Als er zorgvuldig en regelmatig onderhoud wordt gepleegd dan gaan lagers een lange tijd mee. Maar ze kunnen toch om onvoorziene reden uitlopen.
Krukaslagers controleren
- Drijfstanglagers veroorzaken dan een luid ritmisch klopgeluid in de krukkast. De frequentie hangt van het toerental af en het is vooral goed hoorbaar als de motor wordt belast. Dit gaat gepaard met een verlies van oliedruk
- Schade aan de hoofdlagers is meestal te herkennen aan ernstige trillingen vooral bij hogere toerentallen en gaat vergezeld met een rommelde geluid en een opvallend hoog verlies van oliedruk.
- Lagerschalen die in goede staat zijn, hebben een glad, effen oppervlakte dat mat-zilvergrijs van kleur is. Op uitgelopen lagers zijn stukjes van een andere kleur zichtbaar, namelijk daar waar het lagermateriaal is weggesleten en de onderlaag zichtbaar is. Beschadigde lagers zullen putjes of krassen hebben.
Plastigage
- Controleer altijd voor montage van de motor de speling van zowel de hoofd- als de drijfstang lagers met plastic meetdraad Plastigage, type PG-1, kleur groen, met meetbereik 0,025 – 0,075 mm.
- Tijdens het meten, moeten lagerkappen en lagerschalen, evenals de lagerboringen van het blok, de drijfstangen en lagerkappen, volkomen schoon en droog zijn.
- Sla niet op de lagerkappen en verdraai de krukas niet als een stukje meetdraad is aangebracht.
- Bij het meten van de hoofdlager spelling mag het gewicht van de krukas niet op de lagerkappen rusten; plaats de motor dus ondersteboven.
- Bij het meten van de drijfstanglager spelling moet de drijfstang stevig op de kruktap worden aangedrukt gehouden.
- Verwijder de lagerkap met lagerschaal en leg een stukje van het meetdraad, met een lengte gelijk aan de breedte van de lagerschaal, ongeveer in het midden dwars op de lagerschaal.
- Monteer de lagerkap en draai de bouten tot het voorschreven koppel vast.
- Verwijder vervolgens de lagerkap weer en vergelijk de grootste breedte van het geplette stukje draad met de schaalverdeling.
Lees verder : CIH motor revisie