De 22E motor is origineel geleverd in de Rekord E, Monza en Senator A met het LE2 jetronic injectie systeem. De motor levert 115pk(85kw) bij 4800rpm en 182Nm bij 2600rpm.
Bouwvorm van de 22E cilinderkop verschild met 1.6, 1.9, 2.0 cilinderkoppen, inlaat poorten zitten hoger in de cilinderkop en aansluiting thermostaathuis is ook anders. Cilinderkoppen met een p22e code hebben geharde klepzittingen.
- 22E motor uit Rekord, Monza of Senator
- Inlaatspruitstuk 2.2E eventueel met complete injectie systeem
- 22E vliegwiel+koppeling+drukgroep of alles van een 20E
- Carterpan met olie aanzuigbuis, oliepijl buis en pijlstok CIH Manta/Ascona
- Motorsteunen en rubbers CIH Manta/Ascona B
- Getrag 240 5bak
- Groep A uitlaat
- Carter pakking cih 1.6-2.2 motoren
Motor ombouwen
Bij de standaard 22E motor zit de bult van het carter aan de voorkant, dit past niet in een Manta hier zit de bult normaal aan de achterkant.
De carterpan moet verwisseld worden, zorg ervoor dat de olie aanzuigbuis goed vast en afgedicht is.
Het gat van de olie pijlstok zit origineel voor de motorsteun en er zit nog een gat achter de motorsteun met een aluminium stop erin, dus de aluminium stop vanaf de onderkant eruit tikken en van bovenaf in voorste gat slaan.
Wel de goede olie pijlstok gebruiken, anders klop het peil in het carter niet meer. Olie pijlstok geleiding buis is niet vereist om te monteren.
Motorsteunen Manta monteren en de motorrubbers op de vooras, de motor kan nu in de auto gehangen worden.
Koeling
Origineel koeling 22E heeft een radiator zonder dop(dwarsstroom), maar een apart vaatje met dop. Dit vaatje hoef je dus niet perse te gebruiken maar kan er tussen uit. Radiator 22E past ook niet in de Manta. De koelwater slangen naar de gasklep kun je laten vervallen.
De radiator van een Rekord E2 of Monza past niet zomaar in de Manta.
De brede radiator 1.9/2.0 Manta/Ascona motoren heeft genoeg capaciteit voor de 22E motor.
Gebruik de slangen van de 20E, enkel de buitenste slang op het thermostaathuis moet aangepast worden.
Buitenste aansluiting thermostaathuis op onderkant radiator, onderste aansluiting met korte bocht op waterpomp, bovenste aansluiting op bovenkant radiator.
Om de kachel aan te sluiten dunne aansluiting bovenop waterpomp en rechter zijkant motorblok gebruiken.
Originele injectie 22E
Complete systeem gebruiken, ontsteking, luchtmassameter, kabelboom, sensoren, computer, enz. Dit om storingen te voorkomen. De ontsteking is anders dan de 20E systemen en verschillend voor de airco, automaat of handbak versies.
Bovenop het kachelhuis zit bij de Manta met standaard een injectie systeem een drie polige stekker, deze aansluiten op de 22E injectie kabelboom. Het groene kabeltje zit bij de computer in de passagiers voetruimte.
Op de 22E kabelboom vierpolige stekker aansluiten:
- Zwart – Contact +12v
- Zwart/rood – Startmotor
- Blauw – Benzinepomp
- Groen – Toerenteller
Verder voedingskabel rood op de accu en massa bruin aan het inlaatspruitstuk aansluiten.
De onsteking van de 22E is semi-elektronisch, de weerstanddraad als deze erin zit uit de auto kabelboom halen. Doorzichtig draad tussen bobine en contactslot geeft een lager voltage door, wordt gebruikt bij ontsteking met contactpunten.
Was de Manta voorheen een carburateur model dan is er geen drie polige stekker en ook geen zekering voor de benzinepomp. Voor de injectie kabelboom moet ook nog een gat in het schutboard komen, de computer en regelkastjes moeten droog hangen. De luchtmassameter moet goed ondersteund zijn om storingen door trillingen te voorkomen.
Startmotor, dynamo, oliedruksensor en koelwater temperatuur sensor kun je als vanouds aansluiten.
Injectie 20E
Complete systeem gebruiken, ontsteking, luchtmassameter, kabelboom, sensoren, computer, enz. Dit om storingen te voorkomen. Er zijn een paar kleine aanpassing nodig voor gebruik op de 22E motor, meer inbouw tips op de 20E ombouw pagina.
Het inlaatspruitstuk en thermostaathuis 20E past niet op de 22E cilinderkop, maar gebruik van inlaatspruitstuk en thermostaathuis 22E is wel mogelijk, hierdoor zijn de koudestart injector en bruine sensor niet zonder aanpassingen te plaatsen. De rest van het 20E systeem kun je wel zonder aanpassingen plaatsen.
Koudestart injector kan achter in de inlaatspruitstuk 22E gezet worden, gaatje boren en goed afdichten. Om de bruine sensor te kunnen plaatsen, kun je bovenin het thermostaathuis 22E M14x1,5 draad tappen om de sensor te plaatsen.
Thermostaathuis 20E op 22E cilinderkop
Het is ook mogelijk om het 20E thermostaathuis op de 22E cilinderkop te bevestiging. Maar de bevestiging gaten voor de 20E thermostaathuis zitten verkeerd, dus nieuwe in de cilinderkop boren. Je hoeft dan niet de buitenste waterslang op het thermostaathuis aan te passen.
Foto’s afkomstig van Zajak OHF forum
hoi voor ombouw van 2000 cc naar 2400cc moet je het thermostaathuis van de 24ne motor omwisselen of is dit niet nodig en kan je de bestaande 2000cc waterdarmen terug gebruiken zonder ze aan te passen
Het is makkelijker om de slang aan te passen, enkel de buitenste op het thermostaathuis past niet 100procent.
Hallo,
Ik wil graag weten wat voor inlaatslang er tussen de lmm en gasklep zit. Van wat voor type en motorinhoud is de slang, en waar kan ik die kopen. Alvast bedankt.
Rekord e 22E, marktplaats tweede hans?