Toegepast van 1981 tot 1988 op de 20E motor. De werking van de LE jetronic is in de basis gelijk aan L jetronic, de componenten zijn vernieuwd, verbeterd. LE is zuiniger met brandstof en minder storing gevoeliger dan de L versie.
Kabelboom is anders als bij L, luchthoeveelheidsmeter is beter gelagerd heeft een stekker met 5 pinnen in plaats van 7 pinnen bij de L versie, de brandstofpomp schakelaar in de lhm is vervallen en in de computer is meer gebruik gemaakt van IC.
Injectoren werken op 12 volt dus er zijn geen voorschakel weerstanden meer nodig, kleur van de LE injectoren is geel, bij de L zijn ze grijs.
Ontsteking werkt los van het brandstof injectie systeem met een transistor ontsteking.
Beter geregeld brandstof stuur relais, stopt de brandstof pomp als de motor niet meer loopt, met op contact +15 zetten laat de pomp even lopen. Het toerental signaal zorgt ervoor dat het relais bekrachtigd blijft, tijdens het starten als het toerental signaal zwak is wordt het relais nog geholpen door start signaal +50.
20E Motor 107pk was ook leverbaar met ongeregelde katalysator er moet dan wel octaan 95 getankt worden in plaats van octaan 98. EGR-klep was een optie voor in Duitsland Zweden en Zwitserland op de S20E motor.
Op de Duitse website Senatorman staat de werking van het Jetronic inspuit systeem uitgebreider uitgelegd. Op Opel Tuners staat een artikel over de tuning mogelijk heden van het L en LE systeem.
De computer is analoog deze kan niet gemapt worden, maar de lhm kan wel worden gemapt cg ingesteld worden om een betere mengsel verhouding te verkrijgen.
Op het Amerikaanse forum over de VW lucht gekoelde moteren Itinerant air cooled staat de werking van de Jetronic lhm uitgebreid uitgelegd.
Bij DIVALO tuning kun je motor op de rollenbank laten afstellen.
Gasklepschakelaar afstellen
De gasklep moet gesloten zijn. Verdraai zo nodig de aanslagbout voor de gasklep totdat de speling verdwenen is en draai de bout vervolgens een kwart tot een halve slag verder.
Draai de bevestigings bouten van de gasklepschakelaar los.
Verdraai de gasklepschakelaar tegen de klok in totdat een weerstand voelbaar is.
Zet de schakelaar in deze stand vast.
Wanneer de gasklep op een spleet wordt geopend moet een klik hoorbaar zijn. Wanneer de gasklep dan weer wordt gesloten moet eveneens een klik hoorbaar zijn.
Controleer dit op goede werking een versleten gasklep blijft vaak een beetje openstaan.
Motor afstellen
Motor op bedrijfs temperatuur brengen.
Eventueel eerst de kleppen en ontsteking afstellen.
Max 1% CO bij stationair toerental van 850-900rpm.
Hogere waarde gevonden? Stel de LHM met de CO stelschroef op 0,5% CO af.
Brandstof druk is 2,5 bar met vacuüm slang los van de regelaar.
