- Onderzoek de nokkenaslagers op slijtage. Als de lagers duidelijke tekenen van slijtage of putjes vertonen of als het onderliggende lagermateriaal zichtbaar is geworden, moeten ze worden vernieuwd.
- Er kan een nokkenas met 0,1 mm ondermaat lagertappen zijn gemonteerd, die te herkenning van een violetkleurig merkteken is voorzien. De cilinderkop is in zo’n geval bij het voorste nokkenaslager met dezelfde kleur gemerkt.
- Voor revisie doel einden zijn alleen lagerbussen in een 0,5 mm ondermaat leverbaar. Dit kan alleen een motorrevisiebedrijf uitvoeren omdat de lagers met special gereedschap verwijderd en geplaatst moeten worden. De lagers moeten na inpersen op lijn geboord worden.
- Na het inpersen van nieuwe lagerbussen moeten de lagertappen van de nokkenas op de juiste ondermaat worden geslepen.
- Plaats de nokkenas voor het controleren van de slingering bij de buitenste lagertappen op V-blokken en laat een klokmicrometer op de middelste lagertap rusten, draai de nokkenas de slingering mag maximaal 0,025 mm bedragen.
- De nokkenas tappen mogen geen sporen van slijtage tonen, lichte loopsporen op de nokken kunnen verwijdert worden met polijstpapier of een oliesteentje. De grootste voorzichtigheid is geboden teneinde het nok profiel glad en zuiver te houden.
- Maak alle onderdelen goed schoon.
15N, 16N, 16S, 19N | Lagertappen nokkenas slijpen tot diam. Mm | Lagers na inpersen ruimen tot diam. Mm | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
lager tapnummer | lager tapnummer | |||||
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
Standaard maat (produktie) | 48,970 | 48,710 | 48,460 | 49,045 | 48,795 | 48,545 |
48,955 | 48,695 | 48,445 | 49,020 | 48,770 | 48,520 | |
0,1mm ondermaat (produktie) | 48,870 | 48,610 | 48,360 | 48,945 | 48,695 | 48,445 |
48,855 | 48,595 | 48,345 | 48,920 | 48,670 | 48,420 | |
0,5mm ondermaat (slijpmaat reparatie) | 48,470 | 48,210 | 47,960 | 48,545 | 48,295 | 48,045 |
48,455 | 48,195 | 47,945 | 48,520 | 48,270 | 48,020 |
19S, 19E, 20N, 20S, 20E, 22E, c24ne | Lagertappen nokkenas slijpen tot diam. Mm | Lagers na inpersen ruimen tot diam. Mm | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lager tapnummer | lager tapnummer | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | |
Standaard maat (produktie) | 48,970 | 48,710 | 48,585 | 48,460 | 49,045 | 48,795 | 48,670 | 48,545 |
48,955 | 48,695 | 48,570 | 48,445 | 49,020 | 48,770 | 48,645 | 48,520 | |
0,1mm ondermaat (produktie) | 48,870 | 48,610 | 48,485 | 48,360 | 48,945 | 48,695 | 48,570 | 48,445 |
48,855 | 48,595 | 48,470 | 48,345 | 48,920 | 48,670 | 48,545 | 48,420 | |
0,5mm ondermaat (slijpmaat reparatie) | 48,470 | 48,210 | 48,085 | 47,960 | 48,545 | 48,295 | 48,170 | 48,045 |
48,455 | 48,195 | 48,070 | 47,945 | 48,520 | 48,270 | 48,145 | 48,020 |
6 cilinder | Lagertappen nokkenas slijpen tot diam. Mm | Lagers na inpersen ruimen tot diam. Mm | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
