep kun je laten vervallen.

Schema koeling c20xe Manta

Gebruik je een andere kachel zonder luchtklep, dan zul je een kachelkraantje moeten monteren.
Zorg er ook altijd voor dat het kachelkraantje open staat bij ontluchten van het koelsysteem anders blijf er lucht in het systeem.

Lees meer over de werking van het koelsyteem in het volgende topic : C20XE/C20LET alles over koeling

De uitlaat komt ook erg dicht bij de hoofdremcilinder en bekrachtiger, hiervoor een hitte schildje maken.

Oliekoeler voorin neus plaatsen, de originele slangen/leidingen zijn lang genoeg, eventueel nieuwe op maat laten maken.

Elektrisch

Doormeten aan de hand van de schema’s, sommige draadkleuren komen dubbel voor.
Draadbomen en schema’s zijn verschillend bij motronic 2.5 en 2.8.

De accu, startmotor, dynamo, oliedruklampje en koelwater temperatuur meter in dashboard, kun je hetzelfde als bij een standaard Manta motor aansluiten, sommige draden zijn te lang en sommige te kort.
Voor de oliedrukmeter de Manta oliedruksensor gebruiken, die bij het dashboard hoort.

  • Vanaf accu naar startmotor 15 mm2
  • Vanaf startmotor naar dynamo 6 mm2
  • Haal de tape van de startmotor en dynamo draden af, de rode draden komen samen, hier afknippen, de dunnere rode draad die ook op de start motor zat samenvoegen met de afgeknipte en verlengen naar de accu of startmotor 6 mm2. (zekeringhuis en koplampen)
  • De rood/zwarte en blauw/witte draden die je overhield van de eerdere stap moeten weer op de startmotor (rood/zwart) en dynamo B+ (blauw/wit)
  • De blauwe draad die op thermostaathuis oude motor zat moet op thermostaathuis c20xe (zelfde soort sensor)
  • Oliedruklampje Manta blauw/groene draad naar sensor achter op huis oliefilter, deze sensor kun je ook verwisselen met de Manta sensor.(evt. met oliedrukmeter)
  • Toerenteller op groene draad vanaf injectie-computer pin 43 bij m2.8, bij m2.5 groene draad vanaf module bobine pin1
  • Drie polige stekker Manta nabij de kachel met blauw, zwart en rood/zwarte draad opzoeken.
  • De blauwe draad is benzinepomp Manta aansluiten op 87B op het injectie-relais (rood/blauwe m2.8 en blauwe draad bij m2.5).
  • De zwarte 12v contact op de zwarte motronic voedingstekker
  • De rood/zwarte startmotor heb je niet nodig
  • Motronic voedingstekker dikke rode naar de + accu
  • Massakabel tussen motor en chassis, en de massa kabels van de motronic op het spruitstuk goed vastzetten.
  • Foutcode lampje aansluiten tussen pin22 (bruin/blauwe draad bij m2.8 en witte draad bij m2.5) computer c20xe en pin 15 (12v contact) onderop zekering kast Manta B.

Bij niet alle uitvoeringen zit de drie polige stekker en bedrading brandstofpomp. Draden zul jezelf moeten trekken.

Weerstanddraad uit Manta kabelboom halen bij motoren met ontsteking met contactpunten (doorzichtig draad tussen bobine en contactslot geeft lager voltage door). Deze draad heb je niet meer nodig dus kan vervallen, als je de drie polige stekker hebt.

Gat in schutboard maken voor injectie kabelboom, was de auto al een injectie uitvoering dan zit er al een gat.

Verschillen distributie c20xe

Er zijn 3 type’s distributie op de c20xe geleverd.

  • 141 tands rond tot motornummer
  • 141 tands trapezium vanaf motornummer tot motornummer
  • 176 tands trapezium vanaf motornummer

De 141 tands is er dus in ronde en trapezuim gevormde tanden.
De 176 tands versie heeft een andere draailijn met een extra looprol.

Verschil 2.5 en 2.8 Motronic

2.8 motoren werden geleverd vanaf mei ’93.
Motornummer tot 14128448 heeft een vlak vliegwiel vanaf 14128449 kom vliegwiel.
Niet alleen de motoren zijn verschillend ook de injectie systemen zelf.
Het zal dus bv erg moeilijk worden om de 2.8 DIS ontsteking op de 2.5 injectie te zetten.

