19E of 20E ombouw in Manta B

De 20E is tweede hands goedkoper en beter te verkrijgen als de 22E en c24ne, er zijn minder aanpassing nodig voor de ombouw. De 20E met LE jetronic injectie is de betrouwbaarste cih motor ooit.

Motor ombouwen

Bij de standaard 19E of 20E Manta, Acsona, Kadett motor zit de bult van het carter aan de achterkant. Bij de Monza en Rekord 20E motor zit de bult aan de voorkant, dit past niet dus carterpan wisselen.

Motor Manta 2.0E

Olie aanzuigbuis moet verwisseld worden, zorg ervoor dat de olie aanzuigbuis goed vast en afgedicht is.

Het gat van de olie pijlstok zit origineel voor de motorsteun en er zit nog een gat achter de motorsteun met een aluminium stop erin, dus de aluminium stop vanaf de onderkant eruit tikken en van bovenaf in voorste gat slaan.
Wel de goede olie pijlstok gebruiken, anders klopt het peil in het carter niet meer. Olie pijlstok geleiding buis is niet vereist om te monteren.

Motorsteunen Manta monteren en de motorrubbers op de vooras, de motor kan nu in de auto gehangen worden.

Het uitlaat spruitstuk van de 19E uit de Manta A had een kleine uitlaat flens voor de uitlaat.

Koeling

De 1.2, 1.3, 1.6 motoren zijn uitgevoerd met een smallere radiator, maar deze is te wisselen voor een bredere radiator van de 1.9 en 2.0 motoren zonder het front te hoeven aanpassen.

Injectie

Was de Manta ooit origineel met injectie motor, dan is de auto kabelboom en de carrosserie al voorbereid voor de injectie.
Zitten de stekkers er niet dan zul je de draden zelf moeten aanleggen of de autokabel te verwisselen voor eentje die origineel voor een injectie is.

Voor de injectie kabel boom moet ook nog een gat in het schut board komen, de computer moet droog hangen. De lucht massa meter moet goed ondersteund zijn om storingen door trillingen te voorkomen.

Het brandstof systeem moet ook aangepast worden. Zekering nr. 11 beveiligd de pomp bij het L jetronic systeem, zekering nr. 7 beveiligd de pomp bij het LE jetronic.

De 19E is standaard uitgerust met de L Jetronic injectie, de 20E is uitgerust met L of LE Jetronic injectie.

Dezelfde functies moeten aangesloten worden bij gebruik van L of LE Jetronic injectie, deze kabel bomen verschillen wel van elkaar. Ook is de auto kabel boom verschillend bij de L of LE Jetronic injectie.

De uitleg hieronder is voor het LE Jetronic systeem

Bij de auto kabel boom LE Jetronic zit de drie polige stekker bij het huis van de aanjager deze aansluiten op drie polige stekker injectie kabel boom.

Aan de passagier kant ligt in de buurt van de onderkant A -style een los groen kabeltje deze aansluiten op het groene kabeltje bij de stekker injectie computer.

De dikke rode op de plus accu, de dikke bruine op de min accu, deze twee draden bevinden zich in de buurt van de 3 polige verbinding stekker.

LE jetronic 3 polige stekker
  • Zwart – Contact +12v
  • Zwart/rood – Startmotor
  • Blauw – Brandstofpomp

Drie polige verbindingsstekker LE Jetronic injectie kabelboom sommige draden zijn wit, dus effe doormeten.

De latere 20E ontsteking is semi-elektronisch, de weerstand draad als deze erin zit uit de auto kabel boom halen of kortsluiten. Doorzichtig draad tussen bobine en contactslot geeft een lager voltage door, wordt gebruikt bij ontsteking met contact punten.
Heb je een 19E of 20E ontsteking met contact punten dan moet er wel een weerstand draad tussen zitten. Vanaf de start motor klem +16 krijgt de bobine bij starten de volle accu spanning, deze draad vervalt ook bij semi-elektronisch ontsteking.

De 20E Monza en Rekord motoren met semi-elektronisch ontsteking zijn soms uitgerust met een stationaire regeling (ELS).

Carrosorie

Er zijn een paar kleine verschillen in de carrosserie tussen een carburateur model en injectie model.

  • Gat injectie kabel boom in schud board
  • Steuntjes lhm op binnen voorspatbord
  • Steun brandstofpomp en filters
  • Pinnetjes om de brandstof leidingen vast te zetten
  • Gat voedingkabel benzinepomp
  • Soms zijn de gaten voor de brandstof leidingen niet in de krik steun geboord
  • Gaten voor de brandstof leidingen in binnenspatbord
  • Bekleding onderaan a-style passagierskant om de computer achter te plaatsen

20S motor ombouwen naar 20E motor

  • Zuigers 20S en 20E zijn identiek, die van de 20N hebben een verdieping
  • Cilinderkop is ook hetzelfde, alleen op papier heeft de 20E meer compressie
  • Nokkenas is anders merkteken 20S =K , 20E = R
  • Koeling loop anders, pijpje achter in blok bij 20E en ander thermostaathuis
  • Andere radiatorslangen, kachelslangen
  • Krukas poelie met merkteken 20E bij 20S pijltje in onderblok
  • 20E drukgroep en koppelingsplaat is 8,5inch groot
  • 20S drukgroep en koppelingsplaat is 8inch groot
  • Op het uitlaatspruitstuk zit bij de 20E geen voorverwarmer
  • Op het distributiehuis van de 20E zit geen gat voor de benzinepomp
  • Onsteking 20S en 20E vacuum en mechanisch vervroeging andere waardes
CIH 20E motor

CIH 20E motor

5 gedachten over “19E of 20E ombouw in Manta B”

  1. hallo beste mede opel rijders,
    ik ben nieuw hier op de blog dus zal mezelf ff voorstellen. ik ben mark slabbekoorn 19 jaar, opelgek en fan. ik ben in het bezit van een manta b uit 1987, volgens de papieren een i200 (denk fout van rdw). ik heb echter een vraagje over het 20e spaghetti- spruitstuk dat op vele plaatsen te koop is. Op welke cilinderkoppen past dit allemaal? ook op 19s, 20n/s, 22e, enz.? hoop op een reactie van jullie. met vriendelijke groeten mark

  2. aha, dankuwel voor de snelle reactie, hier kan ik wat mee. ja ik wist idd dat in ieder geval van sommige de koppen de inlaatkanalen verschillend zijn. de kanalen van een 1900s zijn toch ook niet hetzelfde als 2.0e? in ieder geval bedankt voor deze reactie al zo snel. met vriendelijke groet van mark

  3. Hallo, ik ben bezig een CIH 2.0S om te bouwen naar een 2.0E. Ik heb een L-Jetronic inspuiting.
    Vraag : op de smoorklephuis zitten 2 aansluitingen voor een “koel” slang.
    Een van thermostaathuis naar smoorklephuis
    Een van smoorklephuis naar ……….. ???? Waar gaat deze naar toe ?????

Plaats een reactie