ECU stekker K15
Pin | Gebruiker | Aansluiting |
---|---|---|
1 | Injectie relais | K31 kl.1 |
Bobine | L2 kl.1 | |
2 | Gasklepschakelaar | S44 kl.2 |
3 | Gasklepschakelaar | S44 kl.3 |
4 | Startmotor | M1 kl.50 |
Injectie relais | K31 kl.50 | |
Koudestart injector | Y15 kl.4/1 | |
Thermotijd schakelaar | S62 kl.29 | |
5 | Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.5/1 |
Koelwater temperatuur sensor | P12 kl.38 | |
Massa | ||
7 | Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.7 |
8 | Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.8 |
9 | Gasklep schakelaar | S44 kl.9/4 |
Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.9/3 | |
Hulplucht klep | Y6 kl.9/2 | |
Injectie relais | K31 kl.87 | |
Injectoren | Y7 kl.31-34 | |
10 | Koelwater temperatuur sensor | P12 kl.10 |
12 | Injectoren | Y7 kl.12/1-12/4 |
13 | Hulplucht klep | Y6 kl.26 |
Massa |
Injectie relais K31
Pin | Gebruiker | Aansluiting |
---|---|---|
1 | Injectie computer | K15 kl.1 |
Bobine | L2 kl.1 | |
15 | Plus contactslot | |
30 | Plus accu | |
31 | massa | |
50 | Startmotor | M1 kl.50 |
Injectie computer | K15 kl.4 | |
Koudestart injector | Y15 kl.4/1 | |
Thermotijd schakelaar | S62 kl.29 | |
87 | Benzinepomp | M21 |
87B | Gasklep schakelaar | S44 kl.9/4 |
Luchthoeveelheidsmeter | P11 kl.9/3 | |
Hulplucht klep | Y6 kl.9/2 | |
Injectie computer | K15 kl.9 | |
Injectoren | Y7 kl.31-34 |
LE jetronic schema
Code | Gebruiker | Lijn nr. |
---|---|---|
K15 | Injectie computer | 213, 225 |
K31 | Injectie relais | 207, 209 |
M21 | Benzine pomp | 211 |
F7 | Zekering | 211 |
P11 | Luchthoeveelheidsmeter | 235 |
P12 | Temperatuur sensor | 235 |
S44 | Gasklep schakelaar | 235 |
S62 | Thermotijd schakelaar | 235 |
Y6 | Hulplucht klep | 235 |
Y7 | Injectoren geel | 235 |
Y15 | Koudestart injector | 235 |
Stekker injectoren geel zijn genummerd met cyl 1 tot en met cyl 4.
Witte stekker en zwarten stekker worden vaak per ongeluk verwisseld, witte stekker moet op de temperatuur sensor en de zwarte stekker op de hulplucht klep.
LE jetronic bestelnummers
nr. opel | nr. GM | nr. Bosch | Omschrijving |
---|---|---|---|
8 15 622 | 90 144 512 | 0 280 000 301 en eindnummer 302 | Computer LE Jetronic |
8 36 607 | 90 144 513 | 0 280 202 030 | Luchthoeveelheidsmeter |
8 17 409 | 90 144 511 | 0 280 150 205 | Injector (geel) |
8 26 285 | 90 122 534 | 0 280 120 301 | Gasklep schakelaar |
8 15 505 | 90 215 731 | 0 280 160 205 en 0 280 160 239 | Benzine druk regelaar |
13 38 444 | 90 080 939 | 0 280 130 026 | Koelwatersensor (blauw) |
13 36 364 | 90 018 349 | 0 280 141 011 en 0 280 140 112 | Hulpluchtklep |
8 34 650 | 90 080 590 | 0 280 141 001 | Luchtklep airco |
0 280 130 214 | Thermotijd schakelaar | ||
0 280 170 042 | Koudestart ventiel | ||
0 221 600 001 | Bobine met module TZ 16 H |
||
0 237 020 040 | Verdeler JHFU 4 (R) | ||
8 17 480 | 9 281 039 | Voet injectoren | |
8 25 359 | 90 156 172 | Gasklep (schakelbak) | |
8 25 360 | 90 156 175 | Gasklep(automaat) | |
8 28 447 | 09 281 037 | Dichtung Drosselklappe-Saugrohr | |
Siemens | 5WK2204 | Injectie relais |
Werkplaatsregels bij werkzaamheden aan inspuit systeem
- Motor niet starten als de accu niet is aangesloten
- Gebruik voor het starten van de motor nooit een snellader
- Nooit bij draaiende motor accu loskoppelen
- Bij snelladen de accuklemmen losnemen
- Bij temperaturen boven 80C (droogoven) moet het regelapparaat worden uitgebouwd
- Zorg voor een goede verbinding van alle elektrische contacten
- Neem nooit de stekker van het regelapparaat los als het contact aan staat en sluit de ontkoppelde stekker ook niet aan als het contact aan staat
- Bij het meten van de compressie moet de stroomtoevoer naar het stuurrelais worden onderbroken door de relaisstekker los te trekken
- Bij laswerkzaamheden moet het regelapparaat worden uitgebouwd
Controleren van het LE jetronic inspuitsysteem
Trek de stekker uit de injectie computer, gebruik de nummering van de afbeeldingen boven aan de pagina.
