Achteras Ascona en Manta B

Er zijn twee type achterassen voor de Ascona en Manta B, namelijk de dunne en de dikke uitvoering.
Onderdelen tussen de twee type assen zijn niet uitwisselbaar. De dikke uitvoering kan meer vermogen hebben. Bij de dunne achteras zijn de as buizen ongeveer 45mm en de dikke achteras ongeveer 66mm.
Bij de dunne as zit de tussenas vast zitten met 4 bouten, bij de dikke as met 2 stroppen.
De remtrommels bij de dikke achteras zijn ook groter.

Dunne achteras: 12S 13N 16N

type motorverhoudingtanden
13N4,37535:8
16N 4bak4,11
16N autom.3,737:10

Dunne achterasZF nummercatalog nrreductiesper %
Manta A4061 004 083404 1103.45-3.740

Dikke achteras: 13S 16S 18S 19N 19S 20N 20S 20E

type motorverhoudingtanden
13S4,3
13S3,6733:9
16S3,6733:9
16S special3,8935:9
18S3,6733:9
19N3,6733:9
19S3,6733:9
19S special3,1835:11
19E3,4431:9
20N3,6733:9
20S3,4431:9
20E3,4431:9
i2003,4431:9
i2403,4431:9
i2800 50%sper3,4431:9

Dikke achterasZF nummercatalog nrreductiesper %
Manta A4061 006 088404 1083.67-4.2240
Manta A4061 004 079404 1003.67-4.2240
Manta A4061 006 087404 1093.18-3.4440
Manta A4061 004 080404 1073.18-3.4440
Manta B4061 004 076404 1003.67-3.8940
Manta B4061 004 078404 1073.18-3.4440
??4061 006 210561 2653.67S40

Voor beide type assen is een platen-sper ZF beschikbaar en voor de dikke assen nog een quaffe sper. Platensper 40% meer geschikt voor straat gebruik, 70% voor rally doel einden. Quaffe sper werkt van 0 tot 100%.

In het open diff gaat 1,1 liter SAE90 olie.
Bij een platensper diff eerst 0,25 Liter Lubrizol 6178 Teilenummer 90004033 en dan met SAE 90 afvullen.

Wielophanging en assen aanhaalmomenten

Aanhaalmomenten in NmNm
Bevestiging, voorasdraagbalk op chassis80
Bevestiging, vooras op chassis, boven60
Klembout, onderste stuuras op rondselflens20
Bouten, schijfremhuis (remklauw) op stuurgewricht95
Bouten, geleidingsgewricht op bovenste wielarm40
Bouten, remschijf op wielnaaf40
Moer van stuurgewricht, lagerspeling25
Moer van draaggewricht op stuurgewricht80
Moer, geleidingsgewricht op stuurgewricht60
Moer, schokdemper op bovenste wielarm45
Kroonmoer, spoorstangkogel op stuurgewricht40
Contramoer, spoorstangkogel op spoorstang60
Bout, stabilisatoras op chassissteun20
Bout, voorasdraagbalk en stuurhuis op aslichaam45
Bout, voorasdraagbalk en onderste reactiearm op aslichaam75
Bout, onderste wielarm op voorasdraagbalk75
Bout, bovenste wielarm op aslichaam60
Bout, dempingsrubber op vooras, boven75
Steun motorophanging voor op dempingsrubber40
Bevestiging, dempingsrubber van motorophanging op vooraslichaam
Wielenmoeren stalenvelg90
Wielenmoeren aluminium velg (Max 150Nm)130
Wielenmoeren aluminium velg met stalen bussen90

Differentieel aanhaalmomenten

Aanhaalmomenten in NmNm
Bouten, kroonwiel op satelliethuis75
Bouten, lagerdeksel op achterashuis50
Moer, bevestigingsflens op verlenging kroonrondsel120
U-beugel op flens aandrijfpignon12
Bouten, achterashuisdeksel35
bevestiging wielarm op steun chassis en veerstoel achteras65
Bouten, brugstuk traverse aan chassis40
Bouten achterasverlenging op achterashuis28
Pen reactiestang op draagbuis110
Steekas en remankerplaat op achteras60
Deksel voor blokkeerbaar differentieel23

Uitleg ZF nummers

4061 zf sper begin code
004 of 006
xxx laatste drie type auto/uitvoering
daarna 6 cijfers opel catalogus code
dan S40 aantal %sper

Zwakpunt van de achteras is de aluminium pijp tussen de achteras en transverse, hiervoor is een stalen pijp beschikbaar van de Manta A GTE.
Het rubber in de transverse is meestal erg slap geworden, er zijn ook stuggere rubbers in de handel. Deze kun je eventueel wat verstevigingen door de holle ruimte om het rubber heen op te vullen met kit.
De behuizing waar het rubber in zit wil nog wel eens vervormen, dit is tegen te gaan door deze met een strip bovenop te versteviging.

