CIH op gas

Ik gebruik als basis voor de motor een CIH 20E, het benzine systeem komt te vervallen.

Je zou ook een carburateur motor kunnen gebruiken, nadeel is wel dat je makkelijk inwendige lekkage in de carburateur hebt, dat het gasstuk erg warm kan worden etc.

Injectie heb je alleen de gasklep. In de injectie buis mengt het gas beter met de lucht

Gas in combinatie met benzine is mogelijk.

Er zijn verschillende oplossingen maar het geheel wordt complexer.

Zoals hier onder beschreven, heb minimaal aan onderdelen, en een simpeler systeem als bv injectie of een carburateur motor.

Nadeel is dat als het gas op is, je niet met vaatje gas kun halen maar de auto moet afslepen.

CIH op gas

Basis voor de motor is de cih 20E, het injectie systeem kan er helemaal af behalve het inlaatspruitstuk met gasklep, thermostaathuis met daarop de hulplucht klep. Injectoren kunnen er ook af, met plaatjes goed afdichten.
Aan te raden ontsteking is de 2.0E semi-elektronische ontsteking of eentje met contactpunten, stationair toerental regelingen zijn af te raden. Ik heb de onderdruk aansluiting op de verdeler gebruikt.

Het gas systeem werkt op onderdruk in het spruitstuk. De aansluiting midden op het inlaatspruitstuk waar de benzinedruk regelaar op zat gebruiken voor de onderdruk aansluiting op de verdamper. Gasstuk zit direkt op de gasklep

De hulplucht klep zorgt ervoor dat tijdens warm lopen van de motor het stationair toerental nog enigszins klopt.
Deze is parallel aangesloten over de gas afsluiter en beveiligd met een 20A zekering.

De verwarming van de verdamper zit in serie met kachel tussen de waterpomp en bovenste aansluiting van de kachel.
Bij een Manta B kan dit de kachel werkt niet met een afsluiter op de kachel maar met een klep die de luchtstroom naar de kachel kan blokkeren.

Omdat ik de benzinetank niet meer nodig heb staat nu op deze plek de gastank, vulmond zit achter het benzine klepje gemonteerd.
Gasleiding is van koper 8mm volgt de route waar de benzine leidingen zitten bij een injectie model.

Gas/benzine keuze schakelaar met display vulling tank. Er zijn modules voor verkrijgbaar zodat je de benzinemeter in de cockpit kunt gebruiken.

Gas safety relais werkt op inductie van de bobine, om 1 van de bougie kabels zitten metalen kapjes omheen.

Elektrische gas afsluiters eentje op de tank en de andere bij de verdamper.

Choke knopje onder het dashboard, zet de verdamper beetje open zonder onderdruk via de stationair spoel.

Afstellen co 1% of meer bij wat sportiever rijden, meer verbruik dus.

Verbruik lange stukken rustig rijden 1:10-1:11.
Verbruik korte stuk, flink doorrijden 1:8-1:7.

CIH motor op gas

5 gedachten over “CIH op gas”

  1. Heb je veel vermogen verlies? en kan dit op een opel manta GTE 2.0 van 1980 na 32 op benzine te hebben gereden in dan in 1 keer op gas.? benzine en gas is mogelijk dus allebij?

Plaats een reactie