LE Jetronic

Toegepast van 1981 tot 1988 op de 20E motor. De werking van de LE jetronic is in de basis gelijk aan L jetronic, de componenten zijn vernieuwd, verbeterd. LE is zuiniger met brandstof en minder storing gevoeliger dan de L versie.
Kabelboom is anders als bij L, luchthoeveelheidsmeter is beter gelagerd heeft een stekker met 5 pinnen in plaats van 7 pinnen bij de L versie, de brandstofpomp schakelaar in de lhm is vervallen en in de computer is meer gebruik gemaakt van IC.
Injectoren werken op 12 volt dus er zijn geen voorschakel weerstanden meer nodig, kleur van de LE injectoren is geel, bij de L zijn ze grijs.

Ontsteking werkt los van het brandstof injectie systeem met een transistor ontsteking.

Beter geregeld brandstof stuur relais, stopt de brandstof pomp als de motor niet meer loopt, met op contact +15 zetten laat de pomp even lopen. Het toerental signaal zorgt ervoor dat het relais bekrachtigd blijft, tijdens het starten als het toerental signaal zwak is wordt het relais nog geholpen door start signaal +50.

20E Motor 107pk was ook leverbaar met ongeregelde katalysator er moet dan wel octaan 95 getankt worden in plaats van octaan 98. EGR-klep was een optie voor in Duitsland Zweden en Zwitserland op de S20E motor.

Op de Duitse website Senatorman staat de werking van het Jetronic inspuit systeem uitgebreider uitgelegd. Op Opel Tuners staat een artikel over de tuning mogelijk heden van het L en LE systeem.
De computer is analoog deze kan niet gemapt worden, maar de lhm kan wel worden gemapt cg ingesteld worden om een betere mengsel verhouding te verkrijgen.
Op het Amerikaanse forum over de VW lucht gekoelde moteren Itinerant air cooled staat de werking van de Jetronic lhm uitgebreid uitgelegd.

Bij DIVALO tuning kun je motor op de rollenbank laten afstellen.

Gasklepschakelaar afstellen

De gasklep moet gesloten zijn. Verdraai zo nodig de aanslagbout voor de gasklep totdat de speling verdwenen is en draai de bout vervolgens een kwart tot een halve slag verder.

Draai de bevestigings bouten van de gasklepschakelaar los.
Verdraai de gasklepschakelaar tegen de klok in totdat een weerstand voelbaar is.
Zet de schakelaar in deze stand vast.
Wanneer de gasklep op een spleet wordt geopend moet een klik hoorbaar zijn. Wanneer de gasklep dan weer wordt gesloten moet eveneens een klik hoorbaar zijn.

Controleer dit op goede werking een versleten gasklep blijft vaak een beetje openstaan.

Motor afstellen

Motor op bedrijfs temperatuur brengen.
Eventueel eerst de kleppen en ontsteking afstellen.
Max 1% CO bij stationair toerental van 850-900rpm.
Hogere waarde gevonden? Stel de LHM met de CO stelschroef op 0,5% CO af.
Brandstof druk is 2,5 bar met vacuüm slang los van de regelaar.

ECU stekker K15

PinGebruikerAansluiting
1Injectie relaisK31 kl.1
BobineL2 kl.1
2GasklepschakelaarS44 kl.2
3GasklepschakelaarS44 kl.3
4StartmotorM1 kl.50
Injectie relaisK31 kl.50
Koudestart injectorY15 kl.4/1
Thermotijd schakelaarS62 kl.29
5LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.5/1
Koelwater temperatuur sensorP12 kl.38
Massa
7LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.7
8LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.8
9Gasklep schakelaarS44 kl.9/4
LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.9/3
Hulplucht klepY6 kl.9/2
Injectie relaisK31 kl.87
InjectorenY7 kl.31-34
10Koelwater temperatuur sensorP12 kl.10
12InjectorenY7 kl.12/1-12/4
13Hulplucht klepY6 kl.26
Massa
ECU stekker

Injectie relais K31

PinGebruikerAansluiting
1Injectie computerK15 kl.1
BobineL2 kl.1
15Plus contactslot
30Plus accu
31massa
50StartmotorM1 kl.50
Injectie computerK15 kl.4
Koudestart injectorY15 kl.4/1
Thermotijd schakelaarS62 kl.29
87BenzinepompM21
87BGasklep schakelaarS44 kl.9/4
LuchthoeveelheidsmeterP11 kl.9/3
Hulplucht klepY6 kl.9/2
Injectie computerK15 kl.9
InjectorenY7 kl.31-34
Injectie relais

LE jetronic schema

LE jetronic schema 20E motor
CodeGebruikerLijn nr.
K15Injectie computer213, 225
K31Injectie relais207, 209
M21Benzine pomp211
F7Zekering211
P11Luchthoeveelheidsmeter235
P12Temperatuur sensor235
S44Gasklep schakelaar235
S62Thermotijd schakelaar235
Y6Hulplucht klep235
Y7Injectoren geel235
Y15Koudestart injector235
LE jetronic kabelboom 20E motor

Stekker injectoren geel zijn genummerd met cyl 1 tot en met cyl 4.