Achteras Ascona en Manta B
Achteras Ascona en Manta B

Versterkte transverse
Stalen aandrijfas pijp

Aandrijfas uit sterker materiaal

ZF nummercatalog nrreductiesper %
Commodore B4061 006 08940
Ascona/Manta 4004061 006 13790 04 0973.2-4.7575

Monza, Senator, Omega, Rekord E caravan 2.2 en 2.3
ZF nummercatalog nrreductiesper %
Monza Senator4061 006 284963 537S45
Senator Irmscher4061 006 421997 238S45

Breedte achteras in cm gemeten vanaf buitenkant trommel.
Kadett C138
Manta A140
Manta B145,5
Rekord E150

Tandwiel versnellingsbak KM-teller

TandenKleur
18rood
19geel
20blauw
7wormwiel bak

16 gedachten over “Achteras Ascona en Manta B”

  1. hallo,
    kan iemand mij vertellen hoeveel vermogen een manta i200 achteras kan hebben (dit is dus gewoon een 20E achteras)? want ben niet van plan auto op te fokken en na een poos met een jankende achteras te rijden. alvast bedankt voor de reactie

  2. Eigenlijk is het beter om te spreken van het maximale koppel dat deze achteras kan hebben. Het maximale koppel (en ook vlinder-/sportkoppelingen die de roterende massa van de motor ongenadig hard over kunnen brengen naar het differentieel)bepaalt de hoogte van de axiale krachten op de pignonwiellagers. Deze pignonwiellagers kunnen maximaal zo’n 200Nm aan (uiteraard ook geheel afhankelijk van het gebruik c.q. mishandeling door de bestuurder). Bij een 2.0-2.4 CIH motor praat je dan over zo’n 160 PK maximaal. Bij hogere vermogens (en ‘sportief’ rijgedrag)kom je er vaak al snel achter dat er speling in het differentieel gaat komen en dan blijft het uiteindelijk niet bij ‘een jankend’ differentieel. Ook de gesmede stalen disselas die in het lichtmetalen staartstuk draait, kan geen hoger koppel aan. Deze breken ook nogal eens (eigen ervaring) en dan mag je hopen dat je het lichtmetalen staartstuk eerder al vervangen had door een stalen pijp; want zo’n gebroken as gaat bij 6.000 rpm ruimte maken onder je achterbank! :mrgreen:

    Zou je met deze achteras toch naar een hoger vermogen willen, dan kan dit door met het toerental van de motor omhoog te gaan (en niet het koppel)en de eindreductie van het differentieel te vergroten (van 3,44 naar bijv. 3,89). Bijvoorbeeld met een opgekietelde c20XE.
    Een turbomotor zal de levensduur van de as nog verder beperken, omdat deze vaak een veel hoger koppel leveren i.p.v. hoger toerental.

    • Ok, bedankt voor de tip. Ik ben een autoliefhebber, en geen mishandelaar, dus dan weet ik wat ik met m’n achterasje aankan.
      Maar voorlopig 125pk op 1018 kg is ook geen straf. (en goede recaro interieur draagt ook bij aan comfortabel rijgedrag)
      Maar moet nu maar ff m’n kop eraf halen, want vlak na de koop bleek de koppakking toch lek te zijn. erg jammer, maar gelukkig is dit bij de oudere auto’s nog goed zelf te doen.
      Is die rode ascona de jouwe? Zorg er maar goed voor dan, ziet er mooi uit! 😀 ben blij nog meer opelliefhebbers tegen te komen. veel hufters bij ons uit de buurt rakken het oude spul af, zonde 😥 Groeten van Mark

  3. Heb es een vraag…ben een let blok in mijn manta aan het steken met een getrag 265 bak maar als ik hier lees ga ik er niet komen met mijn as…hoe zit dat met die volvo 240 assen…welk type van die 240 moet dat zijn?Zijn er nog alternatieven….
    Mvg Tim

    • Nee er is geen eenvoudige manier, de constructie zelf van de disselas in de stalen of alu pijp sloopt je diff door het drukken/rondroeren en de ophanging zelf heeft als nadaal dat de auto achter met optrekken omhoog wordt gedrukt. (verlies van grip… etc..)
      4 link ala 400, rekord E heeft dus de voorkeur als het vermogen vol wilt benutten.

  4. Bedankt voor de info.Heb nu toevallig een manta as gevonden met 3,44 verhouding en een “versterkte” 40% ZF sper in voor 1500€.Volgens deze persoon kan deze as dit vermogen met gemak aan…Is dit een dure as en kan ze het aan? Mvg Tim.

  5. Aha, die zou ik eens kunnen bellen ja.
    Ik zag op de site van Risse Motorsport dat ze de frictieplaten leveren in verschillende diktes nl, 1.9, 2.0, 2.1 mm.
    Is het dan misschien zo dat die verschillende diktes het sperpercentage bepalen?

  6. Vandaag contact gehad met een uiterst behulpzame medewerker van Biesheuvel En die wist idd te vertellen dat je relatief eenvoudig je percentage sper omhoog kunt brengen door er platen bij te plaatsen. En die hebben ze idd in verschillende diktes.

  7. Een andere vraag; stel, ik heb mijn diff gemonteerd om extra frictie-platen aan te brengen en wil nu de diff weer monteren in de achteras.
    Kan ik dan na het op moment aantrekken van de diverse bouten met een gerust hart het deksel er weer opschroeven of moet ik dan het een en ander opnieuw afstellen?
    Over dit fenomeen kan ik bitter weinig vinden op het net, helaas.

Plaats een reactie