De versnellingsbak tunnels automaat, 4bak en 5bak zijn qua basis vorm allemaal gelijk, alleen het gat van de pook en de steunen voor de versnellingsbak in de tunnel verschillen van elkaar.
B1 tunnel 1975-1982
- 4bak met gebogen lange pook.
- Versnellingsbak steunen L-vormige plaat, bevestiging versnellingsbak traverse 5,5 cm meer naar voren richting motor tov B2 en automaat.
- Gat versnellingspook vierkant, gat meer richting kachel.
B2 tunnel 1982-1988
- 5bak getrag240 en 4bak met rechte korte pook.
- Versnellingsbak steunen van gevormde plaat.
- Gat versnellingspook rond, kleine verhoging bovenop tunnel, gat meer richting handrem.
B1 en B2 automaat tunnel 1975-1988
- Automaatbak THM 180
- Versnellingsbak steunen van gevormde plaat, zelfde plek als B2
- Gat versnellingspook vierkant, zelfde plek als B2, geen verhoging van tunnel
Tunnel aanpassen voor 5bak
Voor de ombouw van automaat of 4 naar 5bak in de B1 en automaat zul je dus de bovenkant tunnel moeten overzetten.
Positie van de 5bak boven plaat kun je bepalen dmv de 2 vierkante gaatje, die 2 gaatje zitten ook in de automaat en 4bak tunnel, eventueel nog controleren met de 5bak middenconsole.
De foto’s hieronder tonen de ombouw van automaat naar B2 tunnel
Foto’s afkomstig van Zajak OHF forum
De versnellingsbak steun kun je aanpassen door deze 5,5cm naar achter te laten verspringen of de verloop plaat volgens de tekening te maken.
5bak schakel mechanisme inkorten
Om toch de originele 4bak look te behouden kun je het 5bak schakel mechanisme inkorten. Je hoeft dan niet de bovenkant van de tunnel om te lassen.
Om de pook naar voren aanpassen, de bovenplaat net zoveel inkorten als het schakel as.
De 5bak schakelpook stang haal je eraf en hierop dan de stang voor de 4bak schakelpook lassen, deze moet iets naar de bestuurder komen te staan en niet recht achteruit.
Het blokkeer systeem van de achteruit komt dan te vervallen.
Diverse
Het schakel mechanisme van de Rekord E, Monza of Senator met getrag240 5bak staat verder naar achter als de Manta B variant. Op Senatorman kun je meer info vinden over de opel versnellingsbakken.
Verbind de start onderbreking (zwart/rood) bij een auto waar een automaat inzat door.
Bij Edelschiede kun een nieuwe repro pook hoes set bestellen.
Soort olie 5bak getrag240, SAE 80 vul hoeveelheid 1,4 liter, in de 4bak SAE 80 vul hoeveelheid 1,1liter.
Lengte tussenassen Manta B gelden voor alle CIH motoren en de 1.8 OHC. Meer over de tussenassen van andere modellen kun je vinden op het Opel forum.
Versnellingsbakken zijn ook het zelfde met uitzondering van het koppelingshuis, maar deze zijn over te zetten. Dus 4bak ohc met 4bak cih, 5bak ohc met 5bak cih.
Op deze site staan de verschillen tussen de dunne en dikke achteras en de eind reducties.
Koppeling CIH
Voor de opel 4bak en getrag240 5bak kun je dezelfde vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep gebruiken.
De koppelings hefboom heeft bij oudere bakken een andere bevestiging voor de koppelingskabel en andere manier van afstellen van de koppelingskabel, het afstellen van de hefboom blijft gelijk.
Het vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep 1.6 tot 2.0 motoren zijn evengroot, enkel de 20E heeft een koppelingsplaat en drukgroep van 8,5inch in plaats van 8inch.
De 22E heeft een 9inch vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep.
Bij een motor waar een automaatbak achter heeft gezeten, zit geen toplager in de krukas, niet vergeten te plaatsen bij gebruik van een schakelbak.
CIH koppelingsplaat
16 - 20S | 20E | 22E |
---|---|---|
8" koppeling | 8,5" koppeling | 9" koppeling |
Buiten en binnen diameter voering | ||
204/131 mm | 216/144 mm | 230,5/158 mm |
Plaatdikte onbelast | ||
9,35 ±0,25mm | 9,55 ±0,3mm | 9,4 ±0,25mm |
Effectief oppervlakte | ||
363m³ | 379m³ | 421m³ |
Kenmerk ingeslagen letter | ||
P | LUK | OO |
Max slingering bij buitenomtrek 0,4 mm | ||
Spline maat |
4 bak aanhaalmomenten
Aanhaalmomenten in Nm | Nm |
---|---|
Koppelingshuis aan motorblok | 45 |
Versnellingsbak aan koppelingshuis | 30 |
Afschermplaat aan koppelingshuis | 22 |
Drukgroep op vliegwiel | 22 |
Staartstuk aan versnellingsbakhuis | 25 |
Kogelbout op koppelingshuis (borgmoer) | 5,5 |
Ophangrubber op staartstuk | 45 |
Ophangrubber op dwarsbalk | 29 |
Dwarsbalk aan chassis | 40 |
Schakelaar voor achterrijlamp | 25 |
Automatische versnellingsbak aanhaalmomenten
Aanhaalmomenten in Nm | Nm |
---|---|
Staartstuk op versnellingsbakhuis | 31 |
Borgmoer van stelbout voor remband | 19 |
Aandrijfplaat van krukas | 60 |
Achterste motorophanging op staartstuk | 45 |
Achterste motorophanging op dwarsbalk | 20 |
Dwarsbalk aan chassis | 40 |
Hallo
Zou het tunnel verschil ook voor de b ascona gelden
Ik ben bezig met een ascona 400 replica en moet er een getrag 240 inleggen. De ascona is van 1978
Ja tunnels accona en manta b zijn hetzelfde.
