De volgende onderdelen kun je alleen (de)monteren als je de motor uitbouwt :
- Carterpan
- Distributie deksel en geleiders
- Zuigers met drijfstangen
- Krukas
De volgende onderdelen kunnen ge(de)monteert worden met de motor nog in de auto :
- Dynamo
- Startmotor
- Oliepomp controleren
- Overdruk ventiel oliepomp controleren
- Omloopklep oliefilter controleren
- Waterpomp
- Verdeler demonteren
- Verdeler monteren
- Thermostaathuis
- Inlaat/uitlaat spruitstukken carburateur
- Krukas poelie
- Voorste krukas keerring vervangen
- Achterste krukas keerring vervangen
- Brandstofpomp carburateur vervangen
- Cilinderkop met nokkenas
Motor revisie
- De carterpan, distrubutie deksel en ketting, zuigers met drijfstangen en krukas kun je alleen buiten de auto (de)-monteren. Het beste de motor in een montage bok te hangen zodat er op zijn kop kan worden gewerkt.
- Voor het (de)-monteren van de zuigers met drijfstangen is het makkelijk dat je de motor 180 graden kan draaien.
Onderblok strippen
Stand van de motor tijdens demontage is cilinder 4 in BDP compressie slag.
De motor kan alleen in deze volgorde gedemonteerd worden:
- Cilinderkop demonteren
- Carterpan
- Distributie deksel met ketting demonteren
- Drijfstangen met zuigers demonteren
- Krukas demonteren
Cilinderkop strippen
Onderzoek naar slijtage
Als de motor uit elkaar is gehaald en alle onderdelen goed zijn schoongemaakt, moet er worden beslist welke delen moeten worden vernieuwd. In twijfelgevallen is het altijd beter om nieuwe onderdelen te monteren. Zelfs als een onderdeel toch nog geschikt zou zijn om te worden gebruikt, heeft het vaak slechts een geringe levensduur over vanwege de slijtage en ook moet eraan worden gedacht of het een moeilijk te bereiken onderdeel is voor het geval het later moet worden vervangen.
Deze zaken zijn betrekkelijk en hangen af van het feit of men met een klusje bezig is om de auto rijdend te houden of dat er gedacht wordt aan een revisie waardoor de motor nog vele duizenden kilometers meegaat en dus financieel verantwoord is.
- Distributie controleren
- Drijfstangen controleren
- Zuiger en veren controleren
- Cilindervoering controleren
- Krukas controleren
- Krukaslagers controleren
- Nokkenas en lagers controleren
- Vaste en hydraulisch stoters controleren
- Kleppen en zittingen controleren
Onderblok opbouwen
Stand van de motor tijdens montage is cilinder 4 in BDP compressie slag.
De motor kan alleen in deze volgorde gemonteerd worden:
- Krukas monteren
- Drijfstangen met zuigers monteren
- Distributie deksel met ketting monteren
- Stalen carterpan monteren
- Cilinderkop monteren
- Zuigerveren
- Zuigerpennen
Cilinderkop monteren
Controle en afstellingen
Asbest
Stand motor
- De cilinderkop en distributie wordt ge(de)monteerd met cilinder 4 in BDP einde compressie slag. Cilinder 1 staat dan ook in BDP maar einde uitlaat slag.
- Het vliegwiel wordt gemonteerd met cilinder 1 en 4 in 0 graden BDP. Het balletjes in het vliegwiel moet dan in lijn liggen met pompnagel pijltje of gaatje hiervoor in het kijkgat cilinderblok.
- De stroomverdeler wordt ge(de)monteerd met cilinder 1 in BDP 5 of 10 graden voor het einde van de compressie slag.
Revisie special gereedschap
- Momentsleutel
- Kopbouten – 12 mm veeltand (lijkt op torx, maar heeft 12 tanden in plaats van 6)
- Nokkenas kettingwiel – 8 mm veeltand
- Vliegwiel bouten – Zeskant dop sleutelmaat 17 (ronde kanten begin dop weghalen, de bouten zijn erg laag)
- Inbus 7 mm vul pluggen oliepomp en oliefilter
- Zuigerveer klembus
- Zuigerveer tang
- Klepveer tang
- Voelerlint op rol 0.30mm
- Stalen rij
- SW-191 huls voor in de versnellingsbak om te voorkomen dat de bak leegloopt.
