Uitlezen foutcodes Motronic

De Tech1 uitleesstekker voor de uitlees apparatuur die normaal in garages wordt gebruikt, zit niet aan de motorkabelboom, ook is geen motormanagement lampje aanwezig. Maar uitlezen is nog wel mogelijk door middel de paperclip methode.

Tech1 stekker Corsa Astra
Tech1 stekker Corsa Astra

Paperclip knippercode uitlees methode

Motor hoeft niet te draaien tijdens het uitlezen d.m.v. het knippersignaal, alleen het contact aanzetten.

Hij begint met code 12 (dit is begin test)

Daarna komen de foutcodes, loopt de motor niet dan krijg je ook code 31, geen RPM signaal.
En sluit af met code 12 en de fout codes worden herhaald.
Alle codes worden elke keer 2x herhaald.
De 3 cijferige codes zijn alleen voor turbo motoren van toepassing.
Als er een herhalende code 12 wordt weergeven is er geen foutcode in het geheugen aanwezig.

Voorbeeld code 73=
7x snel achter elkaar, korte pauze, 3x snel achter elkaar, lange pauze.

Verbinding stekker aan motorkabel motonic 2.5
Verbinding stekker aan motorkabel motonic 2.5

Normaal is

Bruin/wit aan massa, bruin/geel los.
Contakt aan: Motorlampje brand.
Starten/motor draait: Motorlampje gaat uit als alles OK is.
Als het lampje knippert betreft het een af en toe optredende storing.
Brandt het lampje continue, dan is de storing permanent aanwezig.

Diagnosemode

Bruin/wit los, bruin/geel aan massa.
Contakt aan: Knippercodes.
Starten/motor draait: Ook knippercodes.

Motormanagement lampje

Motormanagement lampje aansluiten tussen pin22 computer c20xe (bruin/blauwe draad bij m2.8 en witte draad bij m2.5) en pin 15 (12v contact) onderop zekering kast Manta B.

Reset geheugen foutcodes

Min pool accu gedurende 30seconden los halen.

