De c20let is de turbo versie van de c20xe, deze ombouw beschrijving is dus groten deels gelijk aan die van de c20xe. Samen met Mats vd Brand is deze beschrijving tot stand gekomen.
De c20let heeft 204pk en maakt gebruik van het Motronic 2.7 injectie systeem. Deze motoren dohc zijn aan de basis gelijk aan de manta ohc 1.8s motoren, dus hiervan kun je een hoop onderdelen gebruiken.
- Oliepijlstok + houder Manta 1.8S
- Carter + oliezeef en beugeltje Manta 1.8S
- Motorsteunen + rubbers Manta 1.8S
- 5bak Manta/Rekord 1.8S Getrag 240
- Tussenas 5bak Manta/Ascona B
- Radiator slangen Manta 1.8S en T-stuk
- Drukgroep en koppelingsplaat c20let
- Druklager Manta 1.8S
- Toplager Manta 1.8S
- Motor c20let met motronic 2.7
- Gaskabel c20let of Manta GSI
- Koppelingskabel Manta B 5bak
- Carterpan pakking Manta 1.8S (kurk) evt. 2x
Motorblok c20let ombouwen
Motorsteun turbo
Turbo hoeft niet te worden verdraait, let alleen wel goed op je hoofdremcilinder, pas deze indien nodig aan.
Slijp wel een stuk uit je voortrein, zodat het mogelijk is om een bocht aan je turbo te zetten, die naar je intercooler loopt. zo kun je ook zeker de turbo op de originele plek laten zitten.
Motorblok met verdeler
De c20let motor heeft de zelfde soort ontsteking als de c20xe Motronic 2.5 versie, je zult dus de kachel moeten verbouwen of de verdeler verplaatsen.
Zie voor meer informatie de c20xe ombouw.
Versnellingsbak 1.8S Getrag240 5bak
Eerst het toplager monteren in krukas, deze zit er standaard niet in!
De koppelingsplaat c20let kun je gebruiken de verstanding van het hart is hetzelfde als de prie as 1.8S versnellingbak.
Koppeling kabel
Zie voor meer informatie de c20xe ombouw.
Getrag265 5bak
versnellingbak Monza/Senator A getrag 265 met 4bak manta/rekord 1.8 ohc koppelings huis en tussenplaat,
tussenas Manta B automaat hierbij andere koppelingplaat gebruiken ivm andere vertanding prie as 10T.
Schakelpook naar voren zetten en baksteun aanpassen.
Radiator
De waterkoeling op turbo hoef je niet perse aan te sluiten, maar is wel aan te bevelen.
Aansluiten waterkoeling & Turbo timer
Zie voor meer informatie het hoofdstuk radiator van de c20xe ombouw.
Benzine
De benzinepomp van de Jetronic injectie heeft genoeg opbrengst voor de c20let, maar is de pomp al erg versleten, de brandstofdruk of boost wordt flink verhoogd dan zou er een benzine tekort kunnen ontstaan. Lees hier meer over op Max-boost.
Pas gelijk ook de vacuum rond de hot start valve aan, zoals beschreven op Max-boost.
Actief koolstoffilter
Motorblok inbouwen
Zie voor meer informatie de c20xe ombouw.
Uitlaat
De downpipe zul je zelf moeten maken
Je kunt een flexibel stuk gebruiken en de uitlaat beter ophangen anders hangt heel de uitlaat aan de turbo
Intercooler
Intercooler, pijpen 50m
bij deze foto zit de nog kleine intercooler, deze is reeds vervangen door een groter exemplaar. ook met pijpen van 50mm.
