Na een revisie of iedere keer nadat de tuimelaars en de stelmoer los zijn geweest, zal het nodig zijn een eerste afstelling uit te voeren om de motor te kunnen starten.
De uiteindelijke afstelling van de kleppen kan alleen optimaal gebeuren met lopende motor, motor dus eerst warmdraaien, daarna kleppendeksel eraf en over het voorste gedeelte waar de ketting zit moet een kapje over, anders wordt het een groot oliebad.
Wat je ook kan doen is een oud kleppendeksel pakken en daar de bovenkant inslijpen ter plaatsen van de moeren.
Basis instelling
Wanneer de kleppen gesteld worden, mag er niet zomaar op een willekeurig punt gestart worden. Er moet goed gelet worden op het punt wanneer de kleppen op “tuimelen” staan. Tuimelen wil zeggen dat de nokkenas de uitlaatklep net gesloten heeft en op het punt staat om de inlaatklep te openen. Op het moment dat cilinder 1 op tuimelen staat, betekent dat dat deze aan het begin van de inlaatslag staat. De zuiger van cilinder 1 staat dan dus bovenaan. Cilinder 1 en 4 staan qua hoogte altijd op dezelfde plek bij een 4 cilinder motor (bij de 6 cilinder is dit cilinder 1 en 6). Dit betekent dat cilinder 4 bij een 4 cilinder motor aan het begin van de arbeidsslag staat. De nokkenas staat in de arbeidsslag zo dat er geen kleplift is, deze kleppen kunnen veilig worden gesteld.
Volgorde 4 cilinder kleppen stellen
- Cilinder 1 op tuimelen, kleppen cilinder 4 stellen
- Cilinder 2 op tuimelen, kleppen cilinder 3 stellen
- Cilinder 3 op tuimelen, kleppen cilinder 2 stellen
- Cilinder 4 op tuimelen, kleppen cilinder 1 stellen
Volgorde 6 cilinder kleppen stellen
- Cilinder 1 op tuimelen, kleppen cilinder 6 stellen
- Cilinder 2 op tuimelen, kleppen cilinder 5 stellen
- Cilinder 3 op tuimelen, kleppen cilinder 4 stellen
- Cilinder 4 op tuimelen, kleppen cilinder 3 stellen
- Cilinder 5 op tuimelen, kleppen cilinder 2 stellen
- Cilinder 6 op tuimelen, kleppen cilinder 1 stellen
De werkwijze voor het afstellen van klepspeling verschild voor mechanische of hydraulische stoters.
Op het Opel forum staat een uitgebreid topic over kleppen stellen van de CIH motor.
Mechanische stoters
- Het afstellen van de klepspeling na revisie gebeurt koud. Herhaal de handeling na een paar honderd kilometer met de lopende motor op bedrijfstemperatuur.
- De klepspeling moet in beide gevallen 0,30 mm bedragen.
- Dit stel je af met voelermaten tussen de klepsteel en de tuimelaar.
Hydraulische stoters
Eerste afstelling na revisie:
- Draai de stelmoer zo ver vast dat er een beetje spelling is tussen de klepsteel en tuimelaar.
- Draai de stelmoer aan totdat de speling juist verdwenen is en het te voelen is dat de veer die binnenin de stoter zit net een beetje word ingedrukt.
Afstelling eerste keer motor starten:
- De eindafstelling moet worden verricht met lopende motor op bedrijfstemperatuur.
- Per tuimelaar, langzaam de moer los draaien totdat de tuimelaar begint te klapperen. Daarna langzaam weer vastdraaien totdat het geklapper ophoud en 10 seconden wachten.
- Daarna langzaam de moer een kwartslag vastdraaien en 10 seconden wachten. Herhaal dit proces nog 3 keer.
- Deze procedure voor alle kleppen herhalen. Doe het rustig aan zodat de stoter zich goed kan vullen en de tuimelaar zich recht op de stoter en klepsteel kan zetten.
Lees verder : CIH motor revisie