De rem systeem ombouwen op deze site gelden in hoofdzaak voor de Manta en Ascona B.
Voor andere achterwiel aangedreven opels met viergaats naven, bijvoorbeeld de Manta A, Ascona A, Kadett C, Rekord D/E GT enz.kun je de informatie ook gebruiken het verschil zit hem hoofdzakelijk in de remslangen, stuuraanslagen, beschikbare ruimte rond de schijf en klauw.
In remblokken, remvoeringen, koppelings platen zit vaak asbest verwerkt. Bij auto’s vanaf bouwjaar 1989 is het gebruik van asbest verboden.
Kies je een ombouw met grotere diameter remschijven of andere remklauwen dan zul je rekening moeten houden met de remslangen die af kunnen gaan knellen in uiterste stuurstand of met inveren van de auto.
Je zal dan langere slangen moeten hebben van een ander model opel of stalen remslangen op maat laten maken. Deze stalen remslangen zetten niet uit en worden niet langer bij hard remmen dus dit is ook weer een verbetering.
Ook zou je de beugel in het binnenscherm kunnen verzetten om de remslang toch lang genoeg te krijgen. Veel te lang is natuur ook weer niet goed dan kan de slang ook bekneld raken.
Met max insturen, inveren, uitveren mogen de klauwen enz niks raken, controleer dit goed van te voren.
De remleidingen van de auto zijn M10x1 bol of holconisch, hierop ook opletten anders dicht dit niet meer goed af. Originele remleidingen zijn van staal hier kun je geen nieuwe kopje aan laten zetten. Je kan nieuwe koperen remleiding bij een automateriaal zaak kopen en op deze de goede aansluiting laten maken. De koperen leidingen zijn makkelijk in vorm te buigen.
Remblokken zijn voor alle type klauwen origineel nog beschikbaar ook in sport uitvoering.
De bouten waarmee de klauwen en schijven vastzitten zijn 10.9 kwaliteit, zorg dat de goede bouten er weer in komen. Zeker geen rvs gebruiken, dit breekt veel sneller af.
Remvloeistof DOT 4 is voor alle Manta’s standaard, deze hoor je om de 2 a 3 jaar te verversen. Vocht zal zicht in de vloeistof gaan ophopen. Er gaat ongeveer 400ml in het remsysteem.
Een wat betere en duurdere remvloeistof is DOT 5.1. Op het circuit waar je veel remt moet het wel merkbaar zijn, de vloeistof zal minder snel last van hitte krijgen.
Veel hitte of water in de remvloeistof dan zal deze gaan koken, wat het remmen niet bevordert.
Van DOT 4 naar DOT 5 verversen moet je alle seals vervangen. (DOT 5 is op siliconen basis en non hygroscopisch)
Standaard rem systeem Manta B
Rembekrachtiger Manta B is 8inch groot, bij 1.6N en kleiner 7inch, hoofdremcilinder is altijd 20,64mm.
Begin jaren zijn de hoofdremcilinder en rembekrachtiger van ATE geleverd de latere jaartallen die van Delco.De ATE hoofdremcilinder past niet op de delco rembekrachtiger en andersom.
ATE Remkrachtverdeler
Kengetal (omschakeldruk) 35Zuigerdiameter 16mm
Ingangsoverdruk | Uitgangsoverdruk |
---|---|
500 kPa | 500 kPa |
5000 kPa | 3900 kPa |
10000 kPa | 5400 kPa |
Een remkrachtverdeler is standaard op alle modellen uitgerust, behalve bij de 12 en 16N motoren.
Remschijven voorzijde
Er zijn 4 verschillende type voor remklauwen geleverd, 2 type zijn makkelijk te verbreden zodat er geventileerde remschijven van de Rekord 22E op kunnen. Aan de rest van het remsysteem hoeft dan niks veranderd te worden.
- ATE vaste klauw
- Girling vaste klauw
- ATE zwevende klauw
- Delco zwevende klauw vanaf August 1978
Deze remschijven kunnen ook met de Rekord 22E remklauwen worden gebruikt zonder verdere aanpassing en met Kadett GSI remklauwen er zijn dan wel verschillende aanpassingen nodig.
Je kan de Kadett GSI remklauwen ook gebruiken met Kadett GSI of Omega remschijven.
Honda Prelude remschijven in combinatie met Volvo 240 remklauwen en Omega A 3.0 24V remklauwen en schijven zijn ook mogelijk.
Zoek je nog grotere remmen kijk dan op Pink Opel Power Tuning.
Voor standaard rem onderdelen bekijk Autopartsonline webshop.
Trommelrem Manta B
klein | groot | ||
---|---|---|---|
diameter wielremcilinder | nominaal | 15,87 mm | 19,55 mm |
maximaal | 15,94 mm | 19,11 mm | |
zuigerdiameter | minimaal | 15,80 mm | 18,90 mm |
Diameter remtrommel | 200 mm | 230 mm | |
Na uitdraaien maximaal | 201 mm | 231 mm | |
Afmeting remvoering | 190 x 45 x 5 mm | 228 x 50 x 4,7 | |
Remvoering dikte | 5 mm | 5 mm |
Manta B heeft remtrommels achter, vanaf modeljaar 1984 zijn deze zelf stelbaar.
Dunne achteras heeft kleine remtrommels rond 200mm, dikke achteras 230mm.
De 230mm trommels kun je upgrade met grotere remcilinders.
Schijven achter is geen plug&play setje voor beschikbaar, maar een ombouw met Audi remschijven en VW remklauwen.
Remmen aanhaalmomenten
Aanhaalmomenten in Nm | Nm |
---|---|
Rembekrachtiger op scuttle | 20 |
Tandem-hoofdremcilinder op bekrachtiger | 18 |
Nippels voor alle remleidingen | 10 |
Beschermplaat op stuurgewricht | 4 |
Remklauw op stuurgewricht | 95 |
Remschijf op voorwielnaaf | 40 |
Ontluchtingsbout op remklauw voor | 4 |
Ontluchtingsbout op wielremcilinder achter | 9 |
Wielremcilinder op ankerplaat | 4 |
Remankerplaat op achterashuis M8x10 M10x10 | 60 |
Contramoer, zuigerstang op rempendaal | 18 |
Remkrachtregelaar op steun | 20 |
Handremhefboom op chassis | 20 |
Verdeler op steun (achteras) | 20 |