Project Manta B turbo

Na aanleiding van het compressor topic op het Opel forum met de opmerking over de Mosselman turbokit, ben ik ga bellen en bleek dat ze de turbokit niet meer leverden, maar nog wel het uilaat spruitstuk (1 na laatste) originele turbo garrett leverden ook niet meer, dus zit een iets nieuwer type op.
Ben van plan met een 20N onderblok en c24ne cilinderkop te gaan rijden, rond de 180pk moet genoeg zijn voor een beginner.

Volgende delen worden gebruikt

  • Onderblok 20N
  • Cilinderkop c24ne licht geflowd
  • 20E nokkenas
  • Inlaatspruitstuk 22E
  • Vliegwiel 9inch enz 22E
  • Diesel olie overdruk klepje
  • Carter groter gemaakt, olie retour voor turbo, met schotten en spatplaat
  • Mocal oliekoeler 17rij en sandwich met thermostaat
  • Visco fan 30NE
  • Intercooler core240x190x65mm 50mm aansluitingen
  • Turbo, intercooler en gasklep verbonden met 63mm aluminium buis en samco slangen
  • Groep A uitlaat 63,5mm
  • Turbo garett tb03 (Comp ar0,42 turbine ar0,63 met interne wastegate)
  • Injectoren c20let 304cc op 3bar
  • Brandstof rail c24ne
  • Mosselman digitale temperatuur en turbodruk display

Het LE jetronic injectie systeem wou ik in eerste instantie gebruiken maar omdat deze niet echt goed te regelen valt, heb ik bij BS-autotune een programmeerbaar injectie systeem gekocht.

  • Kdfi injectie computer in behuizing
  • Wideband lambda sonde met display
  • EGT uitlaatgassen temperatuur sensor
  • IAT sensor c20let Bosch 0 280 130 039
  • CLT sensor c20let Bosch 0 280 130 107
  • Gasklep positie sensor c24ne Bosch nr 0 280 122 001
  • Jetronic 22E Idle valve 3draads Bosch 0 280 140 502
  • Bobine 0 221 603 010 audi/seat
  • VR-sensor Ford
  • Krukaspoelie c24ne 60-2 patroon
  • Boost controle valve

Krukaspositie sensor moest er ook op komen bij de 22E en c24ne zit hiervoor in het distributie huis een opname voor de sensor op mijn 20N zat dit niet. Dus aan de hand van het c24ne olie pomp deksel een beugeltje gemaakt voor de sensor en van de diesel oliepomp klep heb ik een ribbetje af moet halen.

De ontsteking via de verdeler komt te vervallen hiervoor in de plaatst komt een DIS bobine. Je kan niet heel de verdeler achterwegen laten je zult de aandrijving van de oliepomp moeten behouden.

Op het 22E inlaatspruitstuk zit toevallig al een bultje voor eventueel een sensor te plaatsen, hier plaats ik de lucht temperatuur sensor in.

Ik heb de EGT sensor in de turbo gezet.

De gasklep positie sensor zit er op met een aluminium plaatje heb gelijk alles wat aluminium is netjes gestraald ziet er als nieuw uit.

Olie aanvoerslang met een meet punt gemaakt, de olieretour was effe denken de afsloop in de slang was nihil, heb dit opgelost door het turbo oliesmering huis wat te verdraaien.

Compressie berekening

De motor in de auto.

2 gedachten over “Project Manta B turbo”

Plaats een reactie