lager tapnummer | lager tapnummer | |||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Standaard maat (produktie) | 48,950 | 48,700 | 48,575 | 48,450 | 48,325 | 48,200 | 49,045 | 48,795 | 48,670 | 48,545 | 48,420 | 48,295 |
48,935 | 48,685 | 48,560 | 48,435 | 48,310 | 48,185 | 49,020 | 48,770 | 48,645 | 48,520 | 48,395 | 48,270 | |
0,1mm ondermaat (produktie) | 48,850 | 48,600 | 48,475 | 48,350 | 48,225 | 48,100 | 48,945 | 48,695 | 48,570 | 48,445 | 48,320 | 48,195 |
48,835 | 48,585 | 48,460 | 48,335 | 48,210 | 48,085 | 48,920 | 48,670 | 48,545 | 48,420 | 48,295 | 48,170 | |
0,5mm ondermaat (slijpmaat reparatie) | 48,450 | 48,200 | 48,075 | 47,950 | 47,825 | 47,700 | 48,545 | 48,295 | 48,170 | 48,045 | 47,920 | 47,795 |
48,435 | 48,185 | 48,060 | 47,935 | 47,810 | 47,685 | 48,520 | 48,270 | 48,145 | 48,020 | 47,895 | 47,770 |
Nokkenas lagerbussen buitendiameter Mm | |||||
---|---|---|---|---|---|
lager tapnummer | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
53,640 | 53,390 | 53,140 | 52,890 | 52,640 | 52,390 |
53,600 | 53,350 | 53,100 | 52,850 | 52,600 | 52,350 |
Diameter van nokkenas lagerbussen Mm | |||||
---|---|---|---|---|---|
lager tapnummer | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
53,530 | 53,280 | 53,030 | 52,780 | 52,530 | 52,280 |
53,500 | 53,250 | 53,000 | 52,750 | 52,500 | 52,250 |
Nokkenas 4cyl
CIH nokkenas 4 cilinder | A* | K | R | M | D | U | A | ?* | B | H |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inlaat opent voor bdp | 44 | 32 | 34 | 28 | 40 | 38 | 44 | 34 | ? | 44 |
Inlaat sluit na odp | 86 | 90 | 88 | 77 | 88 | 84 | 86 | 76 | ? | 88 |
Inlaat hoek | 310 | 302 | 302 | 285 | 308 | 302 | 310 | 290 | ? | 312 |
Uitlaat opent voor bdp | 84 | 72 | 74 | 66 | 80 | 78 | 84 | 70 | ? | 84 |
Uitlaat sluit na odp | 46 | 50 | 48 | 39 | 48 | 44 | 46 | 28 | ? | 48 |
Uitlaat hoek | 310 | 302 | 302 | 285 | 308 | 302 | 310 | 278 | ? | 312 |
Overlappingshoek | 90 | 82 | 82 | 67 | 88 | 82 | 90 | 62 | ? | 92 |
Kleplift mm | 9,951 | 10,467 | 10,467 | 10,467 | ? | 10,467 | 9,951 | ? | ? | ? |
Nokhoogte mm | ? | 6,86 | 6,86 | ? | ? | 6,86 | 6,55 | ? | ? | 7,2 |
Phasing gr retard | 1 | 9 | 7 | 5,5 | 4 | 3 | ? | ? | ? | ? |
Motoren | 15N 17N | 20N/S | 20E | 22E 19S | 19SH 17S | C24NE | 16N 16S 19N 19S 19H | 15N 17N | 19US | 19E |
* 3 nokkenas lagers ipv 4 |
Nokkenas 6cyl
CIH nokkenas 6 cilinder | B | T | K | W | V | U |
---|---|---|---|---|---|---|
Inlaat opent voor bdp | 40 | 40 | 32 | 29 | 30 | 20 |
Inlaat sluit na odp | 88 | 80 | 90 | 93 | 84 | 87 |
Inlaat hoek | 308 | 300 | 302 | 302 | 294 | 287 |
Uitlaat opent voor bdp | 80 | 80 | 72 | 77 | 75 | 61 |
Uitlaat sluit na odp | 48 | 40 | 50 | 45 | 39 | 46 |
Uitlaat hoek | 308 | 300 | 302 | 302 | 294 | 287 |
Overlappingshoek | 78 | 80 | 82 | 74 | 69 | 82 |
Noklift mm | 6,32 | 6,86 | 6,86 | 6,86 | 6,86 | 6,86 |
Phasing gr retard | 9 | |||||
Motoren | 25E | 25NE | 28H 30H 30E 30NE | C30NE | C26NE | C30LE C30NE 156pk |
Lees verder : CIH motor revisie