Er zijn twee type achterassen voor de Ascona en Manta B, namelijk de dunne en de dikke uitvoering.
Onderdelen tussen de twee type assen zijn niet uitwisselbaar. De dikke uitvoering kan meer vermogen hebben. Bij de dunne achteras zijn de as buizen ongeveer 45mm en de dikke achteras ongeveer 66mm.
Bij de dunne as zit de tussenas vast zitten met 4 bouten, bij de dikke as met 2 stroppen.
De remtrommels bij de dikke achteras zijn ook groter.
Dunne achteras: 12S 13N 16N
type motor | verhouding | tanden |
---|---|---|
13N | 4,375 | 35:8 |
16N 4bak | 4,11 | |
16N autom. | 3,7 | 37:10 |
Dunne achteras | ZF nummer | catalog nr | reductie | sper % |
---|---|---|---|---|
Manta A | 4061 004 083 | 404 110 | 3.45-3.7 | 40 |
Dikke achteras: 13S 16S 18S 19N 19S 20N 20S 20E
type motor | verhouding | tanden |
---|---|---|
13S | 4,3 | |
13S | 3,67 | 33:9 |
16S | 3,67 | 33:9 |
16S special | 3,89 | 35:9 |
18S | 3,67 | 33:9 |
19N | 3,67 | 33:9 |
19S | 3,67 | 33:9 |
19S special | 3,18 | 35:11 |
19E | 3,44 | 31:9 |
20N | 3,67 | 33:9 |
20S | 3,44 | 31:9 |
20E | 3,44 | 31:9 |
i200 | 3,44 | 31:9 |
i240 | 3,44 | 31:9 |
i2800 50%sper | 3,44 | 31:9 |
Dikke achteras | ZF nummer | catalog nr | reductie | sper % |
---|---|---|---|---|
Manta A | 4061 006 088 | 404 108 | 3.67-4.22 | 40 |
Manta A | 4061 004 079 | 404 100 | 3.67-4.22 | 40 |
Manta A | 4061 006 087 | 404 109 | 3.18-3.44 | 40 |
Manta A | 4061 004 080 | 404 107 | 3.18-3.44 | 40 |
Manta B | 4061 004 076 | 404 100 | 3.67-3.89 | 40 |
Manta B | 4061 004 078 | 404 107 | 3.18-3.44 | 40 |
?? | 4061 006 210 | 561 265 | 3.67 | S40 |
Voor beide type assen is een platen-sper ZF beschikbaar en voor de dikke assen nog een quaffe sper. Platensper 40% meer geschikt voor straat gebruik, 70% voor rally doel einden. Quaffe sper werkt van 0 tot 100%.
In het open diff gaat 1,1 liter SAE90 olie.
Bij een platensper diff eerst 0,25 Liter Lubrizol 6178 Teilenummer 90004033 en dan met SAE 90 afvullen.
Wielophanging en assen aanhaalmomenten
Aanhaalmomenten in Nm | Nm |
---|---|
Bevestiging, voorasdraagbalk op chassis | 80 |
Bevestiging, vooras op chassis, boven | 60 |
Klembout, onderste stuuras op rondselflens | 20 |
Bouten, schijfremhuis (remklauw) op stuurgewricht | 95 |
Bouten, geleidingsgewricht op bovenste wielarm | 40 |
Bouten, remschijf op wielnaaf | 40 |
Moer van stuurgewricht, lagerspeling | 25 |
Moer van draaggewricht op stuurgewricht | 80 |
Moer, geleidingsgewricht op stuurgewricht | 60 |
Moer, schokdemper op bovenste wielarm | 45 |
Kroonmoer, spoorstangkogel op stuurgewricht | 40 |
Contramoer, spoorstangkogel op spoorstang | 60 |
Bout, stabilisatoras op chassissteun | 20 |
Bout, voorasdraagbalk en stuurhuis op aslichaam | 45 |
Bout, voorasdraagbalk en onderste reactiearm op aslichaam | 75 |
Bout, onderste wielarm op voorasdraagbalk | 75 |
Bout, bovenste wielarm op aslichaam | 60 |
Bout, dempingsrubber op vooras, boven | 75 |
Steun motorophanging voor op dempingsrubber | 40 |
Bevestiging, dempingsrubber van motorophanging op vooraslichaam | |
Wielenmoeren stalenvelg | 90 |
Wielenmoeren aluminium velg (Max 150Nm) | 130 |
Wielenmoeren aluminium velg met stalen bussen | 90 |