  • 2.8 DIS ontsteking zonder verdeler, 2.5 heeft verdeler
  • 2.8 Inlaatslang heeft een luchttemperatuur voeler
  • Gasklep schakelaar, kabelboom,injectoren, LMM en computer zijn verschillend
  • Stappenmotor, klopsensor, BDP sensor zijn wel gelijk
  • 2.5 heeft 2.5bar brandstofdruk regelaar, de 2.8 heeft 3bar
  • 2.8 Komvliegwiel ,2.5 plat vliegwiel
  • 2.8 heeft een multi riem, 2.5 heeft een v-snaar voor het dynamo
  • 2.8 uitlaat nokkenas is anders, zit een extra gat in met schroefdraad
  • 2.8 Low noise distributielijn, extra looprol en andere draailijn

38 gedachten over “Ombouw c20xe in Manta B

  1. 🙂 Erg mooie en verhelderende site. mijn complimenten.
    Ik heb zelf een Ascona-B met een aangepaste 2.2CIH en ZF-bak. Hoewel dit nog steeds goed loopt (vandaag op de dyno-bank geweest en nog steeds 180 PK bij 6400 en 216Nm bij 5400rpm)staat er intussen een c20XE, Risse uitlaatspruitsuk en met een Getrag 265 uit een BMW E30 M3 in de garage die er deze winter in moet. Ik heb er ook een helemaal complete 1.8s Mantamotor bij.
    Deze winter wordt ook de originele achteras (3,67 met origineel ZF-sper) vervangen door een achteras van een Volvo 240 (3.91 met 75% sper.

    Voor de remmen aan de voorkant kan ik ook de volgende aanbeveling doen:
    296x28mm Omega remschijven met bijbehorende remklauwen. 4x100mm nieuwe gaten boren (eentje overlappend). De originele naven zover afdraaien zodat de centrering overeenkomt met Omega schijven en aanligvlak zover afdraaien dat de remschijf precies in midden tussen gemonteerde klauw komt (uit m’n hoofd blijft 13mm staan). Stuuraanslagen voorzien van 2mm dik plaatjes, omdat anders bij maximale stuuraanslag en inveren de klauw tegen de draagarm zou kunnen komen. Remt echt perfect en is een relatief goedkope oplossing. Wil je er echt mee gaan racen en wil je perse raceblokken hebben dan zul je er alleen achter komen dat alleen Mintex en EBC raceblokken voor deze klauwen levert. Maar voor het serieusere Nordschleife-gebruik, Trackdays op Assen, Zandvoord gaat het perfect met standaard blokken (Jurid, pagid etc.).

  2. Zeer mooie en handige site voor de opel liefhebbers,
    Heb laatst een vastgelopen project gekocht waar een 16v in ligt en vraag me 2 dingen af,
    zit er verschil in de oliepeilstok van de 1.8s en de 2liter 16v? gezien ik daar aan twijfel..

    Mijn snelheidsmeter doet het niet gezien er geen kabel aan zit..
    nu weet ik dat er een 2 liter bak van een omega 16v achter zit..
    welke kabel moet ik hiervoor hebben? en klopt de snelheid dan ook?

    zie graag een reactie tegemoet…

    vriendelijke groeten martin

  3. Goed opgemerkt/gelezen ik heb een copy/paste foutje gemaakt, je moet de oliepijlstok van de 1.8S gebruiken van de 16v is veel langer. Zal zo snel mogelijk even opnieuw copy/paste doen.

    Automaten en versnellingsbakken getrag240,256 r25/r28 hebben voor de snelheidmeter de zelfde verhouding, het tandwiel op de uitgaande as is altijd hetzelfde dus kijken of je een geel of rood tandwieltje ziet.

    Kabel van een manta 5bak zal volgens mij passen.

  4. hallo mensen!!ik beschik over hele duidelijke aansluit schema’s
    van c20ex en c20let bedrading.is dat wat voor deze site???
    als je bevoorbeeld storing heb kan je heel makkelijk met
    deze schema’s alles nameten.alles staat beschreven!!
    ik hoor t graag.en nogmaals…..EEN HELELE MOOIE SITE!!!
    heb er veel aan gehad!mvgr Rene

  5. He mannen,
    mooie site.
    Klein vraag je ik ga ook een 16v in de manta zetten.
    Hoe zit dat nou precies met de oliepeilstok?
    Kan ik het van de 16v gebruiken (de opname met ontluchting) of die van de 18s misschien wel een kombinatie?

    Gr

  6. Beste Mannen,

    De olie peil stok van de 18s is40cm vanaf de stop tot de tip.
    De 16v is 34.
    De 18s stok is dus langer.

