CIH ontsteking tijdstip afstellen

Het ontsteking tijdstip moet worden afgesteld als door revisie of onderhoud de relatie tussen de zuigerstand en het ontsteking tijdstip verstoord geraakt kan zijn.
Het is aan te beleven om het ontsteking tijdstip opnieuw af te stellen met een stroboscoop lamp als andere instellingen het goed functioneren van de motor belemmert heeft.

Bij de volgende procedure wordt ervan uitgegaan dat het de bedoeling is een standaardmotor in redelijk goede staat zo af te stellen dat hij zijn normale vermogen levert.
Bovendien wordt ervan uitgegaan dat benzine met het juiste octaan gebruikt wordt.

Het ontsteking tijdstip is juist afgesteld als:

  • Bij carburateur motoren het pijltje tegen over het balletje in het vliegwiel
  • 19E en 20E injectie de ribbel op het distributie huis tegen over de kerf op de krukas poelie
  • 22E injectie de plek voor de BDP opnemer tegen over de hap uit de krukas poelie
  1. Maak de merktekens wit.
  2. Breng de motor op bedrijfs temperatuur.
  3. Haal de vacuüm slang los van de onderdrukdoos en sluit deze slang naar het inlaatspruitstuk af.
  4. Controleer met een stroboscoop lamp op stationair toerental het ontsteking tijdstip.
  5. Maak voor het afstellen de verdeler los en verdraai tot de merktekens tegen over elkaar staan.
  6. Tegen de klok in ontsteking vervroegen met de klok mee verlaten.

De carburateur motoren hebben een vaste ontsteking tijdstip van 5 graden voor BDP, de 19E, 20E en 22E injectie motoren werken met 10 graden voor BDP.
Verders geldt cilinder 1 helemaal boven dus 0 graden BDP, balletje in vliegwiel gelijk met pompnagel pijltje of gaatje hiervoor.

Bij de c24ne met Motronic injectie systeem wordt het ontsteking tijdstip en stationair toerental door de computer geregeld dus verdraaien van de verdeler heeft geen zin.

Bij hele oude motoren van voor 1970 is het distributie deksel voorzien van vier merktekens, het langste merkteken moet dan tegenover de kerf in de krukaspoelie staan.

Voor demontage en montage van de stroomverdeler zie de CIH revisie pagina.

Onsteking merkteken carburateur motor
5 graden voor BDP
Onsteking merkteken injectie motor
10 graden voor BDP

ELS

De electronische ontsteking kan ook uitgevoerd zijn met ELS uit de Monza Rekord E en Senator A.
Door vervroeging stationair motor toerental gelijk houden onder wisselende motorbelasting door dynamo/aircopomp. Hier zit gelijk ook een toerental begrenzing op?

ontsteking els

Stationair toerental afstellen met 22E injectiesysteem

De 22E motor is voorzien van 2 systemen, deze systemen eisen een andere manier van afstellen dan bij een 2.0E systeem.

Systeem 1 hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental regeling in elkaar gedrukt worden, afstelling van het toerental is dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de stekkers terug plaatsen.

ontsteking 2de type

Systeem 2 hierbij kunnen de beide stekkers van de stationaire toerental afstelling niet in elkaar, hierbij moet je de gasklep-stekker los nemen en alle 3 aansluitingen met elkaar verbinden, als dat klaar is kan de ontsteking dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de verbindingen uit de stekker halen die bij het gasklephuis zit en de stekker terug plaatsen.

Lees verder op : Onderhoud schema Manta B

5 gedachten over “CIH ontsteking tijdstip afstellen”

  1. Pingback: Joost Abrahams
  2. Pingback: Joost Abrahams

Plaats een reactie