- De klepschotel randen moeten onderzocht worden op scheurtjes, verbranding of putvorming op de plaats waar de kleppen dragen. Ook de klepzittingen in de kop moeten op deze sporen worden onderzocht. Gewoonlijk wordt de klep het eerste beschadigd maar als een slechte klep niet wordt hersteld, zal de zitting schade lijden en dat is moeilijk te repareren.
- Als er geen duidelijke tekenen zijn van putvorming, kan de klep op zijn zitting worden ingeschuurd.
- Het klep slijpen gebeurt als volgt. Plaats de cilinderkop omgekeerd op de werkbank, met blokken hout onder de uiteinden, zodat er ruimte blijft voor de klepstelen.
- Smeer wat grove slijppasta op het zittingvlak en druk het zuignapje van het slijpgereedschap op de klepschotel. Slijp nu met halfcirkelvormige bewegingen de klepschotel in op zijn zitting, af en toe de klep oplichtend, om de slijppasta opnieuw over de omtrek van de zitting te verdelen. Als een gelijkmatig, dof-mat oppervlakte ontstaan is op zowel de zitting als de klepschotel, veeg dan de grove pasta weg en herhaal de procedure met de fijne slijppasta, net als eerst de klep af en toe oplichtend om de pasta goed te verdelen. Een zwakke veer onder de klepschotel vergemakkelijk dit karwei. Als een gladde, ononderbroken, lichtgrijze matte laag is ontstaan, zowel op de klepschotel als de klepzitting, is het klep slijpen voltooid.
- Als de klep moest worden vernieuwd, moet deze op dezelfde manier op de zitting worden ingeschuurd.
- Een andere vorm van slijtage kan optreden op de klepsteel waar deze in de geleider in de cilinderkop draagt. Deze slijtage kan worden vastgesteld door de klep heen en weer te bewegen. Als er enige spelling is , is dat een aanwijzing dat de steel en of de geleider versleten is.
Speling in klepgeleider inlaatklep uitlaatklep 16N, 16S, 19N, 19S, 19E 0,035 0,060 0,073 0,098 20N, 20S, 20E 0,035 0,045 0,073 0,083 - Controleer eerst de klepsteel met een micrometer op verschillende punten in lengterichting. Als ze niet binnen de voorgeschreven maat vallen, zijn nieuwe kleppen waarschijnlijk de oplossing van het probleem.
- Controleer de klepgeleiders met een binnen micrometer.
- Als de geleiders versleten zijn, moeten deze op overmaat worden geruimd. De klepzittingen moeten dan opnieuw worden geslepen of gefreesd om ze concentrisch met de nieuwe geleider boring te maken. Dit karwei moet je door een motor revisiebedrijf laten doen.
- Als al het klepschuren is gedaan, is het noodzakelijk dat elk spoor van slijppasta wordt verwijderd van de kleppen en poorten in de cilinderkop. Een koperdraadborstel in een boormachine kan gebruikt worden, daarna grondig wassen met benzine of petroleum en met een luchtpistool uit blazen. Als er slijppasta deeltjes in de motor achterblijven kan dit ernstige slijtage aan klepstelen, lagers en cilindervoeringen veroorzaken.
Klepsteel maten 1.6-2.0E | diameter inlaatklep mm | diameter uitlaatklep mm | diameter klepgeleider mm |
---|---|---|---|
Standaard maat (produktie) | 9,000 | 8,965 | 9,025 |
8,987 | 8,952 | 9,050 | |
0,075mm overmaat (produktie) | 9,075 | 9,040 | 9,100 |
9,062 | 9,027 | 9,125 | |
0,15mm overmaat (produktie) | 9,150 | 9,115 | 9,175 |
9,137 | 9,102 | 9,200 | |
0,30mm overmaat (revisie) | 9,300 | 9,265 | 9,325 |
9,287 | 9,252 | 9,350 |
Lees verder : CIH motor revisie