Je hebt het volgende nodig om door te meten:
- Proeflamp 12V 2W met meetpennen
- Multi meter
- Toerenteller
Te testen functie of component | Testen met | Meten tussen klemmen | Tijdens het testen | Aanwijzing in orde | Aanwijzing fout of defect | Fout opsporen |
---|---|---|---|---|---|---|
Signaal klem1 | testlamp | 1 en 5 | ontsteking ingeschakeld, motor starten | testlamp brandt zwak na ca. 1sec fel en flikkert tijdens starten | onderbreking in kabeltros | Ontsteking uitschakelen. Leiding kl. 1 vanaf multistekker tot bobine kl. 1 en leiding kl. 5 vanaf multistekker naar massaklem. Elektronica met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
Stuurrelais, startmotor | testlamp | 4 en 5 | ontsteking ingeschakeld, motor starten | testlamp brandt | onderbreking in kabeltros | Ontsteking uitschakelen. Leiding kl. 4 vanaf multistekker tot aansluiting stuurrelias kl. 50 met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
Stuurrelais, spannings toevoer | testlamp | 9 en 5 | ontsteking ingeschakeld, motor starten | testlamp brandt | onderbreking in kabeltros, stuurrelais defect | Ontsteking uitschakelen. Accu aansluitingen losnemen. Leiding kl. 9 vanaf multistekker naar stuurrelias kl. 87 en vanaf stuurrelais kl. 30 tot plus aansluiting van accu met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. Wanneer testlamp nog steeds niet gaat branden, stuurrelais vervangen. |
Massa eindtrap | Ohmmeter | 13 en 5 | ontsteking uitgeschakeld | ca. 0 Ω | kabeltros niet in orde (massa aansluiting) | Leiding kl. 13 vanaf multistekker tot massaklem eindtrap 2 en leiding kl. 5 naar massaklem. Elektronica 1 met ohmmeter op doorgang controleren. |
Verstuivers | Ohmmeter | 12 en 9 | ontsteking uitgeschakeld | ca. 4 Ω | onderbreking in Kabeltros, defecte verstuiver | Leiding kl. 12 vanaf multistekker naar verstuivers alsmede naar toerentalrelais kl. 87 en kl. 9. In multistekker met ohmmeter op doorgang controleren. Elke verstuiver op doorgang testen. Streefwaarde 15 tot 19 Ω. |
Gasklep schakelaar (stationair) | Ohmmeter | 2 en 9 | ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal los | ca. 0 Ω | onderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defect | Leiding kl. 2 vanaf multistekker tot gasklepschakelaar kl. 2 en vanaf gasklepschakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren. Gasklepschakelaar afstellen. |
gaspendaal ingetrapt | ∞ Ω | |||||
Gasklep schakelaar (vollast) | Ohmmeter | 3 en 9 | ontsteking uitgeschakeld, gaspendaal in vollast stand | ca. 0 Ω | onderbreking Kabeltros of gasklep schakelaar defect | Leiding kl. 3 vanaf multistekker tot gasklepschakelaar kl. 3 en vanaf gasklepschakelaar kl. 9/4 tot multistekker kl. 9 met ohmmeter op doorgang controleren. |
Temperatuur opnemer 2 | Ohmmeter | 10 en 5 | ontsteking uitgeschakeld | 0°c = 4,8 tot 6,6 kΩ | onderbreking in Kabeltros, temperatuur opnemer defect | Leiding kl. 10 vanaf multistekker tot temperatuur opnemer kl. 10 en leiding kl. 38 vanaf temperatuur opnemer tot massaklem elektronica 1 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
20°c = 2,2 tot 2,8 kΩ | ||||||
40°c = 1,0 tot 1,4 kΩ | ||||||
80°c = 270 tot 380 Ω | ||||||
100°c = ca. 200 Ω | ||||||