Elektrisch
Nummer
1 Benzine tank
2 Tank ontluchting ventiel
3 Actief koolstoffilter
4 leegloopsteller (idle valve)
5 Lucht temperatuur sensor
6 Krukas sensor
7 Trigger wiel
8 Knock sensor
9 Verdeler
10 Koelvloeistof temperatuur sensor
11 Lambda sensor
12 Turbo
13 Amail ventiel
14 Lucht massa meter
15 Bobine
16 Accumulator
17 Benzine filter
18 Injector
19 Benzine druk regelaar
20 Hotstart ventiel
21 Intercooler
22 Gasklep positie sensor
23 Benzine pomp
24 pulsatieregelaar
25 Kabelboom auto
26 1ste versnelling schakelaar
27 Achteruit rij schakelaar
1ste versnelling en achteruit rij herkenning zorgen ervoor dat de boost druk maar 0,5bar wordt.
De 1ste versnelling herkenning kun je niet doorverbinden, dit werkt niet. Je kunt de sensor uit de F28 versnelingsbak gebruiken deze los laten liggen of uit de computer laten programmeren.
De achteruit rij herkenning?
Het complete Vectra Calibra schema vind je op Vectra16v.com. Op deze site staat meer info over de Motronic 2.7 injectie.
Zodra het injectie systeem een fout opmerkt, komt deze in nood loop de boost druk zal dan maximaal 0,5bar zijn.
Bron: Mats vd Brand, St.Oedenrode.
Hallo mannen!!Rene uit Zaandam hier.
let erop dat je een c20let kabelboom(schakeldraad 12v plus)
wel op een draad zet waar genoeg ampere op staat!!!!
doe je dit niet,vonkt je c20let op maar 2 cilinders!!!!
dit heeft mij 2 maanden zoeken en een nieuwe kabelboom gekost.
ik had m op een originele geschakelde 12v+draat gezet van mn ascona B en vonkte dus maar op 2 cilinders.
een ouder type opel draadboom heeft dit probleem.
hoop dat we er wat aan hebben.mvgr Rene uit Zaandam.
Hallo, ik hab ook een C20LET en een versnellingsbak van een monza een 265 G-trag dat gaat in een kadett c komen te liggen maar ik vindt de juiste koppelingsplaat niet heeft er iemand een idee wat ik wel kan gebruiken.
Groeten Kevin
Hoi,
je hebt een koppelingshuis nodig van een manta 1.8s, maar dan wel met een 4-bak (moeilijk te vinden). Tussen de versnellingsbak en het koppelhuis moet een flens zitten. Even kijken op de site van Lahouter Motorsport, kost ongeveer 380€ maar past perfect. Wat ook wel heel goed is is de inbouw van een hydraulisch koppeling. Heb dit systeem zelf en werkt perfect, wel niet goedkoop
Hallo kevin.
Ik zit met het zelfde probleem.
Ik weet niet of jij al een oplossing hebt maar ik hoor het graag.
Dacht van een monza 2.5 maar kan het ook mis hebben
hoi rex
ik heb mijn koppelingsplaat op maat laten maken met versterkte veren in. In nederland zijn er meerdere bedrijven die dat doen , ze zetten het hart met vertanding van de monza koppeling in de koppelingsplaat van de c20let.
Groeten kevin
kevin ik zit met een kapotte 240 bak en heb nu van jouw gehoord dat ik in mijn c20xe koppelingplaat een hart van een monza of 10 tanden priesas kan laten plaatsen dat zou veel gemakkelijker zijn dan hoef ik niet terug een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat te kopen aangezien die nog niet oud zijn zou jij me een adres door kunnen geven waar ze die ombouw doen ? mvg gerard
Hallo,
Ik had een vraagje over de ombouw van een Opel manta/ascona. Aankomend jaar wil ik mij misschien een Opel Manta of Ascona aanschaffen. Hierin wil ik een C20let blok plaatsen. Nou vraag ik mij af welke manta of ascona (bouwjaar, type?) ik het beste kan ombouwen. Het lijkt mij dat ik het beste een Manta 1.8s kan kopen? Kan iemand mij hier nog tips over geven?
Ik kan aardig wat zelf doen dus dat is een voordeel en een kameraad doet veel met C20xe blokken dus dat is ook geen probleem.
Alvast bedankt,
Mvg, Laurens
Een GT/E heeft een injectie tank etc. en 3,44 achteras, iets betere vering, korter stuurhuis