    De opname van de 18s is 3cm langer en de stok 7cm.
    Als je de 16v opname gebruikt met de 18s stok kom je dus dieper.
    De lengte en de schaal verdeling op de stok met je 18s stok en pan verschuiven dus 3cm.

    Als je dit niet aanpast meet je altijd ee liter te weinig.

    Graag jullie mening.

    Je kan natuurlijk ook gewoon alles in elkaarzetten en de voorgescheven olie bij vullen even wachten en dan de schaal verdeling op de stok aanpassen aan denieuwe situatie.

  7. Een liter te weinig olie in de pan is niet al te best. 😯 Mijn excuses.
    18S olie peilstok en houder gebruiken voor het goede peil in het carter.

    Of die van de c20xe gebruiken, maar de hoeveelheid standaard olie van de 18S weet ik niet.

    Ik zal gelijk ook het artikel boven aanpassen, bedankt voor je bijdrage.

  8. hoi ik ben in een c kadett een c20ex aan het inbouwen nu heb ik een omega r25 5bak gekocht van een manta met hydraulische druklager er zit een pasplaat tussen het druklager wwardoor ie veder naar voren staat.
    nu hoor ik dat dit niet kan warschijnlijk 😕 weet iemand hier iets over,
    volgens mij zou het moeten kunnen.
    vast bedankt goed info hier top

  9. hoi zijn er nog foto,s van hoe de cilinder zit voor de hydraulische koppeling, wil nu bij me c kadett het busje weg halen waar de koppelingskabel ingestoken zit om de cilinder te monteren 🙂

  10. Goedendagschotel.

    Ik lees dat je de plaat tussen caterpan en blok moet aanpassen maar hoe staat het met het kleppendeksel. Ik hoor her en der dat je het binnenwerk van het kleppendeksel moet aanpassen of zelfs moet verwijderen.

    Kan iemand mij vertellen wat te doen en waarvoor het dient???

    Groet Rard.

  11. graag wil ik weten als je de mototsteunen moet omlassen?
    ik heb namelijk een 18s al erin zitten, en wil overgaan op de c20xe
    maar ik kan nergens eens duidelijk antwoord hierop vinden.
    je moet de motorsteunen van een 18s hebbem, maar andere zeggen dat je ze moet omlassen.
    kan iemand hier duidelijkheid over scheppen?

      • Wat mij vertelt is geworden van wel
        Maar het is nu een stuk duidelijker
        Kan ik het weekend met een gerust hard aan beginnen 🙂

  12. Hoi, ik rij al een paar weken met een 16v. Dit alles met de ombouwbeschrijving van deze site. Heel erg bedankt, zonder dit was het erg veel lastiger geweest….. Toppie!!

  13. ik heb nu al een tijdje een c20xe erin liggen
    alleen het probleem wat ik heb is dat de kachelradiateur niet past.
    heb vanalles gedaan en geprobeerd… uiteindelijk hebben we deze maar eruit gelaten omdat we niet verder konden.
    het is een m2.8
    de ontsteking duwt helemaal tot aan de andere kant van de radiateur.
    het enigste wat ik kan bedenken is dat een motorsteun versleten is waardoor hij teveel kantelt.
    kent iemand dit probleem?
    het is nu nog warm dus nog niet zo erg, maar de winter komt eraan dus:)

  14. Als je even kijkt op het opel forum bij Ascona b van Remo of Rik ophuis.
    Daar staan foto’s van div kachel huizen,Ik heb op dit moment
    ook mijn kachelhuis uit elkaar liggen,als je mij mailt via opelforum kan ik je de foto’s mailen van mijn kachelhuis(zit in ascona B)
    gr Rene

    • maar je zou de kachelhuis toch niet uit elkaar hoeven te halen in principe?
      zou alleen een klein deel vervormd moeten worden.
      ik kom gewoon de breedte van de radiateur te kort.
      waardoor de radiateur gewoon niet meer past.
      bij iemand bekend dit probleem?

  15. hallo,
    mijn manta met c20xe m2.8 blok loopt erg slecht bij koud weer.
    temp sensoren zijn vervangen.
    verder kan ik niet echt iets vinden.
    eenmaal warm loopt hij beter, maar nog altijd rond de 1200/1300 toeren

    iemand een idee?

  16. Goedendag,

    Een contact van mij heeft een Manta B met daarin een Astra GSI (bj1990) motor vandaar dat hij een carter nodig heeft dat geschikt is voor de achterwiel aangedreven Manta uit 1980.
    Heeft iemand die?
    Hij zoekt ook fusees voor de Manta B 110Pk 2L

Een reactie plaatsen

Spring naar werkbalk