Een lage oliedruk kan vele oorzaken hebben het is belangrijk om de oorzaak snel te achterhalen om motorschade te voorkomen.
Het oliedruk lampje gaat branden bij ongeveer 0,25bar. De standaard oliedruk meter is niet erg betrouwbaar om de druk goed te meten.
Oliepompdeksel
Als het deksel van de oliepomp is ingelopen kun je deze laten vlakken.
Het oliepompdeksel heeft een overdrukventiel met een nylon klepje, dit klepje slijt naar verloop van tijd en sluit dan niet meer goed af, wat een lage oliedruk zal geven. Wat ook vaak het geval is dat er vuil tussen de klep zit.
Je kan hiervoor in de plaats een stalen kogel met een diameter van 14mm plaatsen, de kogel is iets lager dan het nylon klepje, dus een vulplaatje gebruiken om de goede veer spanning c.q. oliedruk te verkrijgen.
Bij Edelschmiede kun je een repro stalen kogel met veer bestellen.
Het oliepompdeksel van een diesel heeft een metalen klepje, deze sluit veel beter af, ook is de veer sterker, waardoor het overdrukventiel pas bij een hogere oliedruk zal openen.
De “oude” cih’s van voor ?1970 hebben de overdruk klep in de zijkant van het distrubutie deksel onder de ketting spanner zitten.
De stalen kogel dicht vaak niet meer goed af in het distrubutie deksel, dit is vaak op te lossen door de kogel met behulp van een doorslag een tikje in het distrubutie deksel te geven. Het deksel van de oliepomp is vlak.
Olie
In principe is het niet schadelijk als er motorolie van een ander merk wordt bijgevuld, mits de andere olie hetzelfde kwaliteitsniveau (= gelijke API specificaties) en (bij voorkeur dezelfde) viscositeit bezit.
Een goede kwaliteit oliefilter is ook van belang, een slecht filter kan vuil doorlaten of te veel weerstand hebben. Goede filters zijn MAN W712 en het originele Opel oliefilter.
Advies 10w40 of 15w40 standaard. Bij motoren met lage oliedruk 20w50.
Motorolie | Overeenkomstig GM-6136M | |
---|---|---|
Soort olie | Enkelvoudige viscositeit | Multigrade olie |
Classificatie API | SE/CC | SE |
Zomer | SAE 30 | SAE 10W40 SAE 10W50 SAE 15W40 SAE 15W50 SAE 20W40 SAE 20W50 |
Winter | SAE 20W20 | |
Noordenlanden onder -20 | SAE 10W | SAE 5W30 |
SAE 10W niet geschikt voor lang aangehouden hoge snelheid |
Eerste vulling | 4,1liter |
Vulling zonder filter | 3,5liter |
Vulling met filter | 3,8liter |
Verschil tussen min en max | 1,5liter |
Oliepomp
Zie de CIH revisie pagina’s controle en opvullen van de oliepomp voor verdere info.
Je kunt ook een oliepomp met hogere opbrengst kopen, deze heeft hogere tandwielen en een vulplaat, de opbrengst is theoretisch ongeveer 30% hoger.
Advies om deze niet te kopen omdat ze vaak vastlopen, de opbrengt toch erg tegenvalt door lekkage langs vulplaat, de vulplaat zelf wordt niet goed gecenteerd, spie tussen de verdeleras en het tandwiel afbreekt, bij de laatste serie is de tandspeling zelfs veel te klein.
Oliekoeler
Om een oliekoeler op de motor te maken, dien je een “sandwich”plaat tussen het oliefilter en de aansluiting hiervan te zetten. In de “sandwich” plaat zit een thermostaat, zodat de olie alleen als deze te warm is door de oliekoeler stroomt.
Carter Ascona en Manta B
Om de olie onderin het carter te houden bij scherpe bochten, kun je een spatplaat in het carter lassen.
Aluminium carter van een Ascona B 2.0 diesel heeft een grotere inhoud van 1 liter, deze carters zijn zeldzaam.
mooie tips bedankt.
ik hoop dat je me nog wat verder kan helpen.
mijn 20E heeft bij warme motor stationair te weinig oliedruk,bij koude motor is dit ok.
ik heb het kunstof klepje vervangen voor kogel 14mm, dit hielp niet, nu heb ik de dunne papieren pakking van het oliepompdekseltje vervangen voor vloeibaar, oliedruk is nu goed maar nu ik hoor een fluitje, zijn mischien de tandwielen die te strak zitten, zal dit vanzelf wegslijten of is dit gevaarlijk, of zou het fluitje veroorzaakt kunnen worden door de stalen kogel ipv kunstof klepje
alvast bedankt je site heeft me al veel geholpen
groet mantaaaaah jer
Even de ontsteking eruit halen om te voelen of de tandwielen niet te zwaar gaan, je kan de oliedruk wat verhogen door een vulplaatje van 2a3mm tussen de veer en de moer te doen.
De oliedrukmeter in het dashboard wijkt meestal af, het is wel aan te raden om met een losse meter de druk te controleren.
weet iemand ook waar deze klepjes nieuw te bestellen zijn?
of de pomp met hogere opbrengst?
wel het liefst hier in nederland aangezien mijn duits 0,0 is.
alvast bedankt
Misschien bij biesheuvel in nieuwendijk
Hallo,
Ik heb een B manta 1.9 S van eind 76, met anderhalve ton op de klok.
Ik had begrepen dat die oliepomp een zwak punt is bij deze blokken. Hoe kan ik controleren of het nylon klepje nog goed is?
En zo niet, hoe kom ik aan een kogel van 14 mm? Ik denk dat het een lager kogel moet zijn?
Groeten, Koen.
Oliedruk meten met een echte meter of klepje demonteren, kogel is inderdaad een kogel lager.
Wat is eigenlijk een goede oliedruk…
Ik zat met een warme motor tussen de 2 en 4 bar (afhankelijk van de belasting)
“Blijven draaien tot de olie in de cilinderkop komt eventueel kun je een oliedruk meter aansluiten.”
Waar moet men deze meter aansluiten?
Waar de oliedruk sensor zit of voorop zie pic
Ik heb nu het systeem met vulplaat, i.c.m. de orginele oliepomphuis.
De druk bij een koude motor stationair is nu 5 bar. Bij warme motor 3 bar.
Bij volle belasting 5 bar en bij normaal rijden ongeveer 4 bar.
Dat is toch goed?
Dit zijn mooie waardes, heb je ook het dieseldeksel gebruikt?
Waar heb je de verlengde oliepomptandwielen en het tussendeksel vandaan?
Risse motorsport