BOSCH Motronic ECU Fault Codes

Code:Item:Fault:
12Initiation of diagnosisn/a
13Oxygen sensorNo change in voltage/open circuit
14Coolant Temperature Sensor (CTS)Low voltage
15Coolant Temperature Sensor (CTS)High voltage
16Knock sensor 1No change in voltage
17Knock sensor 2No change in voltage
18Knock control unitNo signal, Engine Control Unit (ECU) fault
19RPM signal (crankshaft sensor)Incorrect signal
21Throttle position sensorHigh voltage
22Throttle position sensorLow voltage
23Knock sensor modulen/a
24Vehicle speed sensor (VSS)No signal
25Injector valve 1High voltage
26Injector valve 2High voltage
27Injector valve 3High voltage
28Injector valve 4High voltage
28Fuel pump relayLow voltage
29Injector valve 5High voltage
31Engine RPM signal (crankshaft sensor)No signal
32Injector valve 6High voltage
32Fuel pump relayHigh voltage
33Inlet manifold pressure sensorVoltage too high
34Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valveVoltage too high
34Manifold Absolute Pressure (MAP) sensorLow voltage
35Idle Speed Control Valve (ISCV)Poor or no idle speed control
36Incorrect RON/Octane settingDamaged RON plug or bad connection
37Engine self-diagnosis (fault code light)Low voltage
38Oxygen sensorVoltage low (1990 model year on)
39Oxygen sensorVoltage high (1990 model year on)
41Vehicle speed sensor (VSS)Low voltage
411 gear ident switch (C20LET systems)Low voltage
41EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8/XEV systems)High voltage
42Vehicle speed sensor (VSS)High voltage
421 gear ident switch (C20LET systems)High voltage
42EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems)High voltage
43Linear EGR system (XEV systems)Faulty
44Oxygen sensorAir/fuel mixture too lean (weak)
45Oxygen sensorAir/fuel mixture too rich
46Air pump relayHigh voltage
47Air pump relayLow voltage
47Linear EGR Position (XEV systems)Faulty
48Battery voltageLow voltage
49Battery voltageHigh voltage
51ECU Programmable memoryPROM error, hardware failure
52Engine check light; final stage (fault code light)High voltage
53Fuel pump relayLow voltage
54Fuel pump relayHigh voltage
55Engine Control Unit (ECU) faultRenew Engine Control Unit (ECU)
56Idle Speed Control Valve (ISCV)Short to earth
57Idle Speed Control Valve (ISCV)Interruption
59Inlet manifold valve 1Low voltage
61Fuel Tank Vent Valve (FTVV)Low voltage
62Fuel Tank Vent Valve (FTVV)High voltage
63Inlet manifold valve 1High voltage
63EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems)Low voltage
64EST Line coil cylinder 1&4 (M2.8 / XEV systems)Low voltage
65Carbon Monoxide (CO) potentiometerLow voltage
66Carbon Monoxide (CO) potentiometerHigh voltage
67Throttle valve switch - idle position switchLow voltage - switch not opening
68Throttle Switch (TS) - idle contactIdle switch not opening
69Air Temperature Sensor (ATS)Low voltage
71Air Temperature Sensor (ATS)High voltage
72Throttle Switch (TS) - full load contactHigh voltage - Full load switch not running
73Air Flow Sensor (AFS)Low voltage
74Air Flow Sensor (AFS)High voltage
75Transmission switch - torque controlLow voltage
76Automatic Transmission (AT) torque controlEngaged long, ignition retard long
79Traction control unitIncorrect ignition/injector cut-off
81Injector valve 1Low voltage
82Injector valve 2Low voltage
83Injector valve 3Low voltage
84Injector valve 4Low voltage
85Injector valve 5Low voltage
86Injector valve 6Low voltage
87Air Conditioning (AC) cut off relayLow voltage
88Air Conditioning (AC) cut off relayHigh voltage
89Oxygen sensor heaterLow voltage
91Oxygen sensor heaterHigh voltage
92Camshaft sensor failure (XEV systems)Faulty
93Hall Effect Switch (HES)Low voltage
94Hall Effect Switch (HES)High voltage
95Hot start valveLow voltage
96Hot start valveHigh voltage
97Traction control unit - ignition/injection cut offIncorrect signal - high voltage
98Oxygen sensorOpen circuit, wiring break
99Code unknownn/a
113Turbo boost controlBoost presure high, out of range
114Idle boost valveAbove upper limit
115Full boost pressureBelow lower limit
116Boost pressureAbove upper limit
117Wastegate valveLow voltage
118Wastegate valveHigh voltage
121Oxygen sensor 2Lean exhaust, weak mixture
122Oxygen sensor 2Rich mixture/exhaust
123Inlet manifold valve 1Blocked
124Inlet manifold valve 2Blocked
132Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valveIncorrect signal
133Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2High voltage
134Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2Low voltage
135'Check engine' lamp (fault code lamp)Low voltage
136Engine Control Unit (ECU)n/a
137Engine Control Unit (ECU) boxHigh temperature
141Secondary air pumpNot enough air
142Secondary air pumpAir without pump
143Immobiliser function in ECUNo or incorrect signal
144No immobiliser signal recivedFaulty unit or break in wiring
145Incorrect immobiliser signal receivedFaulty unit or break in wiring
This fault code chart shows the Bosch Motronic fault codes for the following systems:
1.5, 1.7, 1.8, 2.5, 2.7, 2.8, 2.8.1, 2.8.3, 3.1, MP3.1, 3.2, 4.1, 5.1, 5.1.1, First Generation and MPi

Fout tabel komt van Topbuzz.
Kijk ook op het Corsa A forum voor een goede uitleg.

2 gedachten over “Uitlezen foutcodes Motronic”

  1. Ik heb laatst een 2.4i motronic M1.5 in mijn manta geplaatst, maar de enige stekker die hetzelfde is als op het plaatje, is bij mij de kick down schakelaar! Ik heb zelf een platte diagnose stekker in de kabelboom, die wel de beschreven juiste kleur combinaties heeft. En dan vraag ik me nog af waar lees ik de fout code’s af?

    Alvast bedankt!

Plaats een reactie