In de carburateur versie van de Manta zit een benzinetank zonder aanzuigbakje en aansluiting voor de retourleiding.
Makkelijkste is dan ook om een injectie tank te plaatsen.
De retourleiding heb je nodig voor de injectie en zonder aanzuigbakje krijgt de motor geen benzine genoeg in scherpe bochten bij kwartvolle tank.
Injectie brandstof systeem
Benzinepomp moet lager dan de tank komen, de pomp mag geen lucht aanzuigen dit zal schade aan de pomp opleveren.
Voor de pomp komt een grof filter. Na de pomp een pulsatieregelaar om de drukstoten van de pomp uit te vlakken en daarna het fijn filter.
De aanvoer leiding op de injectie kringloop aansluiten en de retourleiding komt op de benzinedruk regelaar.
De benzineleidingen zijn normaal rond 8mm met een wand dikte van 0,5mm. Maar dit is zonder problemen te vervangen door rond 8mm 1mm dik van koper.
De aanzuig slang vanaf de tank naar de benzinepomp is 12mm inwendig, de rest van de slangen zijn 8mm inwendig.
Zorg er voor dat de tank ontluchting niet in de chassisbalk van de kofferbank uitkomt, maar door de bodem om roest in de chassisbalk te voorkomen.
De kabeldikte naar de pomp moet minimaal 1,5mm2 zijn en met 8-10A afgezekerd worden.
Pomp testen
Om de brandstof druk of opbrengst bij het L Jetronic systeem te meten. Verbind dan de zwart/rode kabel +50 (start motor) aan de rode kabel +30 in de linker stekker van het dubbel relais. Zo komt de start motor niet in werking en wordt er geen brandstof ingespoten.
De benzinepomp bij de LE Jetronic injectie laat je lopen door het brandstof relais te verwijderen en 30 met 87 door te verbinden.
Om de opbrengst van de benzinepomp te testen kun je de benzine retour slang op de brandstof druk regelaar in een vaatje hangen er moet dan minimaal 1,5 liter per minuut uitkomen.
De brandstof druk meet je met de vacuum slang los van de regelaar, deze ligt net boven de 3 bar bij het L Jetronic systeem, bij de LE jetronic net boven de 2,5 bar. Door aan vacuumslang te zuigen wordt de druk lager.
Vervang de filters op tijd om de 2 jaar of 40.000km.
Foto’s afkomstig van Zajak OHF forum
Voor rally doeleinde moet je een catch tank gebruiken, zie hiervoor Opel rear power team website.
Mooi artikel.
Ben brandstofleidingen aan het leggen (van carb naar injectie), en hier is mooi te zien dat ik een extra gat moet maken in de bodem, en waar de leidingen bevestigd zitten onder de bodem.
Toppertje