Zeg zou het omzetten van een 4 bak naar een 5 bak in een Opel Blitz uit 1973 ook mogelijk zijn?
Sorry nog niet erg handig in dit gebied.
Maar DE RESt wel????
Is goed mogelijk, versnellingsbak past op het blok, de rest moet je aanpassen.
Tussenas moet ingekort worden, misschien past de originele as niet in bak??? Baksteun moet je aanpassen zoals foto boven. En de pook komt verder naar achteren(gat aanpassen of schakel mechanischme inkorten zie foto bovenaan.) Mischien de koppelingkabel aanpassen.
Hier zul tegenaan lopen, hopelijk heb je er wat aan.
Klikt als een klusje om niet zomaar te doen.
Hij rijd verder prima dan ga ik kijken om het geluids niveau op een andere marnier omlaag te krijgen.
Bedankt voor je uitleg dus ver
Richard
Op het big opel forum zou je je vraag nog een keer kunnen stellen, daar is meer kennis aanwezig over de blitz.
Ik zie wel eens dat sommigen het rubber vervangen voor 2 siltent-bloks… hoe gaat dit precies in zijn werk?
gewoon 2 silentblocks met een dikke strip die weer aan de bak zit?
Er zit draad in de bak voor de steun, hier kun je de silentblocks indraaien(silentblock met aan twee kanten draad) aan de baksteun vastzetten met moeren. Als je de goede hoogte, breedte en draad in de bak weet kan er niks mis gaan.
Dit klinkt inderdaad simpeler dan ik had gedacht. Ik zal vanavond de draad eens opmeten, en op zoek gaan naar de silentblocks
ik heb het gemaakt zoals beschreven maar waarom komt mijn bak dan te hoog en tegen de tunnel
ik heb een leeg onderblok met de 5 bak erin gehangen
ik heb de pook verlast en de pooksteun ingekort en de orginele dwarssteun van de 4 bak gemonteerd
rest nog het rubber tussenstuk en die heb ik van de 5bak gepakt want met die van de 4bak kwam nog ongunstiger uit
weet je mischien de hoogte van dat rubberstuk tussen de bak en het verspringplaatje van deze site
voor de verder rest past alles goed alleen de km kabel zit vrij strak
groeten lon
Op de foto boven zie je het 5bak rubber deze is ongeveer 8,5cm hoog.
Met de 4bak tunnel zal het erg krap boven aan de bak worden maar het moet net gaan.
hoi
hoe zit dat met voor een r25 5bak van een omega kan je die gebruiken met een 2400cc zoja hoe zit dat met de koppeling en moet je van een b1 dan ook nog het tunnelgat aanpassen omdat die iets korten lijkt
graag meer uitleg over hoe en wat er dan moet aangepast worden of is dat niet zo intressant tegenover een 240 of 265 5bak
mvg mantaandy
De r25 zit al standaard aan de c24ne, bemating voor deze ombouw heb ik niet.
Ik zou de getrag240 nemen, deze is sterk zat voor de c24ne.
Hallo,
Ik heb ooit gehoord als je van een 4 bak naar een 5bak gaat dat je dan wars het differentieel moet vervangen. Is dat ook zo?
Gr Dirk
Nee hoeft niet.
Hallo Joost
Ik heb een vraagje ik heb een manta b van 1976 met een 19s.
Er is daar getrag 240 5 bak achter gegaan met een valeo koppeling set van
een 20S.
Nu heb ik het probleem dat als ik de koppeling intrap en in ze 1 zet de koppeling niet goed vrij komt ook in zijn achteruit moet ik hem er echt soms in slaan.
De kabelafstelling staat op 109.
De bak schakelt goed.
de kabel afstelling staan op
Als ik de opvulplaat wil gebruiken,moeten de M10 gaten dan M10 geboord worden of moet er draad in getapt worden?
Er gaat M8 door de gaten heen, heb een nieuwe tekening gemaakt.
Beste Joost,
De bak zit eronder! Vulplaat gaat prima!
Nu zit er alleen geen veer tussen de bak en de tussenas.
Bij de 4 bak was dit wel.
Is dit echte noodzaak om deze alsnog ertussen te plaatsen?
Er hoort wel een veer in te zitten of dat het kwaad kan zonder veer weet ik niet.
hoi, kun je een automaat van een manta b omwissellen naar een 4 bak zonder problemen of moet de tunnel ook aangepast worden? past de 4 bak standaard op de 1.6 blok?
Korte of lange pook?
Vraagje, waar moet ik op letten bij het opmeten van de tussenas. Deze moet worden ingekort. Kadett c met een 1600 achteras, getrag 240 5 bak, 2.0S CIH.
Alvast bedankt!
Maten voor de kadett-c heb ik niet, op het opel-forum staat wel het een en ander. (ik dacht automaat as manta B 2cm inkorten????)
beste
na montage van 4 naar 5 bak wel getrag 265 en alles van 3 liter gebruikt koppelingskit vliegwiel enz
problemen om deze te juist af te stellen al meerdere koppelingskabels gebruikt
ik blijf met het probleem zitten
als ontkoppelen en gekoppeld werkt staat mn voet pedaal veeeel te hoog wat moeilijk rijden is
is hier een oplossing voor aub