Dit artikel is gebaseerd op de beschrijving te vinden op Dieter’s homepage.
Foto’s afkomstig van Gerrit Jan
Dit artikel is ook in het Russische te vinden op manta.decals.ru.
- Remklauwen :
- VW Golf 2 3 achterzijde Girling 38 – Zuigerdiameter 38mm
- Remschijven :
- Remslangen :
- originele slang vw, M10x1 bolconisch
- Extra onderdelen :
- Handremkabel Rekord E Opel nr. 522544 GM nr.90063457, adapterplaten remklauwen
- Velgen :
- 13inch lichtmetaal
- Ombouw :
- Te beginnen met het demonteren van de trommels, ankerplaat heb je nog nodig, deze rondom de as af slijpen wordt vulplaatje voor de lagers.
De standaard draadeinden voor de velgen zij ook erg kort evt. verwisselen met langere draadeinden.
In de audi remschijf vier gaten 12mm met steek 100mm boren.
Centreer ring maken tussen schijf en naaf steekas en deze vastlijmen met loctite.
De BMW remschijf kan zo op de steekas.
Centreer ring maken tussen schijf en naaf steekas en deze vastlijmen met loctite.
De remschijven borgen dmv een platverzonken boutje aan de steekassen.
Adapterplaten remklauwen monteren met 3 langere bouten M10x35 10.9 kwaliteit.
Handremkabel Rekord E is met binnen en buiten kabel. - Opmerkingen :
- De handrem is alleen geschikt als parkeer rem, handrem bochten wordt een stuk lastiger als bij trommels.
- Het is van belang dat je de nieuwe setup eerst uitvoerig test op een remtestbank in een garage en voorzichtig op de weg, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
- Het standaard remsysteem (met remdrukverdeler en grote bekrachtiger) kun je gebruiken, de rem balans voor en achter zou dan goed moeten zijn, uiteraard wel eerst testen.
Bij grotere remzuigers aan de voorzijde dien je een instelbare remdrukregelaar of andere opel remdrukverdeler te gebruiken.
Hallo,
er moet wel een remdruk begrenzer tussen, anders blokkeren je achterwielen te snel.
Makkelijkst is een zelf instelbare remdrukverdeler op je dashboard te maken kun je hem zelf onder verschillende omstandigheden afstellen.(o.a. met regen of droog weer)
Of onder de motorkap als je de leidingen niet binnen door je auto wilt maar dan is het afstellen wat onhandiger.
Groeten Pascal
Hallo, ik ben met deze ombouw bezig, en ik heb een paar vraagjes.
Hoe om moet de remklauw gemonteerd worden? De remslang aan de bovenkant of aan de onderkant, dit i.v.m. de bevestiging van de handremkabel (origineel loopt die onderlangs).
Verder, hoe word de remslang vastgemaakt daar waar hij overgaat naar de vaste leiding? Of moet ik andere/langere remslangen kopen?
Ik hoop dat je me kunt helpen met mijn vragen. Misschien heb je er een paar foto’s van om het e.e.a. duidelijk te maken voor mij.
Groeten Leonard
De ontluchtings nippel op de remklauw moet bovenop komen zitten, de remleiding kan zo op de slang vd VW mits de nippel van de remleiding bolconische is. Eventeueel nieuwe van koper laten maken.
De handrem kabel moet je er eentje met binnen/buiten kabel gebruiken bv rekord E, hoe dit precies zit kan ik verder niet vertellen.
Ik heb een ombouw gedaan naar klauwen van een vw golf 4 met BMW schijven. Als ik deze zover af heb en er foto’s van heb stuur ik wel een how-to in 😀
procedure en benodigde onderdelen zijn wel anders als bij deze golf 2/3 ombouw
Als je zover bent, maak ik er een apart bericht voor.
Alvast bedankt
Beste ben ik ben ook bezig met de ombouw naar schijven achter en ik wil ook de BMW schijven gebruiken mijn vraag aan jou is van welk type BMW je de schijven hebt gebruikt want de tekening van de schijven geven een maat van 246 mm en wat ik van BMW tegen kom is bijna allemaal rond de 280 / 276 mm vandaar mijn vraag
hoi
ik heb zelf een c kadett met een c20let er in
heb veel aan de website gehad
ik heb ook de ombouw gedaan zo als hier beschreven word
alleen heb ik zelf ook de handrem kabels van die golf gti gepakt dit werk ook super nu heb ik ook een remdruk begrenzor erop wat je kan verstellen
nu loopt er een remlijding naar achter naar de 2 remklouwen op de as word deze gedeeld naar links en rechts maar de remdruk van het pendaal zit onder in
heb hem al 3 ontlucht zelfs onder druk van 1 bar zo dat er echt geen lucht meer in kan zitten maar pandaal zit onder in weet iemand de oplosing ps als je foto,s wild heb ik ook voor je
Probeer eerst de leidingen en remklauwen door te pompen door slangetjes aan de onluchting nippels te doen en in een potje te hangen.
Heel rustig doorpompen zodat de luchtbellen niet in de vloeistof slaan, anders half uur wachten tot er weer luchtbelletjes zijn gevormd, dan weer ontluchten.
Auto achterkant omhoog zetten en eventueel remklauwen demonteren en zo omhoog houden dan de ontluchting nippel zo hoog mogelijk is, plaat met ongeveer dezelfde dikte tussen de remblokjes en weer ontluchting.
3 keer ontluchten is weinig als het systeem grotendeels leeg is geweest.
Je zou bij een garagebedrijf onder vacuum kunnen laten ontluchting, schijnt erg goed te werken.
als je de originele rempomp nog gebruikt kan deze ook te klein zijn om al de vloeistof rond te pompen. Je haalt dan wel de remkracht maar zoals je verteld helemaal onderin.
De hoofremcilinder van de Manta B is groot genoeg voor deze rem ombouw. Zelfs met grotere rem cilinders voor is de capaciteit toereikend.
heb het nog niet opgelost
naar mijn mening is die hooftremslinder teklijn past een manta b ook op een c kadett ik heb zelf een delco 22mm
ontlucht onder vacuum ook al gedaan
Hoofdremcilinder manta B is 20,64mm groot, die van de rekord E 22E is iets van 22mm.
Als er echt geen lucht meer in het systeem zit, is waarschijnlijk de hoofdremcilinder kapot.
Heey
ik heb een vraag over de handrem ik wil straks dit ook doen met de achterrem alleen dan ook een hydrolyse handrem zou de handrem dan wel beterwerken ?
Heb deze aanpassing gedaan op mijn B-Ascona met origineel hoofdremcylinder met bekrachtiging en de Volvo remmen op de voorkant.
Maar zelfs met een (max 60%) remdrukverdelen blijft de achterkant telkens blokkeren.
Hoe zou dit op te lossen zijn?
🙂