- Tegenhoud gereedschap vliegwiel SW-?
Tips en tricks
- Voordat je begint met sleutelen maak de massa aansluiting van de accu los.
- Voordat je met brandbare stoffen aan de gang gaat zorg voor blusmiddelen.
- Gedurende het demonteren moet er goed opgelet worden dat er geen vuil in de motor kan komen. Hiervoor is het nodig de buitenkant van de motor grondig te reinigen.
- Pas als de motor helemaal schoon en vet vrij is kan het demonteren worden begonnen.
- Tijdens het demonteren, moet elk onderdeel in een bak petroleum worden gereinigd.
- Dompel nooit onderdelen met oliekanalen, zoals de krukas, in een bak petroleum of benzine. Om deze onderdelen schoon te maken, is het voldoende ze met een schone, in petroleum gedrenkte, doek af te vegen. Oliekanalen kunnen met een speciale borstel worden gereinigd, daarna met perslucht de olie kanalen doorblazen als extra voorzorgsmaatregel.
- Het gebruiken van oude pakkingen moet worden afgeraden. Om mogelijke moeilijkheden te voorkomen, moeten er altijd overal nieuwe pakkingen worden gebruikt.
- Gooi de oude pakkingen niet weg want het gebeurt soms dat er niet onmiddellijk nieuwe zijn te verkrijgen en dan is de oude pakking soms goed als mal te gebruiken.
- Als het mogelijk is, moeten alle bouten, moeren en (veer)-ringen weer hand vast worden gemonteerd op de plaats waar ze vandaan kwamen. Als dit niet mogelijk is, doe de onderdelen in plastic zakjes met tekst erop.
- Gebruik een verfstift om onderdelen duidelijk te merken.
- Alle bewegende delen moeten precies op dezelfde plek terugkomen. Delen die een bepaalde draairichting hebben moeten weer zo gemonteerd worden dat de draairichting behoudende blijf. (eigenlijk geldt dit voor alles wat je uit elkaar haalt!)
- Draai bouten en moeren die een onderdeel vasthouden altijd in een patroon (kruisgewijs) en in stappen los. (wat raar toch dat het laatste boutje afbreekt!)
- Maakt vooral veel foto’s en maakt eventueel aantekeningen.
Bronnen
Opel forum revisie topic
Haynes autohandboek Opel Ascona&Manta B
Vraagbaak Ascona/Manta B
Vraagbaak Opel Kadett C
Opel werkplaats handboek Ascona en Manta B
Aanhaalmomenten in Nm voor de 4cyl. CIH motor | Nm | |
---|---|---|
Vlieg of aandrijfplaat op krukas | 60 | bij 2.4 70 |
Hoofdlagerkap op motorblok | 110 | |
Oliepompdeksel op distributiehuis | 6 | |
Plug op overdrukventiel oliepomp | 40 | |
Oliefilter op distributiehuis | 15 | |
Brandstofpomp op distributiehuis | 15 | |
Distributiehuis en waterpomp op motorblok | 15 | |
Dynamosteun op distributiehuis | 40 | |
Dynamosteun op motorblok | 40 | |
Drijfstanglagerkap op drijfstang | 45 | |
Oliepan op motorblok | 5 | |
Olieaftapstop | 45 | |
Kleptuimelaar draadeind | 35? | |
Cilinderkop op motorblok | 100 | |
Cilinderkop op distributiehuis | 25 | |
Kettingtandwiel op nokkenas | 25 | |
Snaarschijf op krukas | 100 | |
Trillingdemper op krukas | 155 | |
Moer steun op startmotor | 4 | |
Startmotor op motorblok | 70 | |
In- en uitlaatspruit op cilinderkop | 35?40 | |
Carburateur op inlaatspruitstuk | 18 | |
Bougies | 40 | |
Voorste motorsteunen op motorblok | 35 | |
Motorophanging achter op versnellingsbak-staartstuk | 30 | |
Voorste motorsteun op ophangrubber | 40 | |
Oliedrukschakelaar op motorblok | 45 | |
Thermotijdschakelaar in thermostaathuis | 22 | |
Temperatuurvoeler in thermostaathuis | 11 | |
Hulpluchtschuif op thermostaathuis | 6 | |
Brandstofleiding op carburateur (INAT) | 15 |