Ontsteking CIH motor

Ontsteking tijdstip afstellen

Het ontstekingstijdstip moet worden afgesteld als door revisie of onderhoud de relatie tussen de zuigerstand en het ontstekingstijdstip verstoord geraakt kan zijn.
Het is aan te beleven om het ontstekingstijdstip opnieuw af te stellen met een stroboscoop lamp als andere instellingen het goed functioneren van de motor belemmert heeft.

Bij de volgende procedure wordt ervan uitgegaan dat het de bedoeling is een standaardmotor in redelijk goede staat zo af te stellen dat hij zijn normale vermogen levert.
Bovendien wordt ervan uitgegaan dat benzine met het juiste octaan gebruikt wordt.

Het ontsteking tijdstip is juist afgesteld als:

  • Bij carburateur motoren het pijltje tegen over het balletje in het vliegwiel
  • Bij de 19E en 20E injectie de ribbel op het distributie huis tegen over de kerf op de krukas poelie
  • Bij de 22E injectie de plek voor de BDP opnemer tegen over de hap uit de krukas poelie
  1. Maak de merktekens wit.
  2. Breng de motor op bedrijfs temperatuur.
  3. Haal de vacuüm slang los van de onderdrukdoos en sluit deze slang naar het inlaatspruitstuk af.
  4. Controleer met een stroboscoop lamp op stationair toerental het ontsteking tijdstip.
  5. Maak voor het afstellen de verdeler los en verdraai tot de merktekens tegen over elkaar staan.
  6. Tegen de klok in ontsteking vervroegen met de klok mee verlaten.
    cih-verdeler-verdraaien

De carburateur motoren hebben een vaste ontsteking tijdstip van 5 graden voor BDP, de 19E, 20E en 22E injectie motoren werken met 10 graden voor BDP.
Verders geldt cilinder 1 helemaal boven dus 0 graden BDP, balletje in vliegwiel gelijk met pompnagel pijltje of gaatje hiervoor.

Bij de c24ne met Motronic injectie systeem wordt het ontsteking tijdstip en stationair toerental door de computer geregeld dus verdraaien van de verdeler heeft geen zin.

Bij hele oude motoren van voor 1970 is het distributie deksel voorzien van vier merktekens, het langste merkteken moet dan tegenover de kerf in de krukaspoelie staan.

Voor demontage en montage van de stroomverdeler zie de CIH revisie pagina.

Onsteking merkteken carburateur motor
5 graden voor BDP
Onsteking merkteken injectie motor
10 graden voor BDP

ELS

De electronische ontsteking kan ook uitgevoerd zijn met ELS uit de Monza Rekord E en Senator A.
Door vervroeging stationair motor toerental gelijk houden onder wisselende motorbelasting door dynamo/aircopomp. Hier zit gelijk ook een toerental begrenzing op?

ontsteking els

Stationair toerental afstellen met 22E injectiesysteem

De 22E motor is voorzien van 2 systemen, deze systemen eisen een andere manier van afstellen dan bij een 2.0E systeem.

Systeem 1 hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental regeling in elkaar gedrukt worden, afstelling van het toerental is dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de stekkers terug plaatsen.

Systeem 2 hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental afstelling niet in elkaar, hierbij moet je de gasklep-stekker los nemen en alle 3 aansluitingen met elkaar verbinden, als dat klaar is kan de ontsteking dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de verbindingen uit de stekker halen die bij het gasklephuis zit en de stekker terug plaatsen.
ontsteking 2de type

Verdeler met contactpunten

Het ontstekingssysteem kan worden verdeeld in twee circuits:

Laagspannings circuit of primaire circuit

  • Accu
  • Zwarte draad vanaf contactslot +15 met weerstand draad op bobine aansluitklem BAT
  • Zwarte draad vanaf startmotor +16 op bobine aansluitklem BAT
  • Primaire wikkeling bobine aansluitklem BAT
  • Contactpunt en condensator aan aansluitklem DIST bobine

Hoogspannings circuit of secundair circuit

  • Secundaire wikkeling bobine
  • Rotor en verdelerkap
  • Bougiekabels
  • Bougies

Laagspanning wordt in de bobine omgezet in hoogspanning door het openen en sluiten van de contactpunten in het laagspanning circuit.

De hoogspanning wordt dan via de koolstift in het midden van de verdelerkap overgebracht op de rotor;
telkens als de rotor 1 van de vier metalen elektroden passeert die met de bougie kabels verbonden zijn, wordt door het openen en sluiten van de contactpunten hoogspanning opgewekt, die de spleet tussen de rotor en de desbetreffende elektrode overbrugt;
de stroom vloeit dan door de bougie kabels naar de bougies, waar ten slotte de elektroden afstand wordt overbrugd en de stroom naar de massa wegvloeit.

