Ombouw remklauwen achter Scorpio op Manta B

Remklauwen :
Ford Scorpio achterzijde, en luxere Sierra – Zuigerdiameter 42mm
Remschijven :
Remschijf achter bmw 318 258 x 10 x 60.5mm
Remschijf achter bmw 318 258 x 10 x 60.5mm
Remslangen :
Bolconisch M10x1 aansluiting in de klauw
Extra onderdelen :
Handremkabel Rekord E Opel nr. 522544 GM nr.90063457, busjes in remklauwen, adapterplaten remklauwen
Velgen :
14″ lichtmetaal
Ombouw :
Te beginnen met het demonteren van de trommels, achterplaat heb je nog nodig, deze klein slijpen wordt vulplaatje voor de lagers.
De standaard draadeinden voor de velgen zijn erg kort evt. verwisselen met langere draadeinden.
De remschijf kunnen zo op de steekassen. Centreer ring maken tussen schijf en naaf steekas en deze vastlijmen met loctite. De remschijven borgen dmv een platverzonken boutje aan de steekassen.
Adapterplaten remklauwen monteren met 3 langere bouten M10x35.
Adapterplaten remklauwen kun je bij verschillende tuners kopen, je kunt ze ook zelf maken(tekening volgt nog).
Handremkabel Rekord E is met binnen en buiten kabel. Om deze passend te maken in de remklauw zul je busjes van kunststof moeten laten draaien.
Opmerkingen :
Voor montage, demontage steekassen, draadeinden, trommels, enz. zie handboeken in download gedeelte.

7 gedachten over “Ombouw remklauwen achter Scorpio op Manta B

  1. Hallo ik hoop dat dit bericht bij Joost Abrahams komt die het eerste bericht hier plaatste.
    Joost ik rij met een opel Omega 2.2 liter met ABS remklauwen voertuig is van jaartal 2002 als ik juist ben
    ik heb al mijn ganse leven met Omega gereden van Opel, en zo heb ik er ook eentje gehad in de Diamant uitvoering uit de A reeks. Die hadden van die mooie spaakvelgen eronder. Nu heb ik de velgen van de A en wil ze plaatsen onder de nieuwe Omega en daar wringt net het schoentje.
    De remklauwen vooraan zijn net ietsje te groot om het wiel nog vrijloop te geven met de spaakvelgen.
    Hij gaat er wel op maar dan zit hij ook echt muurvast.
    Achteraan is het geen probleem want die klauwen zijn minder groot.
    Ik heb begrepen dat de remklauw bepaald wordt door de kracht van de motor en het gewicht van de wagen.
    Toch wil ik per se die velgen kunnen gebruiken. Ze werden immers al netjes omgelakt en zien er als nieuw uit.
    Mijn idee is om aan de klauwen wat bij te vijlen want het gaat echt om enkele millimeters denk ik.
    Maar bandenboer was daar niet zo happig op
    Wat is jouw idee of suggestie rond dit probleem ?
    Graag een reply terug
    Dank je wel

    Dominique Janssens

    • hallo joost
      alvast bedankt voor je bericht, maar ik ben in Belgie woonachtig en ik heb eens even spoorverbreders gegoogled enerzijds denk ik dat dit inderdaad zou kunnen werken, anderzijds zijn die dingen niet toegelaten in belgie en kan je er op de keuring een rode kaart voor krijgen, nu gezien ik met die velgen nooit naar de keuring zou gaan zou dat op zich nog geen ramp zijn denk ik, maar men heeft het er ook over dat spoorverbreders problemen zouden geven met het rijgedrag van de wagen, en dat rijgedrag is al niet zo denderend … het is de eerste omega die ik heb die so hobbelig en onvast stuurt ondanks nieuwe ophangrubbers en driehoeken vooraan origineel van opel,
      dus blijft nog enkel de vraag waarom is het niet zo’n goed idee om wat van de klauw af te slissen ? welke risico’s loop ik dan ?
      groeten en nogmaals sorry voor de tweede storing,

      dominique

    • okeeeee begrepen…. daar had ik nog niet aan gedacht natuurlijk,
      het gaat natuurlijk wel om luttele mm’s dat dat onding van een remklauw te breed is he
      maar goed ik neem het in gedachte en bekijk het met mensen die spoorverbreders aanbieden dan maar he

      groeten en alvast hartelijk dank voor je reactie

      dominique

Een reactie plaatsen

Spring naar werkbalk