Koeling CIH motor

De 1.2, 1.3, 1.6 motoren zijn uitgevoerd met een smallere radiator, maar deze is te wisselen voor een bredere radiator van de 1.8, 1.9 en 2.0 motoren zonder het front te hoeven aanpassen.

Smalle radiator
Smalle radiator
Brede radiator
Brede radiator

Een vaste fan geeft iets meer koeling als de visco fan vooral in de toeren, deze slipt niet zoals de visco fan.

Bij de oudere type waterpompen zit de fan vast met vier boutjes. De nieuwere type waterpomp zit de fan met linkse schroefdraad bevestigd op de waterpomp.

Om de koeling van de motor nog verder te verbeteren kun je de visco of vaste fan vervangen door een elektrische fan.
Onderin de radiator een moer solderen om het thermocontact in te schroeven of een pijpje tussen de onderste radiator slang met daarin een thermocontact.

Elektrische fan voor of achter de radiator monteren.

CIH motor met elektrisch fan
Merk nummerMaatMotor
Gates 6216mc9,5x900La/850Li16N, 16S, 19N, 19S
Gates 6264mcAVX10x888La16N, 16S, 19N, 19S, 19E, 20N, 20S, 20E, 22E
Zie de Gates website voor meer info.
1.66,5liter
1.95,9liter
2.06,2liter

Antivries

Vanwege de anticorrosiewerking moet er het gehele jaar door een mengsel van drie delen water op één deel antivries in het koelsysteem zijn. In de wintermaanden kan de concentratie verhoogd worden mocht het erg koud worden.

Antivries %Begint te bevriezen Bevroren
25-12-26
33-20-35
40-24-41
50-36-48

Thermostaat carburateur

Enkel werkende thermostaat opent bij 87 ºC, geheel geopend bij 102 ºC

Thermostaat injectie

Thermostaat begint te openen bij 82 ºC
Helemaal geopend bij 97 ºC, de hoogte van de onderste klep moet dan minimaal 36 mm zijn.

4 gedachten over “Koeling CIH motor”

  1. hallo ik heb een senator 30e in een bedford gelecht om dat bedford geen injectie heeft weet ik niet hoe ik dat moet aansluiten kun je mij niet verder helpen ik zouw een schema moeten hebben kun je mij daar aan helpen het moet nie gratis als hij maar rijd dank u

Plaats een reactie