Manta B c24ne 0mbouw

De c24ne motor is origineel geleverd in de Omega A en Frontera met het Motronic injectie systeem. De motor levert 125pk(92kw) bij 4800rpm en 195Nm bij 2400rpm.

Bouwvorm van de c24ne cilinderkop verschild met 1.6, 1.9 2.0 cilinderkoppen. Inlaat poorten zitten hoger in de cilinderkop en aansluiting thermostaathuis is ook anders. Cilinderkoppen van de c24ne hebben altijd geharde klepzittingen.

Op het opel forum staat een interessant topic over de c24ne ombouw.

  • c24ne motor Omega A, Frontera
  • 2.2E vliegwiel+koppeling+drukgroep of alles van een 2.0E
  • Inlaatspruitstuk 2.2E eventueel met complete injectie systeem
  • Carterpan met olie aanzuigbuis, oliepijl buis en pijlstok CIH Manta/Ascona B
  • Motorsteunen en rubbers CIH Manta/Ascona B
  • Getrag 240 5bak
  • Groep A uitlaat
  • Carter pakking cih 1.6-2.2 motoren
  • In/uitlaat spruitstuk pakking c24ne

Motor c24ne ombouwen

Bij de standaard c24ne motor zit de bult van het carter aan de voorkant. Dit past niet in een Manta hier zit de bult normaal aan de achterkant.
De carterpan moet verwisseld worden, zorg ervoor dat de olie aanzuigbuis goed vast en afgedicht is.
Carterpan zit bij een c24ne zit vast met M8 in plaatst van M6. Dus gaatjes in carterpan opboren naar 8,5mm en inbus bouten M8 gebruiken om het carter vast te zetten.

Het gat van de olie pijlstok zit origineel voor de motorsteun, er zit geen gat achter de motorsteun bij een c24ne, deze zul je dus zelf moeten boren op 13,5mm. Wel de goede olie pijlstok gebruiken, anders klop het peil in het carter niet meer. Olie pijlstok geleiding buis is niet vereist om te monteren.

Motorsteunen Manta monteren en de motorrubbers op de vooras, de motor kan nu in de auto gehangen worden.

Vliegwiel

Bij de 2.2 motoren en kleiner is het vliegwiel vastgezet met 6 12.9 bouten, eentje hiervan is de pasbout en gemerkt met P. De c24ne heeft geen pasbout en de draad van de bouten is ook anders.

Wil je een 2.2E, 2.0E, 2.0S enz vliegwiel voor de 4bak of getrag 240 versnellingsbak monteren dan zit er teveel spelling tussen het vliegwiel en de c24ne bouten, dit kun je oplossen door een busje te laten draaien.

Koeling

Origineel koeling c24ne heeft een radiator zonder dop, maar een apart vaatje met dop. Dit vaatje hoef je dus niet perse te gebruiken maar kan er tussen uit. Verwarming op inlaatspruitstuk kun je laten vervallen.

De radiator van een Omega of Frontera past niet zomaar in de Manta.
De brede radiator 1.9/2.0 Manta/Ascona motoren heeft genoeg capaciteit voor de c24ne.

Buitenste aansluiting thermostaathuis op onderkant radiator, onderste aansluiting met korte bocht op waterpomp, bovenste aansluiting op bovenkant radiator.

Om de kachel aan te sluiten dunne aansluiting bovenop waterpomp en rechter zijkant motorblok gebruiken.

Uitlaat

Bij gebruik van het c24ne uitlaatspruitstuk moet je de standaard uitlaat, groep N of A uitlaat aanpassen omdat de aansluitflens onder een andere hoek zit. Maak je geen gebruik van de lambdassensor dan kun je het 20E of 22E uitlaat spruitstuk gebruiken, de uitlaat hoeft dan niet aangepast worden.

Motronic injectie systeem c24ne

Complete systeem gebruiken, ontsteking, uitlaatspruitstuk met lambdasensor, luchtmassameter, kabelboom, sensoren, computer, enz. Dit om storingen te voorkomen. De ontsteking werkt ook samen met de injectie dus deze ook gebruiken. Inlaatspruitstuk c24ne is te hoog voor in een Manta je zult een gat in de motorkap moeten maken. Je zult dus 2.2E inlaatspruitstuk moeten gebruiken, maar hierop past de injectie brandstof rail c24ne niet(Maar is makkelijk aan te passen).
Het brandstof systeem moet ook aangepast worden.

In de Ascona B met dieselmotorkap past het c24ne inlaatspruitstuk wel.

Kabelboom injectie c24ne zit ook en stuk basis bekabeling van de auto in, de meeste draad kleuren zijn het zelfde gebleven, maar meten is weten. Dit systeem heeft veel meer componenten als de 2.2E en 2.0E systemen, en daardoor wat moeilijker is om elektrische aan te sluiten. Voor de elektrische schema’s Omega A zie de handboeken groep.