Het vaste ontsteking tijdstip wordt aan de hand van het toerental en de belasting verder geoptimaliseerd.
Het ontsteking tijdstip wordt mechanisch en door een onderdruksysteem verder geregeld.

Het mechanisch gedeelte omvat twee gewichtjes die van de verdeleras worden weggeduwd door de centrifugaal kracht die toeneemt als het toerental stijgt.
De buitenwaartse beweging van de gewichtjes doet de nok ten opzichte van de verdeleras roteren, waardoor de vonk wordt vervroegd.
De gewichtjes worden op hun plaats gehouden door twee veertjes; de veerspanning bepaalt in grote mate de juiste vervroeging.

Het onderdruksysteem bestaat uit een membraan, waarvan 1 zijde via een dunne onderdrukleiding in verbinding staat met de carburateur of inlaatspruitstuk, de andere zijde is verbonden met de steunplaat van de onderbreker.
De onderdruk die verandert met het motortoerental en de gasklepstand, verandert de stand van het membraan, waardoor de steunplaat wordt verdraaid en de vonk vervroegd of verlaat wordt.

In de voedingsdraad naar de bobine is een weerstand draad van 1,8ohm opgenomen. Het is van groot belang dat alleen een bobine geschikt voor een ballastweerstand wordt gebruikt.
Het startrelais van de startmotor heeft een extra aansluitklem, waardoor via een aparte kabel tussen startrelais en bobine deze laatste direct stroom krijgt toegevoerd zodra de startmotor wordt bekrachtigd.
De ballast weerstand draad wordt op deze wijze kortgesloten, waardoor de volle accuspanning over de ontsteking staat, hetgeen het starten vergemakkelijkt.

Het doel van de condensator is om ervoor te zorgen dat er geen vonk overspringt bij de contactpunten als deze openen. Dit leidt tot spanningsverlies en doet de contacten inbranden.

Verdeler met transistor

Vanaf modeljaar 1982 is naast de contactpunt ontsteking ook de transistor ontsteking beschikbaar op sommige Opel modellen.

Het laagspannings circuit van de transistor ontstekingssysteem:

Laagspannings circuit of primaire circuit

  • Accu
  • Zwarte draad vanaf contactslot +15 op bobine
  • Primaire wikkeling bobine
  • Module
  • Hallgever met bedrading tussen verdeler en module

Het systeem is zodanig ontworpen dat bij een lage accuspanning de contacthoek wordt vergroot en omgekeerd. Zo wordt steeds een optimale primaire spanning verkregen, onafhankelijk van de ladingstoestand van de accu, het motortoerental en de omgevingstemperatuur.
Om te voorkomen dat het ontstekingssysteem, als het wordt ingeschakeld bij niet draaiende motor, overbelast wordt, wordt de eindtrap (module) 1 seconde na het afzetten van de motor automatisch uitgeschakeld.
In plaats van contactpunten heeft de verdeler een magnetisch schakelaar (hall sensor) en een rotor met vier hapjes eruit .
Het afstellen van de contact hoek is niet mogelijk.

Het vaste ontsteking tijdstip wordt mechanisch en door een onderdruksysteem verder geregeld net zoals het contactpunt systeem.

 

Nummers verdelers

Ontsteking verdelers contactpunten

MotorBosch JFU4Delco-Remy
160 231 170 1533 470 228
16S0 231 170 1473 470 228
16S vanaf motornr
0489850
0 231 170 2363 470 237
190 231 170 2253 470 235
19S0 231 170 1883 470 232
19E0 231 170 154
200 231 170 2343 470 236
20S0 231 170 188
20E0 231 170 235
  • Contactpunt afstand nominaal : 0,5 mm
  • Contactpunt afstand minimaal : 0,4 mm
  • Contacthoek : 47 º tot 57 º
  • Contacthoek : 47 º tot 53 º (vanaf 1/81)
  • Contactpercentage : 53 tot 59
  • Condensatorcapaciteit : 0,17 tot 0,23 µF

Bobine

  • Bobine: Bosch KW12V 0 221 119 023
  • Bobine: Delco Remy 12VDR502
  • Weerstand primaire wikkeling : 1,2 – 1,6 Ω
  • Startspanning : 12 V
  • Bedrijfsspanning : 4,5 – 6 V
  • Vonkbrug : 14 mm
  • Hoogspanning : 12.000 – 14.000 V
  • Weerstand bougies kabels : 3000 Ω
  • Weerstand draad : 1,8 Ω

Bougies

  • Bougies : Bosch W200T35 of AC 42.6FS
  • Elektrode afstand : 0,7 – 0,8 mm

Ontsteking verdelers hall gever

MotorBosch jhfu4
200 237 020 043
20S0 237 020 042
20E0 237 020 041
20E0 237 020 040

Ontstekingsmodule : BOSCH 1227 022 008

Bobine + module : BOSCH 0 221 600 001

CIH onsteking volgorde 4 cilinder

Een reactie plaatsen

Spring naar werkbalk