Witte stekker en zwarten stekker worden vaak per ongeluk verwisseld, witte stekker moet op de temperatuur sensor en de zwarte stekker op de hulplucht klep.

LE jetronic bestelnummers

nr. opelnr. GMnr. BoschOmschrijving
8 15 62290 144 5120 280 000 301 en eindnummer 302Computer LE Jetronic
8 36 60790 144 5130 280 202 030Luchthoeveelheidsmeter
8 17 40990 144 5110 280 150 205Injector (geel)
8 26 28590 122 5340 280 120 301Gasklep schakelaar
8 15 50590 215 7310 280 160 205 en
0 280 160 239
Benzine druk regelaar
13 38 44490 080 9390 280 130 026Koelwatersensor (blauw)
13 36 36490 018 3490 280 141 011
en 0 280 140 112
Hulpluchtklep
8 34 65090 080 5900 280 141 001Luchtklep airco
0 280 130 214 Thermotijd schakelaar
0 280 170 042Koudestart ventiel
0 221 600 001Bobine met module
TZ 16 H
0 237 020 040Verdeler JHFU 4 (R)
8 17 4809 281 039Voet injectoren
8 25 35990 156 172Gasklep (schakelbak)
8 25 36090 156 175Gasklep(automaat)
8 28 44709 281 037Dichtung Drosselklappe-Saugrohr
Siemens5WK2204Injectie relais

Werkplaatsregels bij werkzaamheden aan inspuit systeem

  • Motor niet starten als de accu niet is aangesloten
  • Gebruik voor het starten van de motor nooit een snellader
  • Nooit bij draaiende motor accu loskoppelen
  • Bij snelladen de accuklemmen losnemen
  • Bij temperaturen boven 80C (droogoven) moet het regelapparaat worden uitgebouwd
  • Zorg voor een goede verbinding van alle elektrische contacten
  • Neem nooit de stekker van het regelapparaat los als het contact aan staat en sluit de ontkoppelde stekker ook niet aan als het contact aan staat
  • Bij het meten van de compressie moet de stroomtoevoer naar het stuurrelais worden onderbroken door de relaisstekker los te trekken
  • Bij laswerkzaamheden moet het regelapparaat worden uitgebouwd

Controleren van het LE jetronic inspuitsysteem

Trek de stekker uit de injectie computer, gebruik de nummering van de afbeeldingen boven aan de pagina.
Je hebt het volgende nodig om door te meten:

