CIH zuiger en veren controleren

Versleten zuigers en veren manifesteren zich gewoonlijk in een buitensporig hoog olieverbruik of een veel te lage compressie en gaan soms maar niet altijd gepaard met versleten cilindervoeringen. Met een compressie meter kan een lage compressie worden opgespoord.
De slijtage gaat meestal versneld verder als er niets aan wordt gedaan, dus zodra de boven genoemde verschijnselen voordoen, kan een snelle reactie de kosten van het slijpen van de boringen besparen.

Een ander teken van zuigerslijtage is het kantelen van de zuigers. Een kloppend geluid vanuit de krukkast dat niet moet worden verward met uitgelopen big-end lagers. Het is duidelijk hoorbaar bij lage toerentallen als er geen belasting is (zoals bij stationair draaien) en is veel moeilijker te horen als het toerental stijgt.
Zuiger slijtage treedt meestal op aan het onderste deel van de zuiger en het wordt zichtbaar in de vorm van strepen in de langsrichting aan de drukzijde.

Zuiger en veren controleren

  1. De zuigerveer groeven kunnen uitslaan tijdens het gebruik. Deze spelingen kunnen worden gemeten met de veren gemonteerd op de zuigers. Als de axiale speling te groot is moeten de zuigers worden vervangen.
    zuigerveergroeven
  2. De slijtage van de zuigerveren kan verder worden gecontroleerd door de veren van de zuiger af te halen.
    Plaats dan de veren weer terug in de boring en duw ze 38 mm vanaf de bovenkant van het blok omlaag met de zuigerbodem (van die zuiger waar de veren vanaf komen) zodat ze haaks in de boring zitten.
    Meet nu de slotspelling met een voelermaat. Als de slotspeling te groot is moeten de zuigerveren worden vernieuwd.

  3. cih slotspeling opmeten
  4. Als op de oude zuigers nieuwe zuigerveren moeten worden gemonteerd, dan moetende bovenste zuigerveren getrapt zijn uitgevoerd om de stootkant van de oude zuigerveer vrij te laten. Zou je normale zuigerveren monteren, dan zou deze de stootkant raken en breken, omdat de nieuwe veer niet op dezelfde wijze is ingesleten als de oude, terwijl de stootkant een afdruk is van het slijtagebeeld van de oude veer.
  5. Voordat je nieuwe veren om de zuigers plaatst, moet elke veer eerst ongeveer 75 mm in de cilinder worden geschoven, waarna je met een voelermaat de slotspeling meet. Het is van groot belang dat de slotspeling onderin de cilinder gemeten wordt. Als je de meting bovenin een versleten cilinder uitvoert, dan meet je boven een precieze passing terwijl de veer beneden kan vastlopen. Is de slotspeling te klein, dan kun je met een fijn vijltje de veereinden iets afvijlen tot de juiste speling is bereikt. Om de  veren voor een correcte meting loodrecht ten opzichte van de cilinder te houden kun je een zuiger gebruiken.
  6. Als je nieuwe zuigers en zuigerveren in een opgeboorde motor monteert. Dan kan de slotspeling ook bovenin worden gemeten, omdat de cilinder nu niet conisch is. Het is niet nodig de zijdelingse speling van de zuigerveren in de groeven te meten, omdat de afmetingen van de groeven tijdens de productie exact worden bewerkt.
  7. Als de oude zuigers opnieuw moeten worden aangebracht, verwijder dan voorzichtig de zuigerveren. Ga na of de zuigerveer groeven en oliekanalen grondig schoon en niet verstopt zijn.
  8. Maak geen krassen in de aluminium zuigers.
  9. Een halve zuigerveer met daaraan een punt geslepen kun je gebruiken om de zuigerveer groeven schoon te maken.
    zuigerveer-groeven-schoonmaken
cih zuigerboring code in cilinderblok

Plaats waar nieuwe zuigers nagemeten kunnen worden. Haaks ten op zichten van de zuigerpen meten.