Lucht hoeveelheids meter | Ohmmeter | 8 en 9 | ontsteking uitgeschakeld | 160 tot 3300 Ω | kabeltros of lucht hoeveelheids meter defect | Leiding kl. 8 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 8 en leiding kl. 9 vanaf lucht hoeveelheids meter naar multistekker met ohmmeter op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. |
7 en 5 | ontsteking uitgeschakeld | 60 tot ca. 1000 Ω | Leiding kl. 7 vanaf multistekker tot lucht hoeveelheids meter kl. 7 en leiding kl. 40 tot multistekker kl. 5 op doorgang controleren, streefwaarde ca. 0 Ω. | |||
Koude start ventiel en thermotijd schakelaar | Ohmmeter | 4 en 5 | leiding 57 van starter kl. 50 lostrekken. Na controle stekker weer aansluiten | boven 35°c ±3°c 50 tot 75 Ω | Onderbreking kabeltros c.q. koude start ventiel en thermotijd schakelaar achter elkaar vervangen totdat streefwaarde worden verkregen | Weerstand koudestart ventiel meten op kl. 29 en kl. 30, streefwaarde ca. 4 Ω bij 20°c. |
onder 35°c ±3°c 3 tot 5 Ω | ||||||
Hulplucht regelaar | testlamp | 26 en 9/2 op stekker van hulplucht regelaar | ontsteking ingeschakeld motor starten | testlamp brandt | onderbreking in kabeltros | Hulplucht regelaar met ohmmeter testen. Streefwaarde ca. 40 tot 75 Ω. |
Ik heb een probleem met me eigen manta hij wilt niet inspuiten waar kan het aan liggen de injectoren zijn goed
Is de ontstekings draad(groen) ook aangesloten op het groene stekkertje wat vrij aan het begin van de kabelboom zit (thv computer). Als deze niet is aangesloten gebeurd er niks.
Hallo,
Heb een probleem met mijn injectie systeem in mijn C-kadett.
Krijg maar 8 volt op de injectoren, daarom spuiten ze niets in.
Heb wel 12 volt op computer en de draden hebben een weerstand van ongeveer 4 ohm.
Dacht zelf dat het aan computer (ECU) lag.
Gebeurt dit vaker F zit ik op verkeerde spoor?
Mvrg Alfred
Dag Joost, net aangemeld op deze blog.
Ik wil graag weten of de ECU’s Bosch 0 280 000 326 en Bosch 0 280 000 327 onderling uitwisselbaar zijn.
Alvast dank, Leonard (’72 A-Manta onderweg van 20S naar 2.2E)
Ja deze zijn beide bruikbaar voor de 22E
Dank Joost, ik heb hem inmiddels aangeschaft als reserve unit. Kon hem voor een prik overnemen, nooit open geweest, dus leek me goede koop. Ding zal maar kapot gaan een keer..
Dan, de injektoren. Ik zie op een duitse site injektoren aangeboden, geel en grijs. Is het correct dat de LE Jetronic (2.2E) met de voornoemde ECU de gele injektoren 0280150205 gebruikt (en dus niet de grijze?)
Dank weer, Leonard
Dag Joost, hele interessante en goede uitleg over het LE Jetronic systeem, zelf rijd ik met een BMW motor, de K100 die heeft juist hetzelfde injectie systeem, nu las ik op een van je pagina’s dat je bij Opel Tuners informatie zou kunnen vinden over het tunen van dit systeem, ik heb wat liggen googlen maar niets gevonden.
Aan de K100 hangt een zijspan en ik zou graag op lagere toeren ( kom zelden boven de 5500 a 6000 toeren ) wat meer koppel willen hebben.
Dit heb ik tot nu toe al gevonden : benzinedruk verhogen van 2,5 naar 2,8 kg/cm, ontsteking 2 graden vroeger zetten en de luchtmassameter twee tandjes verzetten zodat de klep sneller opengaat.
Moest er iemand nog ide?en of informatie hebben?
Alvast bedankt, Walter