Compressie einddruk controleren

De compressie einddruk meten geeft een goed beeld van de staat van de motor.

Let er op dat de gassen uit de open bougie gaten brandbaar kunnen zijn.

De dynamische test

  1. Breng de motor op bedrijfstemperatuur. Koelvloeistof 80 ºC, olie 60 ºC.
  2. Koppel de spanning van de bobine los.(zwarte draad)
  3. Draai alle bougies uit de cilinderkop. (nummer deze en kijk op bougies aflezen)
  4. Zet de gasklep geheel open.
  5. Plaats de compressiemeter in het bougiegat.
  6. Laat de startmotor nu ongeveer 4 seconden draaien.
  7. Bij iedere compressie slag gaat de druk stapsgewijs omhoog tot  het maximum bereikt is.
  8. Voor een goed vergelijk is het belangrijk per cilinder evenveel compressieslagen te nemen 5 tot 8 is genoeg.
  9. De accu moet geheel opgeladen zijn en het toerental moet minstens 300 RPM bedragen.
  10. Controleer alle cilinders, het drukverschil tussen de cilinders onderling mag niet meer dan 100 kPa of 1 kg/cm2 bedragen.
MotorcodekPa
17N1150 - 1300
19N1000 - 1150
20N1150 - 1250
20S 20E1150 - 1350

Als bij één cilinder een minder goed resultaat behaald wordt kan dit veroorzaakt worden door:

  1. Slechte afsluiting van de zuiger aan de cilinderwand.
  2. Slechte afsluiting van de kleppen.
  3. Controleer zo nodig eerst de oliedruk in de hydraulische stoters.

Door de test nat opnieuw uit te voeren door een beetje olie op de cilinderwand te spuiten kun je lekkage langs de cilinderwand grotendeels uitsluiten.

Als de compressie in een van de cilinders heel laag of zelfs nul is duidt dit meestal op ernstige problemen als:

  • Een nok van de nokkenas is ernstig versleten
  • Hydraulisch stoter is lek of leeg
  • De klep heeft een gebroken steel of er zit een gat in.
  • Een vastzittende klep.
  • Een gebroken klepveer.
  • De koppakking kan eruit geblazen zijn.
  • Als de druk in twee naast elkaar liggende cilinders laag is duidt dit op een lekke koppakking tussen de cilinders

Als de compressie in een of meer cilinders erg hoog kan dit duiden op excessieve koolaanslag in de cilinder.

De statische test

Bij de dynamische test kan de snelheid van de zuigerbeweging problemen maskeren.

bougie lucht aansluiting om compressie einddruk te meten

Lees verder op : Onderhoud schema Manta B

Plaats een reactie