cih zuiger diameter meten

Lees verder : CIH motor revisie

Motoren: 20N, 20S, 20E
cilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)Identificatiecijfer op zuigerbodem
94,95594,936
94,966
94,97794,958
94,988
94,999994,9700
95,0000
95,010194,9902
95,0202
95,030395,0104
95,0404
95,050595,0306
95,0606
95,070795,0508
95,0808
95,0909
95,4795,4795,4495,44 7+05Overmaat 0,5
95,4895,4895,4595,45 8+05
95,4995,4995,4695,46 9+05
95,5095,5095,4795,47 0+05
Productiezuigers vanaf identificatiecijfer 04 zijn voorzien van overmaat-zuigerveren. Overmaatzuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02 tot 0,03mm.
Zuiger steekt uit bovenkant cilinderblok 0,23mm.
Cilinderboring onrondheid max 0,013mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,013mm.
Zuiger 2.0S en 2.0E zijn identiek. (vlak)
zuiger 2.0N heeft holling tbv compressie.
Motoren: 30NE, C30LE
Grotecilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)Identificatiecijfer op zuigerbodem
194,95594,926
94,966
94,97794,948
294,978
94,999994,9600
95,0000
95,010194,9802
95,0202
95,030395,0004
395,0404
95,050595,0206
95,0606
95,070795,0408
95,0808
95,0909
Overmaat 0,595,4895,4895,448 + 0,5
95,4995,4995,459 + 0,5
Productiezuigers vanaf identificatiecijfer ?? zijn voorzien van overmaat-zuigerveren.
Overmaatzuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02mm.
Zuiger inbouwspelling 0,02-0,05mm bij revisie overmaat
Cilinderboring onrondheid max 0,005mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,005mm.
Motoren: 30H, 30E
cilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)
94,95594,93
94,966
94,97794,95
94,988
94,999994,97
95,0000
95,010194,99
95,0202
95,030395,01
95,0404
95,050595,03
95,0606
95,070795,05
95,0808
95,0909
95,488 + 0,595,450,5 overmaat
95,499 + 0,5
Productiezuigers vanaf ? zijn voorzien van overmaat-zuigerveren. Overmaatzuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en de boringen met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02 tot 0,03mm.
Cilinderboring onrondheid max 0,013mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,013mm.
Motoren: 19N, 19S, 19E
cilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)Identificatiecijfer op zuigerbodem
92,95592,936
92,966
92,97792,958
92,988
92,999992,9700
93,0000
93,010192,9902
93,0202
93,030393,0104
93,0404
93,050593,0306
93,0606
93,070793,0508
93,0808
93,0909
93,4793,4793,4493,44 7+05Overmaat 0,5
93,4893,4893,4593,45 8+05
93,4993,4993,4693,46 9+05
93,5093,5093,4793,47 0+05
Productiezuigers vanaf identificatiecijfer 04 zijn voorzien van overmaat-zuigerveren. Overmaatzuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02 tot 0,03mm.
Zuiger steekt uit bovenkant cilinderblok 0,23mm.
Cilinderboring onrondheid max 0,013mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,013mm.
Motoren: 28H
cilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)
91,95591,92
91,96691,94
91,977
91,98891,96
91,9999
92,000091,98
92,0101
92,020292,00
92,0303
92,040492,02
92,0505
92,060692,04
92,0707
92,080892,06
92,0909
92,477 + 0,592,44Overmaat 0,5
92,488 + 0,592,45
92,499 + 0,592,46
92,500 + 0,592,47
92,977 + 1092,94Overmaat 0,1
92,988 + 1092,95
92,999 + 1092,96
93,000 + 1092,97
Productiezuigers vanaf 92,02 zijn voorzien van overmaat-zuigerveren. Zuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en de boringen met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02 tot 0,03mm.
Cilinderboring onrondheid max 0,013mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,013mm.
Motoren: 17N, 17S
cilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)Identificatiecijfer op zuigerbodem
87,95587,936
87,96687,958
87,977
87,98887,9700
87,9999
88,000087,9902
88,0101