De onsteking van de c24ne is semi-elektronisch, de weerstanddraad als deze erin zit uit de auto kabelboom halen. Doorzichtig draad tussen bobine en contactslot geeft een lager voltage door, wordt gebruikt bij ontsteking met contactpunten.

Startmotor, dynamo, oliedruksensor en koelwater temperatuur sensor kun je als vanouds aansluiten.

Het motonic injectie systeem kun je uitlezen.

Injectie 2.2E

Complete systeem gebruiken, inlaatspruitstuk, ontsteking, luchtmassameter, kabelboom, sensoren, computer, enz. Dit om storingen te voorkomen. De ontsteking werkt ook samen met de injectie dus deze ook gebruiken. Gebruik de krukas poelie van een 2.0E of 2.2E, omdat op de krukas poelie c24ne geen merkteken heeft om de ontsteking op tijd te zetten.

Om de rest van het systeem aan te sluiten kun je de 22E ombouw pagina en 22E LE injectie pagina bekijken.

inlaatspruitstuk 22E motor

Injectie 2.0E

Complete systeem gebruiken, ontsteking, luchtmassameter, kabelboom, sensoren, computer, enz. Dit is om storingen te voorkomen.
Er zijn een paar kleine aanpassing nodig voor gebruik op de c24ne motor, meer inbouw tips op de 20E ombouw pagina, voor het Jetronic injectie systeem zie: L Jetonic en LE jetronic pagina’s .

Het inlaatspruitstuk en thermostaathuis 2.0E past niet op de c24ne cilinderkop, maar gebruik van inlaatspruitstuk 2.2E en thermostaathuis c24ne is wel mogelijk, hierdoor zijn de koudestart injector en bruine sensor niet zonder aanpassingen te plaatsen.
De rest van het 2.0E systeem kun je wel zonder aanpassingen plaatsen. Gebruik de krukas poelie van een 2.0E of 2.2E, omdat op de krukas poelie c24ne geen merkteken heeft om de ontsteking op tijd te zetten.
Vaste ontsteking c24ne is niet meer te gebruiken.

Koudestart injector kan achter in het inlaatspruitstuk gezet worden, gaatje boren en goed afdichten. Om de bruine sensor te kunnen plaatsen, kun je het thermostaathuis 20E gebruiken of bovenin het thermostaathuis c24ne kun je M14x1,5 draad tappen voor de sensor  te kunnen plaatsen. Maar de bevestiging gaten voor de 20E thermostaathuis zitten verkeerd, dus nieuwe in de cilinderkop boren.

20 gedachten over “Manta B c24ne 0mbouw”

  1. thanks voor de link,
    nou heb ik op je site ook gelezen dat als je een getrag 240 bak wil plaatsen je de tunnel moet veranderen, heb je hoofdstuk al een paar keer gelezen maar begrijp nog steeds niet helemaal wat ik nou precies moet veranderen aan mijn b3 omdat voor elkaar te krijgen. je had het over verhogen en de pook komt meer naar achteren, heb je daar ook maten voor of tips??

    vriendelijke groet bram valster

  2. oke dank je wel, scheeld me dan weer werk en kan hij naar de spuiter,
    wat ik nog wilde vragen over de dubbele webers op de 2.4
    hoe werkt dat met de kabelboom en de boordcomputer dan? raakt de computer niet van slag, omdat je niet alle draden aan kan sluiten e.d.
    kan je me daar nog meer over vertellen, ik hoop het want ik kom er niet helemaal uit,

    vr gr bram

  3. Als het ding een beetje vermogen moet gaan leveren dan wil je het spruitstuk van de 2.2E niet (veel te kleine doorlaten, vergelijk maar eens met een 2.0E spruitstuk), ook niet het motormanagement, kabelboom en zeker de kenlijngestuurde onsteking niet die er onder de 6.000 rpm al de brui aan geeft.
    Mijn ervaring is (al meer dan 8 jaar intussen) dat volgende beter werkt:
    Inlaatspruitstuk van 3.0CIH Monza/Senator, achterste paar buizen van de header afzagen en de header hier weer dicht maken, door er een alumium plaat voor te lassen. Nu heb je mooi grote kanalen, en een groot gasklephuis en het spruitstuk past gewoon.
    Kabelboom en ECU van 2.0 L-Jetronic (Manta GSI). Stroomverdeler, bobine etc van 2.0E (Manta GSI). Vacuumvervroeging eraf laten. Luchtbypassklep kan ook vervallen evenals koudestart verstuiver.
    Origineel luchtmassameterhuis vervangen door een grotere (3.0 liter of BMW 728,735i oud type). Koolstof sleepprint van Manta GSI (5-pins) monteren in het grote gasklephuis. Veervoorspanning proefondervindelijk instellen met afgassentester.
    Op deze manier heb je profijt van de op zich mooie cilinderkop van een 2,4 (of 2.2) met veel stijlere inlaatkanalen en grotere kleppen t.o.v. 2.0E. Moet ie dan nog sneller:’Probleem’ blijft dan de ’te’ lage compressieverhouding. Hier kunnen CAM-zuigers een oplossing bieden (bijv. van Omega Pistons), maar dan wordt het al wel weer iets duurder. Oh ja, mocht je geen speciale nokkenas hebben of willen monteren dan is die van een 2.0E ook weer veel geschikter dan die van een 2.2E. De 2.2E is nooit bedoeld geweest om wat toeren mee te draaien, helaas.