  • Proeflamp 12V 2W met meetpennen
  • Multi meter
  • Toerenteller
Te testen functie of componentTesten metMeten tussen klemmenTijdens het testenAanwijzing in ordeAanwijzing fout of defectFout opsporen
Signaal klem1testlamp1 en 5ontsteking ingeschakeld, motor startentestlamp brandt zwak na ca. 1sec fel en flikkert tijdens startenonderbreking in kabeltrosOntsteking uitschakelen. Leiding kl. 1 vanaf multistekker tot bobine kl. 1 en leiding kl. 5 vanaf multistekker naar massaklem. Elektronica met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
Stuurrelais, startmotortestlamp4 en 5ontsteking ingeschakeld, motor startentestlamp brandtonderbreking in kabeltrosOntsteking uitschakelen. Leiding kl. 4 vanaf multistekker tot aansluiting stuurrelias kl. 50 met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
Stuurrelais, spannings toevoertestlamp9 en 5ontsteking ingeschakeld, motor startentestlamp brandtonderbreking in kabeltros, stuurrelais defectOntsteking uitschakelen. Accu aansluitingen losnemen. Leiding kl. 9 vanaf multistekker naar stuurrelias kl. 87 en vanaf stuurrelais kl. 30 tot plus aansluiting van accu met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. Wanneer testlamp nog steeds niet gaat branden, stuurrelais vervangen.
Massa eindtrapOhmmeter13 en 5ontsteking uitgeschakeldca. 0 Ωkabeltros niet in orde (massa aansluiting)Leiding kl. 13 vanaf multistekker tot massaklem eindtrap 2 en leiding kl. 5 naar massaklem. Elektronica 1 met ohmmeter op doorgang controleren.
VerstuiversOhmmeter12 en 9ontsteking uitgeschakeldca. 4 Ωonderbreking in Kabeltros, defecte verstuiverLeiding kl. 12 vanaf multistekker naar verstuivers alsmede naar toerentalrelais kl. 87 en kl. 9. In multistekker met ohmmeter op doorgang controleren. Elke verstuiver op doorgang testen. Streefwaarde 15 tot 19 Ω.
Gasklep schakelaar (stationair)Ohmmeter2 en 9ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal losca. 0 Ωonderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defectLeiding kl. 2 vanaf multistekker tot gasklepschakelaar kl. 2 en vanaf gasklepschakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren. Gasklepschakelaar afstellen.
gaspendaal ingetrapt∞ Ω
Gasklep schakelaar (vollast)Ohmmeter3 en 9ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal in vollast standca. 0 Ωonderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defectLeiding kl. 3 vanaf multistekker tot gasklepschakelaar kl. 3 en vanaf gasklepschakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren.
Temperatuur opnemer 2Ohmmeter10 en 5ontsteking uitgeschakeld0°c = 4,8 tot 6,6 kΩonderbreking in Kabeltros, temperatuur opnemer defectLeiding kl. 10 vanaf multistekker tot temperatuur opnemer kl. 10 en leiding kl. 38 vanaf temperatuur opnemer tot massaklem elektronica 1 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
20°c = 2,2 tot 2,8 kΩ
40°c = 1,0 tot 1,4 kΩ
80°c = 270 tot 380 Ω
100°c = ca. 200 Ω
Lucht hoeveelheids meterOhmmeter8 en 9ontsteking uitgeschakeld160 tot 3300 Ωkabeltros of lucht hoeveelheids meter defectLeiding kl. 8 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 8 en leiding kl. 9 vanaf lucht hoeveelheids meter naar multistekker met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
7 en 5ontsteking uitgeschakeld60 tot ca. 1000 ΩLeiding kl. 7 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 7 en leiding kl. 40 tot multistekker kl. 5 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω.
Koude start ventiel en thermotijd schakelaarOhmmeter4 en 5leiding 57 van starter kl. 50 lostrekken. Na controle stekker weer aansluitenboven 35°c ±3°c 50 tot 75 ΩOnderbreking kabeltros c.q. koude start ventiel en thermotijd schakelaar achter elkaar vervangen totdat streefwaarde worden verkregenWeerstand koudestart ventiel meten op kl. 29 en kl. 30, streefwaarde ca. 4 Ω bij 20°c.
onder 35°c ±3°c 3 tot 5 Ω
Hulplucht regelaartestlamp26 en 9/2 op stekker van hulplucht regelaarontsteking ingeschakeld motor startentestlamp brandtonderbreking in kabeltrosHulplucht regelaar met ohmmeter testen. Streefwaarde ca. 40 tot 75 Ω.

7 gedachten over “LE Jetronic”

    • Is de ontstekings draad(groen) ook aangesloten op het groene stekkertje wat vrij aan het begin van de kabelboom zit (thv computer). Als deze niet is aangesloten gebeurd er niks.

  1. Hallo,

    Heb een probleem met mijn injectie systeem in mijn C-kadett.
    Krijg maar 8 volt op de injectoren, daarom spuiten ze niets in.
    Heb wel 12 volt op computer en de draden hebben een weerstand van ongeveer 4 ohm.
    Dacht zelf dat het aan computer (ECU) lag.
    Gebeurt dit vaker F zit ik op verkeerde spoor?

    Mvrg Alfred

  2. Dank Joost, ik heb hem inmiddels aangeschaft als reserve unit. Kon hem voor een prik overnemen, nooit open geweest, dus leek me goede koop. Ding zal maar kapot gaan een keer..
    Dan, de injektoren. Ik zie op een duitse site injektoren aangeboden, geel en grijs. Is het correct dat de LE Jetronic (2.2E) met de voornoemde ECU de gele injektoren 0280150205 gebruikt (en dus niet de grijze?)

    Dank weer, Leonard

  3. Dag Joost, hele interessante en goede uitleg over het LE Jetronic systeem, zelf rijd ik met een BMW motor, de K100 die heeft juist hetzelfde injectie systeem, nu las ik op een van je pagina’s dat je bij Opel Tuners informatie zou kunnen vinden over het tunen van dit systeem, ik heb wat liggen googlen maar niets gevonden.
    Aan de K100 hangt een zijspan en ik zou graag op lagere toeren ( kom zelden boven de 5500 a 6000 toeren ) wat meer koppel willen hebben.
    Dit heb ik tot nu toe al gevonden : benzinedruk verhogen van 2,5 naar 2,8 kg/cm, ontsteking 2 graden vroeger zetten en de luchtmassameter twee tandjes verzetten zodat de klep sneller opengaat.
    Moest er iemand nog ide?en of informatie hebben?
    Alvast bedankt, Walter

Plaats een reactie