Differentieel aanhaalmomenten
Aanhaalmomenten in Nm | Nm |
---|---|
Bouten, kroonwiel op satelliethuis | 75 |
Bouten, lagerdeksel op achterashuis | 50 |
Moer, bevestigingsflens op verlenging kroonrondsel | 120 |
U-beugel op flens aandrijfpignon | 12 |
Bouten, achterashuisdeksel | 35 |
bevestiging wielarm op steun chassis en veerstoel achteras | 65 |
Bouten, brugstuk traverse aan chassis | 40 |
Bouten achterasverlenging op achterashuis | 28 |
Pen reactiestang op draagbuis | 110 |
Steekas en remankerplaat op achteras | 60 |
Deksel voor blokkeerbaar differentieel | 23 |
Uitleg ZF nummers
4061 zf sper begin code
004 of 006
xxx laatste drie type auto/uitvoering
daarna 6 cijfers opel catalogus code
dan S40 aantal %sper
Zwakpunt van de achteras is de aluminium pijp tussen de achteras en transverse, hiervoor is een stalen pijp beschikbaar van de Manta A GTE.
Het rubber in de transverse is meestal erg slap geworden, er zijn ook stuggere rubbers in de handel. Deze kun je eventueel wat verstevigingen door de holle ruimte om het rubber heen op te vullen met kit.
De behuizing waar het rubber in zit wil nog wel eens vervormen, dit is tegen te gaan door deze met een strip bovenop te versteviging.
ZF nummer | catalog nr | reductie | sper % | |
---|---|---|---|---|
Commodore B | 4061 006 089 | 40 | ||
Ascona/Manta 400 | 4061 006 137 | 90 04 097 | 3.2-4.75 | 75 |
Monza, Senator, Omega, Rekord E caravan 2.2 en 2.3
ZF nummer | catalog nr | reductie | sper % | |
---|---|---|---|---|
Monza Senator | 4061 006 284 | 963 537 | S45 | |
Senator Irmscher | 4061 006 421 | 997 238 | S45 |
Breedte achteras in cm gemeten vanaf buitenkant trommel. | |
---|---|
Kadett C | 138 |
Manta A | 140 |
Manta B | 145,5 |
Rekord E | 150 |
Tandwiel versnellingsbak KM-teller
Tanden | Kleur |
---|---|
18 | rood |
19 | geel |
20 | blauw |
7 | wormwiel bak |
hallo,
kan iemand mij vertellen hoeveel vermogen een manta i200 achteras kan hebben (dit is dus gewoon een 20E achteras)? want ben niet van plan auto op te fokken en na een poos met een jankende achteras te rijden. alvast bedankt voor de reactie
Eigenlijk is het beter om te spreken van het maximale koppel dat deze achteras kan hebben. Het maximale koppel (en ook vlinder-/sportkoppelingen die de roterende massa van de motor ongenadig hard over kunnen brengen naar het differentieel)bepaalt de hoogte van de axiale krachten op de pignonwiellagers. Deze pignonwiellagers kunnen maximaal zo’n 200Nm aan (uiteraard ook geheel afhankelijk van het gebruik c.q. mishandeling door de bestuurder). Bij een 2.0-2.4 CIH motor praat je dan over zo’n 160 PK maximaal. Bij hogere vermogens (en ‘sportief’ rijgedrag)kom je er vaak al snel achter dat er speling in het differentieel gaat komen en dan blijft het uiteindelijk niet bij ‘een jankend’ differentieel. Ook de gesmede stalen disselas die in het lichtmetalen staartstuk draait, kan geen hoger koppel aan. Deze breken ook nogal eens (eigen ervaring) en dan mag je hopen dat je het lichtmetalen staartstuk eerder al vervangen had door een stalen pijp; want zo’n gebroken as gaat bij 6.000 rpm ruimte maken onder je achterbank!