88,020288,0104
88,0303
88,040488,0306
88,0505
88,060688,0508
88,0707
88,0808
88,0909
88,4788,4788,4488,44 7+05Overmaat 0,5
88,4888,4888,4588,45 8+05
88,4988,4988,4688,46 9+05
88,5088,5088,4788,47 0+05
88,9788,9788,9488,94 7+10Overmaat 1,0
88,9888,9888,9588,95 8+10
88,9988,9988,9688,96 9+10
89,0089,0088,9788,97 0+10
Productiezuigers vanaf identificatiecijfer 04 zijn voorzien van overmaat-zuigerveren. Overmaatzuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02 tot 0,03mm.
Zuiger steekt uit bovenkant cilinderblok 0,23mm.
Cilinderboring onrondheid max 0,013mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,013mm.
Motoren: 25NE
Grotecilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)Identificatiecijfer op zuigerbodem
186,95586,946
86,966
86,97786,968
286,988
86,999986,9800
87,0000
87,010187,0002
87,0202
87,030387,0204
387,0404
87,050587,0406
87,0606
87,070787,0608
87,0808
87,0909
Overmaat 0,587,4787,4787,457+0,5
87,4887,4887,468+0,5
87,4987,4987,479+0,5
87,5087,5087,48 0+0,5
Overmaat 1,087,9787,9787,957+10
87,9887,9887,968+10
87,9987,9987,979+10
88,0088,0087,980+10
Productiezuigers vanaf identificatiecijfer ?? zijn voorzien van overmaat-zuigerveren.
Overmaatzuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02mm.
Zuiger inbouwspelling 0,02-0,05mm bij revisie overmaat
Cilinderboring onrondheid max 0,005mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,005mm.
Motoren: 16N, 16S
cilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (reparatie)Identificatiecijfer op zuigerbodem
84,95584,936
84,966
84,97784,958
84,988
84,999984,9700
85,0000
85,010184,9902
85,0202
85,030385,0104
85,0404
85,050585,0306
85,0606
85,070785,0508
85,0808
85,0909
85,4785,4785,4485,44 7+05Overmaat 0,5
85,4885,4885,4585,45 8+05
85,4985,4985,4685,46 9+05
85,5085,5085,4785,47 0+05
85,9785,9785,9485,94 7+10Overmaat 1,0
85,9885,9885,9585,95 8+10
85,9985,9985,9685,96 9+10
86,0086,0085,9785,97 0+10
Productiezuigers vanaf identificatiecijfer 04 zijn voorzien van overmaat-zuigerveren. Overmaatzuigers zijn gemerkt met de complete zuigermaat en met een idenficatiecijfer.
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02 tot 0,03mm.
Zuiger steekt uit bovenkant cilinderblok 0,23mm.
Cilinderboring onrondheid max 0,013mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,013mm.
Motoren:
15N 4cyl
22N 6cyl
cilinderboring mmIdentificatiecijfer op rand oliepanZuigerdiam. (productie)Identificatiecijfer op zuigerbodemZuigerdiam. (reparatie)Identificatiecijfer op zuigerbodem
82,45582,42582,436
82,46682,436
82,47782,44782,458
82,48882,458
82,49982,469982,4700
82,50082,4700
82,51182,480182,4902
82,52282,4902
82,53382,500382,5104
82,540482,5104
82,550582,520582,5306
82,560682,5306
82,570782,540782,5508
82,580882,5508
82,590982,5609
82,977+0582,947+05Overmaat 0,5
82,988+0582,958+05
82,999+0582,969+05
83,000+0582,970+05
83,477+1083,447+10Overmaat 1,0
83,488+1083,458+10
83,499+1083,469+10
83,500+1083,470+10
De cilinderboringen moeten worden geboord volgens de geleverde zuigerovermaat.
Zuiger inbouwspelling 0,02 tot 0,03mm.
Cilinderboring onrondheid max 0,013mm.
Cilinderboring coniciteit max 0,013mm.
Zuigerveren slotspeling:16, 16S 17 17S
Compressie veren0,30-0,45mm
hoogte compressie veren2mm
Olieschraapveer0,38-1,40mm
Olieschraapveer dikte5mm
Verdraaiing slotopening 180graden
Zuigerveren slotspeling:19, 19S
Compressie veren0,35-0,55mm
hoogte compressie veren2mm
Olieschraapveer0,38-1,40mm
Olieschraapveer dikte5mm
Verdraaiing slotopening 180graden
Zuigerveren slotspeling:19E
Compressie veren0,40-0,65mm
hoogte compressie veren2mm
Olieschraapveer0,25-0,40mm
Olieschraapveer dikte5mm
Verdraaiing slotopening 180graden

Plaats een reactie