  4. @bramgouda, je moet de 2.0E ontsteking hebben zonder ELS (toerenregeling) het 2.4 systeem kan de prullenbak in.

    @Rik Ophuis, bedankt voor de uitgebreide reactie, van motoren opvoeren heb ik niet veel kaas gegeten, dus is wel leuk als hier iets over geplaatst wordt.

  5. Hallo ik had een vraag betreft. kabelboom van mijn omega ligt nog in de auto ascona b . maar wat kan er allemaal weg zodat er niet zo veel kabels over blijven. Heeft er iemand een schema van omega 2.4 ..

    Groetjes Erik

  6. kunnen kullie mij vertellen wat ik eventueel aan moetpassen aan de aandrijfas? kan ik gewoon de oude van de 1.8 gebruiken? of moet ik er 1 van een 2.4 gebruiken??
    en weet je misschien ook welke richting de motorsteunen opgericht staan bij de ombouw naar een 2.4. naar voren of naar achteren?

  7. @Rik; dus jij zegt dat je die koude starter gewoon kunt weglaten. Heb je dan ook die bruine stekker voor het bimetaaltje in het thermostaat huis weggelaten?

    Krijg je dan geen problemen met starten als het koud is?

    ‘luchtbypassklep’ : wordt daar die stappenmotor op het injectiehuis mee bedoeld?

  8. @McLambo,
    Koude start inspuitventiel kan achterwege blijven (stekker gewoon laten zitten). De lucht by-pass klep (= luchtomleiding om de gasklep via slangen en ‘stappenmotor’ gestuurde klep) kun je ook gewoon weglaten. Klinkt misschien gek maar wanneer je de veervoorspanning in je LMM eenmaal ingesteld hebt dan merk je er niets van (misschien heel iets lager stationair toerental koude motor en iets hoger stationair bij warme motor, maar ik vraag me af of je dat al zult merken). Je zult wel een iets rijker mengsel rijden dan helemaal origineel.

  9. Wie weet er waar technische informatie te vinden is over de C24NE?

    Ben er momenteel eentje aan het reviseren, maar ik kan geen boek vinden van bv kluwer of olieslager waar info over de C24NE staat, zoals slijtagemargens en aanhaalmomenten… ?

  10. Hallo allemaal,

    Ik heb door achterstallige betaling een C kadet gekregen waar een 2.2 ascona motor in ligt waar de lagers van stuk zijn nu heb ik er ook een C24NE motor bij die er in moet maar ik heb niet echt verstand van opels dus heb ik vragen…en lees net veel kennis van mensen hier… : wat moet er gedaan worden wil dit blok erin kunnen (de vorige eigenaar zei dat alles 1op1 past) en waar kan ik een pakkingset krijgen want bij mijn lokale onderdelenboer kan ik het niet krijgen…?
    Alle hulp is welkom… p.s. ik wil de auto maken om hem te verkopen heb al teveel speeltjes dus als er mensen zijn die er misschien interesse in hebben zoals hij er nu nog bij staat (lagers kapot draait nog wel) zijn ook van harte welkom het is trouwens een orginel C Kadet GTE uit 1976
    Alvast bedankt en groeten, Richard

  11. Hallo Joost
    Vraagje ik heb een 2.4 met daar op een 2.0S cilinderkop er op
    voor in mijn B1 van 1976.
    Kan ik daar ook gewoon een 1.9s vliegwiel achter zetten en welke koppelingset kan ik het beste voor gebruiken.
    Gaat mijn niet om de snelheid van de 2.4 maar om het koppel van daar dat ik alles zo orgineel wil laten uit zien maar het koppel hebben van de 2.4.

  12. hallo, ik heb net een 2.4 in mijn ascona gelegd,
    is een opgeboorde 2.4, nu 2.5 met wossner zuigers, h-profiel drijfstangen,
    bewerkte kop, 3.0 verkorte injectie..en alles wat erbij hoort. motor heeft een complete revisie ondergaan en is nieuw

    Nou heb ik wat problemen waar ik blijf mee zitten,
    stationair loopt hij netjes alleen de ene keer draaid hij 900 toeren, de volgende keer na het rijden
    1600 de volgende keer valt hij stil.. telkens wat anders, soms gewoon stationair zonder ergens aan te komen, van 1000 naar 1600, draai je de stationair iets mnder valt hij uit en omgekeerde, heb al veel gewisseld en gecontrolleerd op valse lucht..
    volgende week inlaat/uitlaatpakking veranderen..

    -ook bij iedere hoger of lager schakeling neemt de motor niet netjes aan, altijd precies aan schokje,

    hoop op de ultieme tip 🙂

    Mvg. Rob

Plaats een reactie