Zou je met deze achteras toch naar een hoger vermogen willen, dan kan dit door met het toerental van de motor omhoog te gaan (en niet het koppel)en de eindreductie van het differentieel te vergroten (van 3,44 naar bijv. 3,89). Bijvoorbeeld met een opgekietelde c20XE.
Een turbomotor zal de levensduur van de as nog verder beperken, omdat deze vaak een veel hoger koppel leveren i.p.v. hoger toerental.
Ok, bedankt voor de tip. Ik ben een autoliefhebber, en geen mishandelaar, dus dan weet ik wat ik met m’n achterasje aankan.
Maar voorlopig 125pk op 1018 kg is ook geen straf. (en goede recaro interieur draagt ook bij aan comfortabel rijgedrag)
Maar moet nu maar ff m’n kop eraf halen, want vlak na de koop bleek de koppakking toch lek te zijn. erg jammer, maar gelukkig is dit bij de oudere auto’s nog goed zelf te doen.
Is die rode ascona de jouwe? Zorg er maar goed voor dan, ziet er mooi uit! 😀 ben blij nog meer opelliefhebbers tegen te komen. veel hufters bij ons uit de buurt rakken het oude spul af, zonde 😥 Groeten van Mark
Heb es een vraag…ben een let blok in mijn manta aan het steken met een getrag 265 bak maar als ik hier lees ga ik er niet komen met mijn as…hoe zit dat met die volvo 240 assen…welk type van die 240 moet dat zijn?Zijn er nog alternatieven….
Mvg Tim
Bedankt voor de info …is er niet een eenvoudiger manier om een sterkere as te plaatsen….zie het niet echt zitten om de onderkant open te slijpen…
Nee er is geen eenvoudige manier, de constructie zelf van de disselas in de stalen of alu pijp sloopt je diff door het drukken/rondroeren en de ophanging zelf heeft als nadaal dat de auto achter met optrekken omhoog wordt gedrukt. (verlies van grip… etc..)
4 link ala 400, rekord E heeft dus de voorkeur als het vermogen vol wilt benutten.
Bedankt voor de info.Heb nu toevallig een manta as gevonden met 3,44 verhouding en een “versterkte” 40% ZF sper in voor 1500€.Volgens deze persoon kan deze as dit vermogen met gemak aan…Is dit een dure as en kan ze het aan? Mvg Tim.
Wat is er dan versterkt aan de as?
Heb net nog es gehoord en is een 40% sper die verzwaard is naar 70 a 75 %…dit bedoelde de bouwer met versterkt…
Kan het vermogen met gemak aan is een verkoop praatje
Ok.Bedankt.Dan ga ik maar wat meer werk steken in een 240 as.Dan ben ik van alle miserie af…bedankt nog voor de info…
Is een standaard 40% sper op te waarderen naar 75%? bijvoorbeeld door extra frictieplaten toe te voegen?
Volgens mij moet dan alle plaatjes vervangen, opnieuw laten inmeten, testen en afstellen. Bij de 40% zitten er setjes fricties minder in maar veerschotels. Dacht ik????
Maar zou je biesheuvel kunnen opbellen voor meer informatie.
Aha, die zou ik eens kunnen bellen ja.
Ik zag op de site van Risse Motorsport dat ze de frictieplaten leveren in verschillende diktes nl, 1.9, 2.0, 2.1 mm.
Is het dan misschien zo dat die verschillende diktes het sperpercentage bepalen?
Vandaag contact gehad met een uiterst behulpzame medewerker van Biesheuvel En die wist idd te vertellen dat je relatief eenvoudig je percentage sper omhoog kunt brengen door er platen bij te plaatsen. En die hebben ze idd in verschillende diktes.
Een andere vraag; stel, ik heb mijn diff gemonteerd om extra frictie-platen aan te brengen en wil nu de diff weer monteren in de achteras.
Kan ik dan na het op moment aantrekken van de diverse bouten met een gerust hart het deksel er weer opschroeven of moet ik dan het een en ander opnieuw afstellen?
Over dit fenomeen kan ik bitter weinig vinden op het net, helaas.